Dreams Never Ends skrev 2011-07-05 17:39:08 följande:
Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.
Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!
Det finns två svar på din fråga:
1) De kvinnor som skriver här på FL tenderar att se könet som viktigare än individen och en gammal bok som viktigare än dagens samhälle. Synen på kvinnan som varelse som måste skyddas från omvärlden (vilket hänger ihop med en minst lika dålig syn på männen!) och som ska rätta sig efter vad mannen tycker ser jag som negativ.
2) Det andra svaret är analogt med "Varför talar så många katoliker ett romanskt språk?". Katolisismen är väldigt dominerande i södra Europa och i Sydamerika, därför talar många katoliker ett romanskt språk.
Jag tror inte heller att man blir japan bara för att man är shintoist, men om jag hör att någon är shintoist så skulle jag nog gissa att den också är japan eftersom det är mest sannolikt.
Det är alltså något som samvarierar, inte en konsekvens. Många muslimer kommer från områden som är väldigt patriakala och där kvinnor har få rättigheter och ses som en andra klassens människa jämfört med männen. Det är har inte (nödvändigtvis) med islam att göra men det är vanligare.