• Jeliqa

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Jag hoppar in här jag med :)
    Första barnet med bf 18 mars :)

• Jeliqa

Är det någon annan som mår illa på eftermiddagarna/kvällarna istället för på morgonen?
    Jag har mått otroligt illa nu i flera dagar just på eftermiddag eller kvällstid.

• Jeliqa
    loppan skrev 2011-07-20 10:02:29 följande:
    sunshined: fick du tag på dem, gick det bra för dig?? :) jag ringde igår, var också jättepirrig och visste inte riktigt vad jag skulle säga :D
    Jag ringde i fredags och visste inte heller vad jag skulle säga. Jag stammade och "ööh"ade hela tiden. Tillslut sa jag bara att jaha, jag är visst gravid. Sen skötte BM resten av snacket :)
    Ska på första samtalet nu på fredag, trodde inte man gick så tidigt men tydligen är det bara något sorts hälsosamtal och den riktiga inskrivningen görs senare.
  • Jeliqa
    loppan skrev 2011-07-20 10:31:34 följande:
    Hahaha, dom har nog ett par sånna samtal i veckan :D Jag ska dit om två veckor, visste inte heller att man skulle dit så tidigt, då är jag i v 8..vilken vecka är du i nu??
    Haha ja det tror jag också. Glad
    Jag är i vecka 6 och trodde inte man skulle dit först runt vecka 10 någon gång, men de tyckte att jag lika gärna kunde komma nu på första hälsosamtalet och sen skulle vi ta en "riktig" inskrivning om några veckor Glad
  • Jeliqa
    loppan skrev 2011-07-20 10:44:09 följande:
    Vad roligt! :) när har du BF isåfall??
    18 mars om man räknar från mensen. Men jag hade så skum mens då (väldigt lite och bara 2 dagar istället för rikligt och fem dagar som jag brukar ha) och har mått illa i tre veckor redan så eventuellt kan jag vara längre gången. Blir spännande att se på UL sen. :)
    När har du BF?
  • Jeliqa
    fyrvaktaren skrev 2011-07-20 10:41:36 följande:
    Hehe...jag satte i halsen precis när BM svarade så jag började mest med att hosta, fick sen be om ursäkt och lyckades få fram att jag var med barn. Sen skötte BM mesta snacket. :)
    Haha, det är tur att BM är professionell och vet hur de ska handskas med oss mindre vana Glad
  • Jeliqa
    loppan skrev 2011-07-20 10:52:18 följande:
    Ja, oj det blir ju verkligen spännande!! Första barnet för dig?? Jag har BF 19 mars om man räknar från mensen, jag slutade med piller i april och fick igång mensen som vanligt så jag tror nog jag kan vara ganska säker på det. får prata med BM så får vi se vad hon säger!
    Åh då har vi verkligen tätt inpå varandra Glad
    Ja det är vårt första barn. Vi slutade med piller förra året men använde kondom eller avbröt fram till nu i våras. Vi har hela tiden sagt att blir det bebis så behåller vi den såklart, men har tidigare inte försökt helhjärtat. I slutet av maj bestämde vi att börja bebisverkstad men trodde inte att det skulle gå så fort. Vi gifter oss 6 augusti så det känns helt fantastiskt att dessutom få ha en liten böna i magen då (även om jag är lite oroad över att inte få på mig klänningen, haha)

För dig då? Har du något barn sedan tidigare?
  • Jeliqa
    MålaMittHjärta skrev 2011-07-20 18:16:32 följande:
    Jag är beräknad till den 18 också Hjärta
    Åh vad kul! :D Då får vi se vem av oss som får först! Hur mår du? Har du några jobbiga symtom?

Faceprimer -  Jag kommer absolut att amma om jag kan det och min mjölk ger tillräckligt med näring. 
  • Jeliqa
    MålaMittHjärta skrev 2011-07-21 22:29:27 följande:
    Jag spännande :) är det första barnet?
    Jag är väldigt trött kan sova hur länge som helst känns det som, har mollande värk i magen emellanåt, spänningar i brösten och väldigt hungrig men maten smakar inte gott längre.... Har nog börjat få lite humörsvängingar med... sambon kan va riktigt irriterande ibland,
    Några symtom själv. ?
    Ja, första barnet för vår del. Glad För er då?
    Hehe, jag känner igen de flesta symtomen. Fast humörsvängningarna har inte drabbat mig riktigt ännu. Kan vara lite mer lättretlig ibland men inte nå farligt. Däremot har jag börjat må väldigt illa. Har mått illa på kvällarna förutom men nu börjar det komma på morgonen med. Jag har ett fysiskt krävande jobb dessutom och behöver få i mig frukost för att orka så det är lite knepigt att inte kunna äta frukost i vanlig tid och samtidigt försöka hålla graviditeten hemlig på jobbet. :)
  • Jeliqa
    SaraA skrev 2011-07-21 23:28:47 följande:
    Någon annan som ska flyga under gaviditeten? Vet att det inte ska vara farligt men är ändå rädd att något ska hända.
    Jag kommer flyga under graviditeten. Vi gifter oss nu i augusti och hade tänkt åka till västindien på bröllopsresa i vinter men vi kommer nog resa till något lite närmare land istället med bättre sjukvård. 
  • Jeliqa
    MålaMittHjärta skrev 2011-07-22 11:13:51 följande:
    Ja det är första barnet för oss med. Jobbar inom vården och vi har haft det väldigt lugnt denna månaden så det är skönt, jobbar bara 2 dagar sen har jag 4 v semester :) Har gjort en provrörsbefrukting så de flesta på jobbet vet redan att jag är gravid, lite svårt att "smyga" att man var bort väldigt många dagar i juni + att man tog sprutor... 
    Jag är lite illamående men inte så ofta änsålänge, är väldigt hungrig istället får se hur länge det håller i sig. 
    Så skönt att ni haft det lugnt och att du får semester snart också :)
    Vi har haft kaotiskt på mitt jobb. Jag jobbar också inom vården på en akutvårdsavdelning på sjukhus och det har knappt funnits tid till matrast de senaste dagarna. Jag tar bara ut 2 veckor semester i sommar och hade tänkt spara de andra veckorna till i vinter men jag kommer nog ta ut åtminstone en vecka till i september eller så. Just nu känns det som att jag skulle behöva semester hela graviditeten, är så himla trött hela tiden. Glad

Kul att det är första barnet för er med!
  • Jeliqa
    BebisVagga skrev 2011-07-23 06:57:12 följande:
    nej nu vill jag ha fler medlemmar i facebookgruppen
    Jag går med så fort det blir offentligt. :) Vill inte att någon ska kunna se på fb att vi väntar bebis. Eller är gruppen hemlig så den inte syns för andra?
  • Jeliqa
    TheCoopers skrev 2011-08-24 13:33:13 följande:
    Nähä du .. jag har inget UL planerat alls
    Inte jag heller. Kommer vänta tills det är dags för rul och det lär väl inte bli först i oktober någon gång.
  • Jeliqa

Nu var det ett tag sedan jag skrev här. Ska bli lite mer aktiv. :)
    Vi går in i vecka 12 imorgon så snart, snart blir vi officiella med graviditeten. Vi tänkte vänta nästa vecka ut bara. Har ni andra gått ut officiellt med nyheten ännu?

Illamåendet börjar släppa lite nu. Nu mår jag bara illa när jag inte ätit regelbundet. Däremot har jag istället haft oerhörd värk i kroppen sedan vecka 10. Det började som ryggont vid korsryggen men spred sig redan efter någon dag neråt och nu gör det ont från ryggen ner till knäna. Särskilt på bak- och insidan av låren. Det är svårt att beskriva hur det känns. I ryggen gör det bara fruktansvärt ont och över höfterna och låren känns det som kramp varvat med träningsvärk. Jag kan knappt gå. Det underlättar lite när jag vaggar fram men det ser ju himla dumt ut. Någon som känner/har känt något liknande?

• Jeliqa
    Nikis skrev 2011-09-05 19:20:11 följande:
    Jag undrar en sak.. Kan bm sjukskriva mig eller måste en läkare göra de?
    Du får boka tid med din familjeläkare och beskriva dina besvär för henne/honom. Sedan får du säkert göra lite rörelser för att han/hon skall se vad som förvärrar smärtan samt beskriva hur pass nedsatt din arbetsförmåga är.

Jag blev sjukskriven 50% för foglossning från och med idag. Min läkare ville sjukskriva mig på heltid men jag vill prova jobba lite mindre och se om det hjälper. Får testa några veckor och sedan får vi se hur det har gått. Himla tråkigt att bli heltidssjukskriven redan nu känner jag bara.
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)