Inlägg från: Imagine this |Visa alla inlägg
  • Imagine this

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Jag känner mig lite nervös inför förlossningen... Allt gick jätte bra fram till jag skulle sys efteråt. Förlossningen tog ca 8 timmar och allt gick i lagom takt framot, tog epidural som tog perfekt, krystadei 20 minuter och allt gick smidigt. Sprack inte mer är 3-4 stygn utvändigt, MEN jag sprack tydligen mycket invändigt! Dom fick ta in läkare att sy och hon sa att det var en millimeter eller mimdre att det skulle ha spruckit intill tarmen! Och vad jag föörstod hade det varit risk för sfinkterruptur om den hade gått hål in till tarmen. Ska be BM kolla upp mer i journalen hur det riktigt var, för jag känner mig livrädd för sfinkterruptur i nuläget!

• Imagine this

Man kan söka HP så snart man får moderskapsintyg. Man bör skicka in det så snabbt man bara kan, för FK jobbar inte alltid så snabbt... Jag jobbar på MAVA (medicinsk akutvårdsavdelning) och alla bör få HP då det är liiite avårt att göra hjärtlungräddning med höggravid mage! Vi har ju även mycket tunga lyft och problem med hot och våld (tex dementa eller de som är påverkade av alkohol/droger som kan börja slåss). Dock har har det blivit svårare oc svåre att få HP beviljad, de har blivit strängre på FK. Men en kollega som fick avslag blev istället avstängd från arbetet då det var hälsofara att arbeta som höggravid och fick ut samma ersättning. Så jag vet att för mig kommer det att lösa sig på ett eller annat sätt hur det än går med FK.

• Imagine this

Jag måste få fråga, hur högt står er livmoder nu? Min verkar växa 1 cm per dag! När jag mäter själv får jag det till 9'5 cm och jag är idag 7+5, kan detta verkligen stämma?verkar som man ska ha ca 15 cm i ca v16-17, men i den här takten har jag ju inte långt kvar till 15 cm!

• Imagine this

Iemeliel- mäter sf måttet så som BM brukar göra. Mäter från blygdbenet och till livmoderns översta kant. Känner den ungefär halvägs upp till naveln nu.

• Imagine this

Har varit på resande fot under dagen så återupptar nu mitt prat om SFmått. Jag är 99% säker att det är livmodern jag kännerm kände den även min första grav och fick då bekräftat av BM att det var rätt jag kände. Jag hade en lätt palperad livmoder förra gången, jag kunde tex känna precis om det var en hand eller fot min son tryckte mot magen då jag kom i v30+. Och Flera BM sa att de hade velat ha mig som studieobjekt för blivande BM just för att det är så lätt att känna precis hur min livmoder känns och hur barnet ligger där i. Jag ska ringa bm imorgon och höra vad hon tror, kanske man får komma dit och hon får klämma alt. Göra ul.

• Imagine this

Jag har oxå en blogg: lill-donten.blogspot.com. Ännu har jag inte gått ut med att jag är gravid, men om 2-3 veckor till så. Jag älskar att fotografera så det är mest foton i min blogg. Det var dock länge sen jag tog "studio" bildr på sonen. Måste nog göra det!

• Imagine this

SaraA- sååå hemskt! Kan inte föreställa hur det är för er! Huvudsaken alla klarat sig! Men förstår att det ändå känns tugnt!

• Imagine this

Jag är en av de som känner livmodern, ca 10 cm ovanför blygdbenet känner jag kanten. Detta är min andra grav + att BM förra gången sa att jag var ovanligt lätt att känna livmodern på. Både att den ligger och tippar fra åt samt att jag är en späd person så inte så mycket hull att känna genom . Nu tycker jag att ca 10 cm i SF-mått känns lite väl stort i vecka 11 för so. Många sagt så ska livnodern ligga dåld i bäckenet till ca vecka 12, så ska bli spänndande på KUB den 24e att se hur långt gången man är, eller hur många det är Är det någon fler som känner sig varm och överhettad? Jag tycker det känns som jag ska brinna upp hela tiden! Ändå har det hunnit bli lite svalare här i norrland, så är inte som ett par veckor sen då det faktiskt var stekhett ute.

• Imagine this

Linna H- jo det var jag med sammandragningar och vi verkar som lika jag har googlat om SFmått och letade egentligen hur det ska vara så här tidigt men hittar som inget innan ca v. 15. Men jag hittade in min blogg från förra grav att jag hade 10 cm i vecka 13-14 förra gången. Men att jag har det redan nu i vecka 11 kankse är för att det är andra grav, tänjs ut fortare. Hittade att i vecka 15 har man ca 15 cm i SF med tvillingar, och med en bebis har man 15 cm först i vecka 17

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)