• Altruism

Om man äter 1000 kcal om dagen...

Hej!

Ni kanske har sett min tråd? Tänkte fråga en sak!

Jag äter ett kosttillskott/måltidsersättning som heter New Form som ska både bränna fett samt dämpa aptiten och öka aktivitetsnivån. En portion innehåller endast 96 kcal. Jag äter också "30 days" vilket är en tablett med ungefär samma funktioner som New Form. Äter dessutom en portion vanlig mat + frukt.

Nu till min fråga...

Igår åt jag endast 998 kcal på hela dagen men var piggare, mättare och gladare än på mycket länge!

Det är ju inte jättebra att bara äta 1000 kcal om dagen men gäller det även om man mår bra? Hade jag varit yr/illamende eller liknande hade jag ätit något liksom. Är varken hysterisk eller har någon ätstörning.

Ni som VET, funkar det med 1000 kcal om dagen om man mår bra i kroppen?

Mvh A

• Svar på tråden Om man äter 1000 kcal om dagen...
  • Kjell2
    Altruism skrev 2011-07-05 11:07:21 följande:
    Nä, jag vet men jag är som sagt inte hysterisk ibland räknar jag kanske för mycket på min kycklingbit, ibland för lite, ibland för mycket för motionen och ibland för lite osv... Men jag hamnar ju på cirka 1000 kcal om dagen hur som helst... och det känns som om det är för jäkla lite egentligen... men jag mår ju BRA så då kanske det funkar anyway... jag är en liten tjej egentligen (om man bortser från mina kg ) nä men alltså, jag är ju bara 158 cm lång så det är ju inte direkt så att jag behöver äta lika mycket som majoriteten av vuxna människor. Förstår du hur jag tänker?
    Nej - jag förstår inte hur du tänker. Förutom dina promenader bränner du energi på en massa annat, varför räknar du inte bort det också?

Du stoppar i dig 1300 kcal per dag, sen förbränner du lite på promenad, lite på att stiga upp, lite på att gå och handla, lite på att hålla kroppen varm osv. Förhoppningsvis blir det i slutändan att du förbränner mer än du stoppar in och du tar av reserverna istället och går ner i vikt.

Om ett energiintag på 1300 kcal per dag funkar för dig, du mår bra, går ner i vikt så är det bra. Men att snacka om att du ÄTER 1000 kcal är bara förvirrande och enligt mig felaktigt.
  • Altruism

Igår åt jag 998 enligt Shape up. Först var det 1248 kcal men när jag skrev in min promenad så blev det totala kcalintaget för igår 998. Därför trodde jag att det var så man räknade. Jag kan inte sånt här, därför jag frågar!

• Kjell2
    Altruism skrev 2011-07-05 11:18:35 följande:
    Igår åt jag 998 enligt Shape up. Först var det 1248 kcal men när jag skrev in min promenad så blev det totala kcalintaget för igår 998. Därför trodde jag att det var så man räknade. Jag kan inte sånt här, därför jag frågar!
    Väldigt konstigt sätt att räkna enligt mig.
  • Altruism

Ok, men hur som helst. 1300 kcal oavsett träning eller inte är alltså din rekomendation?

• Kjell2
    Altruism skrev 2011-07-05 11:23:30 följande:
    Ok, men hur som helst. 1300 kcal oavsett träning eller inte är alltså din rekomendation?
    Då jag inte vet vem du, vilka mål du har, vad som funkar för dig kan jag inte göra några rekomendationer på ett exakt kaloriintag.

Funkar det för dig med att äta 1300 kcal per dag, du mår bra, orkar med det du vill, springer inte runt och smygäter, har bra humör och går ner i lagom takt i vikt så är det bra. Annars dåligt.
  • Altruism

Jag blev inte direkt klokare av det är...

Min fråga var om 1000 kcal räcker om man mår bra... Ja eller nej? Bortsett från tidigare diskussioner i tråden.

• Jennie med ie

Det där med att hamna i svältläge och därför inte gå ner som man önskar är lite överdrivet, det krävs i regel ett betydligt lägre energiintag under en längre period för att kroppen ska hamna i nåt "svältläge". Däremot kan man såklart äta för lite, och för näringsfattigt, ändå så att kroppen inte fungerar optimalt.

1000 kcal kan vara för lite eller helt OK beroende på VAD man äter och hur man lever.

• Altruism
    Jennie med ie skrev 2011-07-05 12:34:59 följande:
    Det där med att hamna i svältläge och därför inte gå ner som man önskar är lite överdrivet, det krävs i regel ett betydligt lägre energiintag under en längre period för att kroppen ska hamna i nåt "svältläge". Däremot kan man såklart äta för lite, och för näringsfattigt, ändå så att kroppen inte fungerar optimalt.

1000 kcal kan vara för lite eller helt OK beroende på VAD man äter och hur man lever.
    Okej, tack för svar! Jag kommer följa min kropp helt enkelt. Mår jag bra så är det väl också bra helt enkelt i annat fall får jag väl äta lite... =)
  • Kjell2
    Altruism skrev 2011-07-05 11:58:05 följande:
    Jag blev inte direkt klokare av det är...

Min fråga var om 1000 kcal räcker om man mår bra... Ja eller nej? Bortsett från tidigare diskussioner i tråden.
    Att äta 1000 kcal per dygn är väldigt lite. Stor risk, lite beroende vem du är, att kroppen  hamnar i någon forma av svältstadie, går ner på sparlåga  och minskar förbruknignen av energi. Utöver detta kan du få humörproblem, minskad ork och presationsförmåga. Rsiken att tappa diciplien är också stor och dumäta. Nu äter du inte 1000 kcal per dag så frågan är hypotetisk.

Jag brukar rekommendera att det är bätter att ha ett lite högra energiintag och istället svettmotionera mera.
  • mammsen
    Kjell2 skrev 2011-07-05 12:49:21 följande:
    Att äta 1000 kcal per dygn är väldigt lite. Stor risk, lite beroende vem du är, att kroppen  hamnar i någon forma av svältstadie, går ner på sparlåga  och minskar förbruknignen av energi. Utöver detta kan du få humörproblem, minskad ork och presationsförmåga. Rsiken att tappa diciplien är också stor och dumäta. Nu äter du inte 1000 kcal per dag så frågan är hypotetisk.

Jag brukar rekommendera att det är bätter att ha ett lite högra energiintag och istället svettmotionera mera.
    1000 kalorier/ dag kan även vara ganska mycket, här kommer ett ex........

10:00 Frukost

Falu Råg-Rut
    1st
    smör 80%
    1 tsk
    Pärsons grovmalen leverpastej med grädde
    20 g
    Gurka
    2 skivor
    Kaffe bryggt
    1 dl
    12:00 Lunch
    Fil
    1 dl
    Hallon
    2 msk
    Blåbär
    1 msk
    Björnbär
    1 msk
    Kellogg's Corn Flakes
    4 msk
    Mellanmål 14:00

Banan
    1 dl
    vindruvor
    1 dl

Middag 17:00

6 Hemmagjorda (supergoda) köttbullar
    Rivna morötter
    1 dl
    Isbergsallad
    1dl
    Gurka
    1 dl
    potatis
    60 g
    brunsås
    2 msk
    lingonsylt
    1 msk

Myspys 21:00

Mörk choklad
    20 g
    chips
    1 dl
    Kan du värkligen säga att detta är ett ohälsosamt dagsintag?
    I smörgåsar, fika, godis eller snabbmat är det kanske det men inte i en välbalanserad kost..
    Detta var vad jag åt häromdagen, det är strax under 1000 kalorier jag brukar dock hålla mig mellan 1300 och 1600 kalorier..
  • Kjell2
    mammsen skrev 2011-08-07 15:46:05 följande:

Falu Råg-Rut
    1st
    smör 80%
    1 tsk
    20 g
    Gurka
    2 skivor
    Kaffe bryggt
    1 dl
    Fil
    1 dl
    Hallon
    2 msk
    Blåbär
    1 msk
    Björnbär
    1 msk
    Kellogg's Corn Flakes
    4 msk

Banan
    1 dl
    vindruvor
    1 dl

Rivna morötter
    1 dl
    Isbergsallad
    1dl
    Gurka
    1 dl
    potatis
    60 g
    brunsås
    2 msk
    lingonsylt
    1 msk

Mörk choklad
    20 g
    chips
    1 dl
    I smörgåsar, fika, godis eller snabbmat är det kanske det men inte i en välbalanserad kost..
    Detta var vad jag åt häromdagen, det är strax under 1000 kalorier jag brukar dock hålla mig mellan 1300 och 1600 kalorier..
    Att äta 1000 kcal en dag gör inte mycket. men då normalpersonen förbrukar 1500 kcal/dygn i vila eller ca 2000 kcal/dygn vid normal lätt rörlighet så bli 1000 kcal/dygn under längre tid svält med alla de problem som uppstår vid för låg näringsintag. Detta oavsett hur välbalanserad kosten är.
  • Therese och Stefan

Falu Råg-Rut
    1st
    smör 80%
    1 tsk
    20 g
    Gurka
    2 skivor
    Kaffe bryggt
    1 dl
    Fil
    1 dl
    Hallon
    2 msk
    Blåbär
    1 msk
    Björnbär
    1 msk
    Kellogg's Corn Flakes
    4 msk

Banan
    1 dl
    vindruvor
    1 dl

Rivna morötter
    1 dl
    Isbergsallad
    1dl
    Gurka
    1 dl
    potatis
    60 g
    brunsås
    2 msk
    lingonsylt
    1 msk

Mörk choklad
    20 g
    chips
    1 dl
    Hoppar in i tråden och menar på att detta är ingen bra mat för någon. Det är på tok för lite proteiner. Ät proteiner som håller du dig mätt länge. Att äta godis och annat skräp på kvällen är absolut det värsta du kan göra mot din kropp, det finns ingen näring i det. Tänk på att frukt också innehåller en massa socker. Sockersuget ska inte ersättas med mer sockersug. Ska du äta frukt ät det med protein så du dämpar insulinpåslaget.
  • Jennie med ie

Falu Råg-Rut
    1st
    smör 80%
    1 tsk
    20 g
    Gurka
    2 skivor
    Kaffe bryggt
    1 dl
    Fil
    1 dl
    Hallon
    2 msk
    Blåbär
    1 msk
    Björnbär
    1 msk
    Kellogg's Corn Flakes
    4 msk

Banan
    1 dl
    vindruvor
    1 dl

Rivna morötter
    1 dl
    Isbergsallad
    1dl
    Gurka
    1 dl
    potatis
    60 g
    brunsås
    2 msk
    lingonsylt
    1 msk

Mörk choklad
    20 g
    chips
    1 dl
    Dels får jag det till en _god_ bit under 1000 kcal, om inte köttbullarna var megastora
    Dels är det inte mer än typ 30 g protein, vilket dels är lite i sig, i gram räknat, och dels är procentuellt lite i förhållandet till kolhydaterna och fettet.
    Dels är dagsintaget ganska ojämnt. Första halvan av dagen ger typ knappt en tredjedel av intaget.
    Kollar man mer i detalj hamnar du säkert jättelågt på en hel del näringsämnen. Kalcium, närn och folsyra är några olika...

Äter man mer rejält och stabilt och sådär så finns absolut utrymme för lite choklad och chips, men i en såpass snål kost är det "slöseri" med viktig energi.

Nej man dör nog inte men det var inte direkt nåt bra exempel på hälsosam kost.
  • Canvan

Jag har testat att räkna kalorier några omgångar genom åren, mådde bra i början precis som du beskriver men det fungerade inte i längden (för mig iallafall). Till slut blev jag besatt och drog ner mer och mer när vågen stod still. Kunde äta 800-700 kcal per dag och träna samtidigt, vägde upp olja som grönsaker skulle stekas i, överräknade kalorier för att vara säker på att jag fick i mig mindre m.m.. Slutade med att jag ibland vräkte i mig mat och gick upp massor, för jag var ständigt hungrig och svag i kroppen (inte i början men efter 2-3 veckor) och kroppen sög upp allt man stoppade i. Sedan försökte jag börja om med någon "snabb-diet" för att börja räkna kalorier igen. Och när jag till förskräckelse inte märkte någon skillnad vid ca 1500-1300 kcal, utan kanske t.o.m. gick upp så började kalorihetsen igen. Fy vilket jobbigt liv det var Man kunde ju inte ens ta en kaffe ute för man kunde ju inte väga mjölken i.

• mammsen
    Canvan skrev 2011-08-10 13:14:16 följande:
    Jag har testat att räkna kalorier några omgångar genom åren, mådde bra i början precis som du beskriver men det fungerade inte i längden (för mig iallafall). Till slut blev jag besatt och drog ner mer och mer när vågen stod still. Kunde äta 800-700 kcal per dag och träna samtidigt, vägde upp olja som grönsaker skulle stekas i, överräknade kalorier för att vara säker på att jag fick i mig mindre m.m.. Slutade med att jag ibland vräkte i mig mat och gick upp massor, för jag var ständigt hungrig och svag i kroppen (inte i början men efter 2-3 veckor) och kroppen sög upp allt man stoppade i. Sedan försökte jag börja om med någon "snabb-diet" för att börja räkna kalorier igen. Och när jag till förskräckelse inte märkte någon skillnad vid ca 1500-1300 kcal, utan kanske t.o.m. gick upp så började kalorihetsen igen. Fy vilket jobbigt liv det var Man kunde ju inte ens ta en kaffe ute för man kunde ju inte väga mjölken i.
    Alltså jag äter MINST 1200 kcal/dag, dagen ovan var ett undantag. skulle jag känna mig sugen någondag så bryr jag mig inte så mycket om jag äter mer.. Dock har jag bestämt mig för att inte äta mer än 1800 kcal/dag innan jag nått 70 kilo. Jag ville bara visa att 1000kcal kan vara ganska mycket. men väljer man dietbars och pulversoppor kan 1000kcal/dag vara ganska lite.. sen tror jag inte jag skulle må dåligt av att äta ca 1000kcal ett par dagar skulle jag det har jag vett att äta mer. Det är lika viktigt för mig att må bra som att se bra ut men det ena får aldrig utesluta det andra.
  • Canvan

Det var absolut inget påhopp från min sida utan en erfarenhet, svarade bara på frågan ovan där jag fick uppfattningen av att du sökte svar från andra som "levt på 1000 kcal per dag", om kroppen fungerar och mår bra på lång sikt då

Svar på tråden Om man äter 1000 kcal om dagen...