Wielkip, du tänker helt rätt! Varför ska man vara rädd? Det finns ingen som helst mening att vara rädd. Det är bara att koppla av och låta kroppen sköta det där själv, det kan den. Ju bättre man slappnar av, desto bättre går det. Ta det som det kommer, det kommer gå galant :)
Lokesmami, jag fattar ärligt talat inte vitsen med de där förlossningsplanerna egentligen... Inte första gången. Hur ska man kunna planera en förlossning överhuvudtaget och speciellt som förstföderska, man har ju ingen aning om vad man har att vänta sig?!
Ja går det så fort så är det nog lätt att få panik och tappa kontrollen. Jag är ett kontrollfreak, så jag trodde att jag skulle ha svårt att kontrollera förlossningen. Men när den drog igång så kände jag att kroppen skötte det där så bra själv, så jag kopplade bort allt :) Sen gick det som det gick, men jag har ändå positiva känslor för förlossningen och psykiskt skulle jag alla gånger klara en till. Men inte fysiskt. Jag har gått i rätt många samtal med läkare, och det har varit väldigt skönt faktiskt. Det kommer bli fler när jag kommer längre in i graviditeten. Kolla upp Aurora, eller åtminstone samtal med läkaren hos din bm. Be dem att gå igenom din journal över förlossningen så kanske de kan förklara lite mer?