Inlägg från: Toboas |Visa alla inlägg
  • Toboas

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Dreams Never Ends skrev 2011-07-05 20:22:43 följande:
    omoraliskt är det ju med tanke på att det faktiskt är olagligt så det är ju ingenting jag hittat på.
    Så du menar att det var omoraliskt att svarta och vita gifte sig över "rasgränserna" när det var oligligt i USA?

Det är lagligt att vara toppless på badstranden men det verkar du ju ändå uppfatta som omoraliskt. ''

Jag ställer frågan eftersom du plötsligt verkar likställa olagligt och omoraliskt.
  • Toboas
    Emelaaj skrev 2011-07-07 00:44:18 följande:
    Jämnställdheten enligt islam är inte samma sak som inom västvärlden. Islam tar vara på de skillnader som finns rent psykologiskt,  fysiologiskt och biologiskt mellan könen och skapar en jämnställthet baserat på dessa faktorer. 
    Fast eftersom skillnaden inom könen när det gäller psyologi och fysiologi är mycket större än mellan könen så blir det ju en orättvis diskriminering om man bedöms utifrån sitt kön. (T.ex. att skillnaden mellan den starkaste kvinnan och den svagaste mannen är mycket större än mellan könen.)
  • Toboas
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-05 17:39:08 följande:
    Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!
    Det finns två svar på din fråga:

1) De kvinnor som skriver här på FL tenderar att se könet som viktigare än individen och en gammal bok som viktigare än dagens samhälle. Synen på kvinnan som varelse som måste skyddas från omvärlden (vilket hänger ihop med en minst lika dålig syn på männen!) och som ska rätta sig efter vad mannen tycker ser jag som negativ.

2) Det andra svaret är analogt med "Varför talar så många katoliker ett romanskt språk?". Katolisismen är väldigt dominerande i södra Europa och i Sydamerika, därför talar många katoliker ett romanskt språk.
    Jag tror inte heller att man blir japan bara för att man är shintoist, men om jag hör att någon är shintoist så skulle jag nog gissa att den också är japan eftersom det är mest sannolikt.

Det är alltså något som samvarierar, inte en konsekvens. Många muslimer kommer från områden som är väldigt patriakala och där kvinnor har få rättigheter och ses som en andra klassens människa jämfört med männen. Det är har inte (nödvändigtvis) med islam att göra men det är vanligare.
  • Toboas
    oOHalalOo skrev 2011-07-07 09:16:32 följande:
    Könet är viktigt för en muslim eftersom det berättar vem vi är, vad som förväntas av oss av Allah (swt). Dvs det har en religiös innebörd likväl som en praktisk så att säga. Den här biten förstår jag är svår att ta in för en som inte tror på Islams väg.
    Det är möjligt, för mig är det likväl en del av förklaringen till mångas inställning till islam.
  • Toboas
    oOHalalOo skrev 2011-07-07 10:04:07 följande:
    Det kan det säkert vara. Men är det så viktigt hur andras inställning är, är det inte viktigare att folk lever på det sätt som är och känns bäst och rätt för dem? Jag menar, hur viktigt är det hur andra ser på det?
    Det är därför vi har religionsfrihet. Frågan var dock ställd om varför folk upplevde att muslimer hade en dålig kvinnosyn och i ett samhälle där generationer av kvinnor ha kämpat för lika rätt inför lagen och i samhället så kan argumentet "Man måste skilja på män och kvinnor för att det står i min bok" som något som inte gynnar kvinnors ställning. Muslimska samhället ligger ofta långt efter de västliga när det gäller kvinnors ställning. (Återigen - inte nödvändigtvis på grund av islam.)

Visst kan man ha olika åsikter om det, som en del i tråden lyft fram så ses en tillvaro som muslimsk kvinna som idealisk. Problemet - som alltid när det kommer till religion - är att argumenten hämtas från dogmer istället för det egna valet. I den bästa av världar så är det individen som väljer en religion som stämmer överens med dennes åsikter (som konvertiter kan göra) men för den som växer upp i ett samhälle genomsyrat av religiösa regler är problemet att de inte längre tillåts välja fritt.
  • Toboas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-07 10:45:58 följande:
    Nåja, det skulle jag faktiskt inte vilja hålla med om alls. Det är inte så stor skillnad som man vill tro, egentligen. Vi smickrar oss själva gärna med att tro det dock. Sedan ska vi vara litet försiktiga med att tala om hur länge de muslimska länderna (om man alls kan generalisera, vilket man absolut inte kan) faktiskt haft det jämställdhetsmässigt sämre. Afghanistan var väldigt jämställt under den korta tid som Sovjet hade inflytande över landet. Det var just det "liberala" väst som såg till att mer fundamentalistiska och kvinnofientliga krafter fick makten där, för att kicka ut ryssarna. Det ska vi inte glömma bort - det är faktiskt västs fel att det ser ut som det gör där nu. Samma sak med Iran och Saudi. Och det största muslimska landet i världen, Malaysia, är faktiskt väldigt jämställt, till och med med västliga mått mätt.

Talar vi om dogmer är kålsuperiet jämnt och fint. Kristna fundisar är inte ett smack bättre än muslimska vad gäller kvinnosynen. Liberala kristna och muslimer är på samma vis ofta klart bättre. Och sekulära dito är ofta precis lika jämställda också.  
    Som jag uppfattade TS så utgår diskussionen om Sverige eftersom det är rimligt att anta att muslimer i muslimska länder inte borde uppfattas negativt. Hur väst har agerat som kolonialmakt (eller liknande) är ett sorgligt kapitel i sig och hänger väl snarare ihop med geopolitiska skäl snarare än humanitära.

Återigen - från ett svenskt perspektiv är MENA-muslimer mycket vanligare än Malaysia och representerar islam från fler länder. Om du träffar på en utlänning som inte talar svenska så gissar jag att du skulle försöka på engelska följt av spanska för att helt enkelt gå på sannolikheten, du skulle inte utgå från att de talar kinesiska trots att det i antal personer som talar det är det vanligaste språket.
  • Toboas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-08 04:24:56 följande:
    Jo, hedersmord förekommer, men det kallas sällan så, eftersom det är svenskar som begår brotten. ;/
    Fast när man talar om hedersmord så är det ju inte skälet till att det begås som man avser - alltså att någon känner att deras heder blivit kränkt. Det som skiljer hedersmord från vanliga mord är ju att den som mördar faktiskt återfår sin och sin familjs heder! Eftersom kvinnomisshandlare/mördare lär ha näst lägst status på fängelsena så är det väl uppenbart att ingen återfår någon heder i andras ögon genom ett mord. Där har du den grundläggande skillnaden.
  • Toboas
    oOHalalOo skrev 2011-07-08 08:52:53 följande:
    Det finns ingen rasism i Islam. Utan alla människor är lika mycket värda, oavsett kön, färg, nationalitet, status osv. Det är endast våra handlingar som skiljer oss åt om vi kan anses vara goda eller onda så att säga.
    Det skiljer väl ändå mellan muslimer, bokens (andra två) folk och övriga? I alla fall enligt en del muslimska företrädare.
  • Toboas
    oOHalalOo skrev 2011-07-08 09:00:42 följande:
    Eller de tror att de återfår sin heder. Bland en liten grupp. Men inte inför Allah (swt), det är där sann heder kan uppnås genom ett rättfärdigt uppförande och handlande.
    Dessa människor lurar alltså bara sig själva samtidigt som de begår en brottslig handling och orätt tar andras liv. 

Det är samma sak som 'vanligt' mord som jag ser det, man tar lagen i egna händer och begår mord. Dvs ingen skillnad på vem som utför det, resultatet blir lika tragiskt.
    Fast om man talar om muslimer så får man utgå ifrån vad folk som säger sig vara muslimer gör, inte vad islam säger.
  • Toboas
    oOHalalOo skrev 2011-07-08 09:05:29 följande:
    Nej det skiljer inte, det är vår tro som skiljer.

Judar och kristna i en muslimsk stat har rätt att ha egna domstolar, skulle det vara möjligt i Sverige t.ex. att andra skulle kunna ha det? Att muslimer måste skydda icke-muslimer i en muslimsk stat om staten angrips? Skulle icke-muslimer handla på samma sätt, överge sina egna liv för att rädda livet på en muslim? Du behöver inte svara, tanken räcker.

Så vad som skiljer är vår tro och väg här i livet. Allah  (swt) talar i Koranen om 'du har din väg och jag min' som är språngbrädan till att vi kan ta olika vägar. Det är accepterat och ingen har rätt att fördöma eller på annat sätt agera gentemot den som inte tar Allahs (swt) utstakade väg. 
    Fast i sura 4, vers 80 och framåt så gör man ju tydlig skillnad på att döda otrogna som vänder en ryggen och hur man får böta om man dödar en rättrogen - även om han är en fiende.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?