Inlägg från: Polly S |Visa alla inlägg
  • Polly S

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Dreams Never Ends skrev 2011-07-05 17:39:08 följande:
    Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!
    vem bestämmer vilken tolkning som är rätt?
    andra har säkert en annan tolkning och säger att du misstolkar.
  • Polly S
    Selfish Geene skrev 2011-07-05 20:33:51 följande:
    att värna om och värdesätta är inte samma sak som att betrakta någon som sin jämlike.

Gör koranen det? Betraktar islam kvinnor och män som jämlika?

Jämlikhet är en förutsättning för "god kvinnosyn" i ett civiliserat, modernt samhälle 
  • Polly S
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-05 20:56:34 följande:
    I Koranen och inför Allahs ögon är alla människor jämlika. Lika värde oavsett kön. Allah värderar människor efter andra kategorier än kön.
    vilka kategorier?
  • Polly S
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-05 19:59:15 följande:
    Ja men mannen är ju familjen ekonomiska hjälp så en man är ju skyldig att ge kvinnan de pengar hon behöver. Ingen diskriminering i det.
    om man inte vill gifta sig då?
    måste man det för att klara sig ekonomiskt värderas ju knappast män och kvinnor lika.
  • Polly S
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-06 11:03:11 följande:
    Varför skulle man INTE vilja gifta sig? I Islam så har man en och samma partner hela livet om möjligt och håller definitivt inte på och far runt mellan olika män. Giftermål är obligatoriskt.
    men om man inte vill ha en partner alls utan klara sig själv, alternativt inte vill gifta sig?
  • Polly S
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-06 11:04:39 följande:
    Tex människor som beter sig fel, homosexuella, osv... Men man blir inte mindre värd automatiskt för att man är kvinna. Dumheter!
    men man har inte samma ekonomiska rättigheter?
    då ÄR man mindre värd.

"människor som beter sig fel"? som..?
    och fördömer man homosexuella är det dags att ta klivet in i 2000-talet.
  • Polly S
    Umm Elias skrev 2011-07-06 11:26:56 följande:
    I islam uppmanas både män och kvinnor att gifta sig och även få barn. Men om man inte vill det så gör man inte det, jag förstår inte vad det är du undrar? Det finns ogifta män och kvinnor som lever och arbetar, precis som här. Ta Irak som exempel, där är utbildning nummer ett, både män och kvinnor utbildar sig till högskolenivå, sen väljer de flesta kvinnor att vara hemmafruar, men det är inget krav utan de kan lika gärna fortsätta arbeta, eller falla tillbaka på utbildningen och yrket när barnen blir större.
    kan du inte bemöta Rain Girls påstående istället eftersom hon påstår motsatsen?
  • Polly S
    Umm Elias skrev 2011-07-06 22:55:18 följande:
    ickereligiösa är väl dem med absolut sämst kvinnosyn.
    hur menar du nu?
  • Polly S
    Umm Elias skrev 2011-07-08 10:27:25 följande:
    Mannen arbetar för att det är hans plikt, precis som vi kvinnor gladrligen sköter vårt hushåll. Mitt arbete i hemmet är precis lika mycket värt som min mans arbete utanför hemmet. även om han drar in 35 tusen och jag endast får den fjantiga mammapengen. Mitt arbete borde avlönas lika mkt som makens och det är tyvärr han som får betala lönen, istället för staten. 
    varför skulle hemarbetet avlönas som ett jobb och av vem?
  • Polly S
    Umm Elias skrev 2011-07-08 21:06:11 följande:
    därför att man jobbar precis lika hårt som vilken annan som helst, bara längre dagar och även nätter inräknade. Maken ska natruligtvis betala den "lönen" och vips har man en man som försörjer sin hårt arbetande fru = islamiska regler.
    men varför skulle staten bekosta det?
    och är "islamiska regler" att ni ska ha lika mkt i lön?
  • Polly S

du skrev

Umm Elias skrev 2011-07-08 10:27:25 följande:
    Mannen arbetar för att det är hans plikt, precis som vi kvinnor gladrligen sköter vårt hushåll. Mitt arbete i hemmet är precis lika mycket värt som min mans arbete utanför hemmet. även om han drar in 35 tusen och jag endast får den fjantiga mammapengen. Mitt arbete borde avlönas lika mkt som makens och det är tyvärr han som får betala lönen, istället för staten. 
    Umm Elias skrev 2011-07-08 21:06:11 följande:
    därför att man jobbar precis lika hårt som vilken annan som helst, bara längre dagar och även nätter inräknade. Maken ska natruligtvis betala den "lönen" och vips har man en man som försörjer sin hårt arbetande fru = islamiska regler.
  • Polly S
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-08 21:56:10 följande:
    Och jag tycker att du har en usel kvinnosyn som anser att tjejer ska få sola topless, ligga runt som dom vill osv... Har man en bra kvinnosyn vill man värna om kvinnorna och inte utsätta dom för risker.
    har man en bra människosyn vill man att att alla ska få bestämma över sig själva och må  bra.
  • Polly S
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-08 22:00:52 följande:
    Det håller jag inte med om. Alla vet inte alltid sitt eget bästa. Tyvärr :/
    så då ska... vem tala om det för dom?
    avgör du det?
  • Polly S
    Umm Elias skrev 2011-07-08 22:02:22 följande:
    din fråga om staten kom efter detta inl'gg, förklara hur du tänker? Min man arbetar inte för staten.
    ja, efter att du skrivit "Mitt arbete borde avlönas lika mkt som makens och det är tyvärr han som får betala lönen, istället för staten. " innan.
  • Polly S
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-08 22:06:37 följande:
    Nej Allah avgör det.
  • Polly S
    Umm Elias skrev 2011-07-08 22:11:05 följande:
    har du svårt att läsa? du frågade mig vem ska betala, jag svarade min man självklart. Selektiv läsning eller vad?
    "Mitt arbete borde avlönas lika mkt som makens och det är tyvärr han som får betala lönen, istället för staten. " betyder inte att du tycker att staten borde betala?
    varför alls dra in staten i det då?

att du blir otrevlig sänker bara dig själv.
  • Polly S
    Umm Elias skrev 2011-07-08 22:15:59 följande:
    varför skulle staten betala? Hur kan du ens få den meningen till att jag tycker staten ska betala? Staten betalar de allra flesta arbeten som liknar hemmafruns men varför skulle de betala mig när det är ett internt val i mitt äktenskap?

Jag tror du totalt missförstått och sen förväntade dig ett annat svar, när det inte kom blev du besviken och körde ditt lilla förplanerade "diss race" iallafall. Sorry att göra dig besviken. 
    jag hade hoppats på mer från dig men OK, då lägger vi ner.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?