oOHalalOo skrev 2011-07-06 20:15:00 följande:
Det skadar inte att visa respekt för det som diskuteras.
Det finns säkert en del muslimer som har en taskig kvinnosyn. De som inte lever som de lär skulle jag tippa på i första hand att det skulle kunna handla om.
Om du läser vad Islams skrifter säger om utbildning, så skulle du inte behöva ställa frågan. Där framgår att utbildning är för alla och då inkluderat båda könen. Då blir det inte så svårt heller att i relation till det komma fram till att den muslim som förvägrar någon utbildning är den som gör fel.
Hmm...nu ska vi se om jag hänger med, inte alls säkert
Tänkte på namnet på tråden, "Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?" Som jag förstå så menar hon/han att muslimer inte kan ha taskig kvinnosyn vilket jag motsäger. Det är muslimer som tolkar koranen och bokens syn på kvinnor vilket gör att det är muslimer som har denna taskiga syn. Menar absolut inte att ALLA muslimer har det, har själv muslimska vänner så jag VET att alla (inte ens nära majoriteten skulle jag tro) inte har det.
Sen det om respekt? Förstår jag rätt att jag itne visar respekt för att jag kallar koranen sagobok? Om det är så vill jag bara förtydliga att det är inget mot Islam eller mot muslimer utan mot ALL religion som finns. Ser på bibeln med precis samma avsky som koranen eller toran.