Vi som väntar marsbebis 2012 :-)
idag har jag vetat i 19 dagar att det e en liten parvel i magen....
12 dagar kvar till vul...
Men kommer jobba så mycket nu så kommer inte hinna längta
idag har jag vetat i 19 dagar att det e en liten parvel i magen....
12 dagar kvar till vul...
Men kommer jobba så mycket nu så kommer inte hinna längta
sådär jag.. Nu spydde jag efter jag ätit... får se om det bara var fel mat som itne min GBP mage klarar eller om det kommer fler ggr..
så tråkigt att alla (nästan) gå runt o e oroliga över missfall... Ska jag vara ärlig så tror jag den stressen e en av faktorerna att man faktiskt får det...
Jag tänker inte ett dugg på missfall.. men kan vara för att jag aldrig har haft ett... har visserligen ett ma. men min kropp ville minsann inte stöta ut det.. men efter det fick jag ju min son
nej sluta tänk på det tjejer.. ger bara onödig oro hos er..
Jag kommer inte kunna vara här inne på ett tag.. för snart ska jag köra till jobbet.. o när jag kommer hem i morgonbitti ska jag direkt sticka till göteborg o jobba.. så är inte hemma förrens fredagkväll..
Stress/psykologiska faktorer
Vissa forskningsstudier pekar på att stress kan öka risken för missfall, andra att det inte går att dra sådana slutsatser. Med andra ord, det finns inga belägg för att stress påverkar missfallsfrekvensen. Och eftersom det inte finns några klara forskningsresultat så finns det heller inga skäl att klandra sig själv om man får missfall efter en stressig period.
Världen över har kvinnor i alla tider stressat på olika sätt under sina graviditeter. Graviditeten i sig kan också ge upphov till stress. Det finns många faktorer man inte kan kontrollera. Men även om stress i sig förmodligen inte orsakar missfall kan det vara skönt att dra ner på tempot och försöka ta det lite lugnare när man är gravid. Om inte annat så för att känna sig mindre orolig.
Kromosomfel
Den vanligaste orsaken till missfall är skador på arvsmassan (kromosomerna) – det är läkarna eniga om. Felen kan uppstå av sig själva, men också i vissa fall bero på yttre faktorer. Felet kan också finnas i någon av föräldrarnas arvsmassa som då vidarebefordras genom ägget eller spermien. Detta är dock ovanligt.
Ofta finner man skador och missbildningar på fostret, men också hos moderkakan och navelsträngen. En vanlig defekt är att någon kromosom finns i tre istället för två kopior. Andra defekter kan vara att bitar av kromosomerna bytt plats med varandra eller ramlat bort.
Det verkar som om de flesta tidiga missfall är resultatet av naturens omilda gallringsprocess. Många befruktningar saknar helt enkelt de genetiska förutsättningarna att utvecklas till ett livsdugligt barn.
Nu e det bara 9 dagar kvar till vulet..
känner mej faktiskt inte nervös. Man vill såklart se ett hjärta slå. sen ska det bli spännande om man har räknat rätt. Om man e exakt i den veckan o dem dagarna som man beräknat... Hade varit konstigt om dem flyttar bak mej då jag plussade på Bim-6 .. mycket tidigar än så går väl knappt..
Där km det. Nu inatt. Vaknade o mådde riktigt illa. Kan inte sova. Känns lite som maginfluensa för det e lite som turbulent i magen. 6+4 nu
nu har jag varit här ifrån några dagar.. o allt verkar rulla på som vanligt..
4 dagar kvar till vul o jag längtar
i morgon gäller det... 8.40 e det dax för vul
En liten 3 mm foster utan hjärta.. Läkaren tyckte att jag inte skulle ge upp..en jo.. I v 8 ska den vara minst 13 mm o ha hjärta... Ta några cigg o gråta ska jag göra nu
då e det game out.. fick abortpiller idag.. på tisdag ska den ut...
sen blir det väl lugnt några veckor innan vi startar igen