Inlägg från: Umm Elias |Visa alla inlägg
  • Umm Elias

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

<3<3

• Umm Elias
    anhe100 skrev 2011-07-05 21:26:59 följande:

Om nu Koranen jämnställer män och kvinnor hur kan det då komma sig att kvinnor saknar rättigheter i I länder där man lever efter Koranen Tex Att kvinnans vittnesmål är värd hälften av mannen eller att det är mannen som får vårdnaden om barnen vid en skilsmässa  listan kan göras lång. Anser man att det är jämnlikhet i dessa länder så vill man inte se verkligheten

det finns inget land som använder Koranen som lagbok, tyvärr.

Muslimska länders regeringar och lagar har lång väg att gå innan landet kan kalla sig rent islamiskt. Idag finns inget sådant land.

Mannen fick vårdnaden automatiskt förr på samma sätt som kvinnan fiuck det här. Så är det inte idag utan man har vårdnadstvister i domstol precis som i Sverige. Vilket land är kvinnans vittnesmål hälften så mkt värt? Jag tror du fastnat i lite gamla fördomar, även muslimska länder stegar framåt, precis som de västerländska gör.
  • Umm Elias
    1337 skrev 2011-07-05 22:11:33 följande:
    www.islamiska.org/s/kvhs7.htm

Här står det att vårdnaden tillfaller pappan när barnen är över sju år. Har detta ändrats?
    som jag skrev så finns inhet land som följer Koranen eller sunnah till punkt och pricka, vårdnadstvister avgörs i de allra flesta muslimska såväl som ickemuslimska l'nder i domstol. (Dock har jag fått för mig att det är vanligare att mammorna frivilligt överger barnen vid skilsmässa, till motsats för vad det är här.,)
  • Umm Elias
    Buffy26 skrev 2011-07-05 23:22:25 följande:
    KUNDE INTE SAGT DET BÄTTRE,islam ser kvinnor, som synd, skam, dom är till för att knullas avlas, och städa, misshandlas, mat, vara en dörrmatta varje dag, så är verkligheten, ni som säger annat ska knipa ihop, har ni levt i deras hemländer??? svara på det om inte stäng käften!
    Ts den var bra att muslimer skulle ha normal kvinnosyn,!!hahah!!   om det är som DU säger varför går vårdnaden till fadern vid 7 år?? men du sa ju nyss att dom ska ha normal kvinnosyn? och utgår då att du menar att dom behandlas likvärdiga.
    IN MY AS ATT DOM GÖR DET!!  
    I vems hemländer? Islam har inget hemland tyvärr.

Du kanske inte är tillräckligt bildad för att förstå ämnet men det du diskuterar är vidriga kulturella traditioner som saknar grund i Islam.
  • Umm Elias
    Polly S skrev 2011-07-06 11:04:31 följande:
    men om man inte vill ha en partner alls utan klara sig själv, alternativt inte vill gifta sig?
    I islam uppmanas både män och kvinnor att gifta sig och även få barn. Men om man inte vill det så gör man inte det, jag förstår inte vad det är du undrar? Det finns ogifta män och kvinnor som lever och arbetar, precis som här. Ta Irak som exempel, där är utbildning nummer ett, både män och kvinnor utbildar sig till högskolenivå, sen väljer de flesta kvinnor att vara hemmafruar, men det är inget krav utan de kan lika gärna fortsätta arbeta, eller falla tillbaka på utbildningen och yrket när barnen blir större.
  • Umm Elias
    anhe100 skrev 2011-07-06 11:28:46 följande:
    Alla ni som försvarar Islam ni är hjärntvättade om ni inte kan se verkligheten. Hur kan ni som medmänniskor försvara att tex en kvinnas vittnesmål är värd hälften av en mans. Att flickor gifts bort med dubbelt så gammla män som kanske tom är ders farbror, Att kvinnor inte får köra bil i vissa länder. Att kvinnor skall skyla sig för mannes blickar men va fa... om mannen är så kåta att dom inte kan låta bli o hoppa på en kvinna som inte går beslöjad så kastrera honom, Att flickor fostras med en sexualskräck för att hon skall vara oskuld för släktens heder osv osv.
    SKÄRP er tjejer ni lever i ett fritt land börja TÄNKA SJÄLVA försvara er inte med att Svenska kvinnor lever lösaktigt och oansvariga mot familjen FÖR DÅ HAR NI IMTE ÖPPNAT ÖGONEN OCH SETT VERKLIGHETEN.
    Hur kan ni ha mage att försvara en religion som anser det är ok med HEDERSMORD för att en tjej inte vill giftasbort med en man som föräldrarna valt.
    hjärntvättad är den som uttalar sig utan kunskap och med enbart media och fördomar som bas. Du har ingen aning om vad du talar om.

Det är skillnad på Islam och muslimer, det finns muslimer som beter sig illa och som bryter mot Koranen. Precis som det finns svenskar som bryter mot sverige lag, eller kristna som bryter mot bibels ord osv osv. De är dock inte förebilder eller talesmän för Islam lika lite som kriminella är talesmän för svenskar, eller svenska tjejerna på ibiza är taleskvinnor för oss andra svenska kvinnor. Varför ska en liten grupp människor få skada ryktet hos majoriteten? Du måste tänka efter lite innan du uttalar dig, söka kunskap, läs Koranen och försök få lite förståelse och öppna ögonen i det nya du lär dig, tro mig du kommer bli förvånad.

Tänker man inte själv när man väljer att ta på sig en slöja? Väljer att vänta med att öppna benen till enbart den man gifter sig med?

Och en absolut sista gång blir jag riktigt förbannad,

DET ÄR INTE TILLÅTET I iSLAM ATT DÖDA SITT BARN I NÅGOT SYFTE
    .

Profeten Förbjöd dödandet av sina barn (såsom de gjorde innan Islam kom).

Hedersmord är förbjudet och de kommer inshaAllah brinna i helvetet de som utövar det.
  • Umm Elias
    anhe100 skrev 2011-07-06 18:06:19 följande:
    VAD ÄR SKILLNADEN SNÄLLA RAIN GIRL DET ÄR INTE JAG SOM ANSER DET ÄR OK MED HEDERSMORD,KVINNORS HALVA VÄRDE OSV DET ÄR DIN RELIGION SOM DU SÅ HETT FÖRESPRÅKA. Lev gärna efter din religon men högakta och respektera andra som kan tänka själv. VARFÖR skall en kvinna vara OSKULD innan giftemålet? VARFÖR är det fult att en kvinna har ett sexliv? Har du tänkt på att mannen som väljer dig kanske är en pervers typ som kräver dig på en massa sjuka sexprefrense. ÄR DET INTE DÅ BÄTTRE ATT DU FÅR VETA DET INNAN GIFTEMÅLET? eller du tycker att det är ok att gifta bort din 9-åriga dotter till en 50 årig släkting. ÖPPNA ÖGON TA TILL DIG NORMERNA I ETT FRITT LAND OCH LÅT INGEN TALA OM FÖR DIG VAD DU SKALL TYCKA O TÄNKA
    läs mitt inlägg o kom igen,
  • Umm Elias
    anhe100 skrev 2011-07-06 18:06:19 följande:
    VAD ÄR SKILLNADEN SNÄLLA RAIN GIRL DET ÄR INTE JAG SOM ANSER DET ÄR OK MED HEDERSMORD,KVINNORS HALVA VÄRDE OSV DET ÄR DIN RELIGION SOM DU SÅ HETT FÖRESPRÅKA. Lev gärna efter din religon men högakta och respektera andra som kan tänka själv. VARFÖR skall en kvinna vara OSKULD innan giftemålet? VARFÖR är det fult att en kvinna har ett sexliv? Har du tänkt på att mannen som väljer dig kanske är en pervers typ som kräver dig på en massa sjuka sexprefrense. ÄR DET INTE DÅ BÄTTRE ATT DU FÅR VETA DET INNAN GIFTEMÅLET? eller du tycker att det är ok att gifta bort din 9-åriga dotter till en 50 årig släkting. ÖPPNA ÖGON TA TILL DIG NORMERNA I ETT FRITT LAND OCH LÅT INGEN TALA OM FÖR DIG VAD DU SKALL TYCKA O TÄNKA
    Hedersmord är förkastligt och förbjudet i Islam.

Kvinnor har trippelt värde:
    "En man kom till profeten (saws) och frågade:
    ” Åh Allahs sändebud, vem förtjänar mest av alla mitt goda kamratskap? Profeten svarade: din mor. Mannen frågade igen: Och vem sedan? Profeten svarade igen: din mor. Mannen frågade igen: Och vem sedan? Profeten svarade igen: din mor. Mannen frågade igen: Och vem sedan? Då svarade profeten: din far ”. "

Kvinnor och män ska vara oskuld innan de gifter sig eftersom sex är en sak man inte ska kasta bort utan det är ngt speciellt som man delar med EN person och det är den manb älskar och gifter sig med. Sexlivet är mkt viktigt i ett äktenskap och definitivt inget fult, TVÄRTOM.

Det är förbjudet att gifta bort sina barn, döttrar och söner. Det står skrivet att så får man inte göra, dem som gör det bryter mot Islams regler.

Du ska öppna ögonen och läsa den fakta som serveras till dig här på silverfat.
  • Umm Elias
    Buster78 skrev 2011-07-06 19:56:23 följande:
    För INGEN har hittils sagt NÅGOT positivt om att va muslimsk kvinna
    Positivt : Jag blir respekterad för den jag är, jag slipper arbeta/dela med mig av mina tillgångar om jag vill, jag har rätt att kräva vad jag vill av min man, jag har rätt till ett bra sexliv, jag har rätt till mitt eget hushåll och min man ska ge mig det jag vill ha, jag har bestämmanderätt över mitt hushåll samt mina pengar och tillgångar, min man behandlar mig som en prinsessa, jag får klä på mig och täcka mig utan att folk omkring frågar om jag har ngra komplex eller fel på kroppen.

Skillnaden mellan en ickemuslimsk kvinna och mig är att jag har rätt att ställa krav på min man och jag har Allah på min sida i de kraven.
  • Umm Elias
    SkåneP skrev 2011-07-06 21:44:36 följande:
    Tror inte muslimer har exceptionellt dålig kvinnosyn jämfört med andra religiösa.

Religioners kvinnosyn är väl i allmänhet rätt unken.
    ickereligiösa är väl dem med absolut sämst kvinnosyn.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?