Self Evident skrev 2011-07-12 20:30:37 följande:
TS tar själv upp frågan om muslimers kvinnosyn så jag förutsatte att tråden handlar om det.
Jag möter mängder av muslimer både genom arbetet och privat och mitt intryck är definitivt att den generalla synen på kvinnor bland muslimer är katastrofalt usel. Men det intressanta är vad man kan göra åt det.
Jag föreslår att ni läser något av Sara Mohammed, Dilek Baladiz, Nima Dervish eller Demirbag-Sten för att få lite verklighetsförankring i frågan. För mig är det självklart med ett totalförbud mot religiösa friskolor, slöja (ett per definition könsdiskriminerande plagg), barnäktenskap, alla former av omskärelse samt undantag från sexualundervisning och idrott i skolan p.g.a. religion.
Det gäller självklart alla medborgare oavsett trosinriktning. Samtliga företeelser har dock en koppling till Islam bl.a. genom krav från muslimska företrädare och individer, (apropå trådens ämne), och de bryter mot de mänskliga rättigheterna och barnkonventionen. Det är bara en tidsfråga innan de förbjuds. Sabuni meddelade ju nyligen att föräldrar fr.o.m. juli i år inte längre kan kräva undantag från delar av skolundervisningen för sina barn av religiösa skäl. De skulle aldrig ha fått den möjligheten att diskriminera från början så jag hoppas att Sabuni menar allvar.
du kan ju inte kalla slöjan ett per definition könsdiskriminerande plagg, det är ju bara din åsikt och inte någon "definition" Och tror du verkligen förbud skulle hjälpa den andel med slöja sm faktiskt blir tvingade till att ha slöja? Tror du deras män eller föräldrar då troligast skulle acceptera det och låta dem gå ut utan slöja eller att männen/föräldrarna skulle begränsa deras frihet att gå ut bland folk ännu mer eftersom de inte får ha slöja ute (enligt lagen då)?