Inlägg från: aikidoaasa |Visa alla inlägg
  • aikidoaasa

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

BIM var igår för mig och ett fint plus visade sig på stickan! Enligt BF beräkningen här på FL så är det tillfälliga datumet 21/3... det blir en lagom födelsedags present till mig. (Fyller år några dagar efter)

Jag känner mig lite som en tjockis... men det har jag hört att det är vanligt i början då magen tillfälligt svullnar upp och blir vätske fylld... den kommer väl snart att gå ner igen... för att bli större och större för varje månad.  
  • aikidoaasa
    Chokladälskaren skrev 2011-07-13 20:34:32 följande:
    Är det nån mer än jag som har märkt att urinet luktar mer annorlunda nu när man kissar? Tycker att det är mer åt det söta hållet. Det är iaf nånting som jag inte känner igen.
    Jag håller nog med dig där. Jag har själv reagerat över detta då jag varit på toa... men tänkte att det kanske bara är mitt luktsinne som bråkar lite... för det har det gjort i andra fall redan.
  • aikidoaasa
    TheCoopers skrev 2011-07-13 23:08:25 följande:
    Jag har en sån sjuk känsla i kroppen att jag väntar tvilingar .. vet inte varför men det bara känns så . Har jättemycket molvärk och brösten började svullna snart efter befruktningen ..

Men det är säkert bara mina tankar som spökar
    Då det finns en hel del tvillingar i min mans sida av släkten så är jag redan inställd på att det kan hända. Dessutom så känns det som att jag kvalar in på att det är det som händer då flera källor skriver att man mår mer illa i början av en graviditet om man väntar tvillingar... 

Det blir så spännande oavsett vad det blir och jag går just nu och bara hoppas på att allt ska gå vägen.  
  • aikidoaasa
    Stronza simpatica skrev 2011-07-14 00:47:58 följande:
    Nàr fyller du àr??

Plussade idag, HELT ovàntat och chockartat dà jag har en bebis pà 7 mànader :-O. BF datum 16 mars.
    Den 24 Mars.

16 Mars fyller min mamma år. Vilka roliga datum man ser här inne.  
  • aikidoaasa
    HaBaNiTa skrev 2011-07-14 22:26:38 följande:
    hemskheter
    Åh nej!

Jag känner mig så hemsk när jag samma minut som du satt och skrev önskade dig lycka till!
    Jag gråter med dig, är själv så rädd att något sådant skulle hända mig också...

Jag skickar er alla en STOR styrkekram! 
  • aikidoaasa

Idag var jag iväg och shoppade lite mönster till de fina baby tygerna som jag hittat. Eftersom jag lovat att inte shoppa loss (ännu) på baby kläder så får jag väl sy lite.

• aikidoaasa

Är det bara jag som fortfarande inte riktigt kan tro på att man är gravid? Jag har varit tvungen att testa lite till med teter bara för att se om det är ett plus eller inte... vilket det självklart är och det blir ett starkare streck för varje gång.

Sedan är så det helt ok tycker jag att ha de symptom jag har för det visar på sitt sätt att man är gravid och det tycker jag om.

Illamåendet kommer och går... men det är inte förräns strax innan lunch som den kommer för mig... morgonen funkar väldigt bra för mig än så länge. Enda nackdelen är jag då och då inte kan vara inne i köket och öppna kylen... urk vad det kan lukta illa där inne! Och då är det endast fräscha saker som vi har...

Då och då kan jag få lite ont i magen... men det roliga är att hälften av alla gånger är det typ runt solarplexus... någon som vet varför? Det går över efter en stund så det känns helt ok.

Magen svullen... undrar när den svullnaden går ner så att man kan ha normala byxor på sig? Vill inte behöva skaffa mamma kläder riktigt ännu.

Brösten är verkligen mycket större! Funderar på om man ska införskaffa en ny (dyr för att jag redan har en udda storlek som måste köpas i dyra affärer) bh som inte känns precis lite för liten... fast brösten är inte lika ömma nu som de var precis i början där efter ÄL...

Underbart att vara gravid!  

• aikidoaasa

Kikar runt här inne efter några dagars innaktivitet...

Vad kul att fler har dykt upp här inne

Jag börjar känna av mindre av mitt illamående, magens svullnad har också lagt sig lite... brösten gör inte alls lika ont men är fortfarande aningen svullna. (till min makes fötrjusning då de blivit ännu större. )

Nu börjar det bara kännas bra att vara gravid. Hoppas att det får fortsätta kännas så...

• aikidoaasa

det är så kul att läsa om vad som händer inne i den ännu relativt platta magen. Det är så spännande att veta att ett litet hjärta slår med snabba slag där inne.

Mitt illamående är (ännu) inte så farligt. inte alls så att jag har behövt spy eller liknande.

Förra veckan fick svärfar veta om att han ska bli farfar... hans reaktion kan man lugnt säga var relativt avslappnad. (vilket inte var så förvånande för mig... men sedan vet jag att han ibland kan vara lite seg med att reagera.)

våra bästa kompisar fick veta det också nu i veckan. De blev alla väldigt glada men inte ett dugg förvånade, de hade gått och väntat på det och tyckte att det var sannerligen på tiden.

Idag ska mina föräldrar och lille bror få veta den glada nyheten. De ska komma över på middag "som tack för att de vaktade våra katter när vi var bortresta..." Mamma kommer att bli så glad då hon har längtat efter barnbarn i flera år redan...

Svärmor får veta i nästa vecka när vi träffar henne... hon kommer också att bli så himla glad.

Det är så kul när man kan ge glada överraskningar till nära och kära.  
  • aikidoaasa
    BebisVagga skrev 2011-07-24 13:18:20 följande:
    undrar om hjärtat har börjat slå på min 5+3 bebis!!!!
    Det bör den göra då du är samma vecka som mig. (v6) På FLs graviditetskalender står det ju att hjärtat bildas redan i vecka 5 och att den börjar få kammare i vecka 6 och att det redan slår.

Härlig kännsla detta.  
  • aikidoaasa
    faceprimer skrev 2011-07-24 19:41:40 följande:
    var inloggad här imorse och nu när jag kom in var det ungefär 4-5 nya sidor, inte dåligt! Kul att tråden är så aktiv. Och jättegrattis alla nya som kommit hit! Planerad graviditet som oplanerad. Vår graviditet var väldigt planerad, första försöket, men likaväl blev jag jätte chockad och nervös för det Så jag förstår er som inte planerat att bli gravida hur pass chockade ni måste ha blivit. Men jag tror ni hinner smälta det, eller det lär ni göra.

Är det bara jag som tycker veckorna går ganska fort ändå? Visst, jag är bara i v.7, men då tänker jag att om dubbelt så lång tid så är jag redan i v.14, helt galet! Längtar till jag kommer efter v.12. över 90% av alla missfall händer ju innan v.12, så då kan man slappna av lite mer, och sen lär det vara dags för Ultra ljud för min del (troligtvis) redan i v.12 . Sen är det ju då man börjar få den riktiga bebis magen, och succesivt kommer känna barnet utvecklas, känna sparkar. Åh så underbart. Längtar tills man kan ligga i soffan och gosa med magen och känna sparkarna. Så underbart!
    Jag vet precis hur du känner det. Jag längtar också efter alla de "tecken" på att ett litet liv finns i magen. Hur man får se något röra på sig i ultraljudet... känna hur det sparkar... stora magen...

Jag har verkligen längtat efter detta i flera år så det känns så bra att det äntligen är vår tur.
  • aikidoaasa
    faceprimer skrev 2011-07-24 22:00:55 följande:
    Lite tidigt egentligen då det är långt kvar, men jag frågar ändå
    Hur är era tankar kring förlossning?
    ... jag har inte hunnit tänka så långt ännu... vill väl mest först känna att jag är gravid. Sen vill jag väl läsa på mig lite om hur det ska/ kan gå till med olika metoder och smärtlindringar etc... känner väl att jag inte alls har så mycket koll...
  • aikidoaasa

Det var inte lätt att få tag i mvc... fick ringa typ en 20 ggr idag. Det var hela tiden upptaget. Men tillslut kom jag fram!

Jag ska på informationsmöte den 12/8 (då de har grupp information) och sedan inskrivning den 17/8. Då ska jag tydligen få träffa två barnmorskor. En av dem är ny på det stället då och behöver se rutiner etc... (det känns som att man får lite extra special treatment)

Känns hur bra som helst det här! ... eller ok, kunde ha kännts bättre om jag inte gick runt och kände mig illamående mest hela tiden...
  • aikidoaasa
    TheCoopers skrev 2011-07-27 09:39:30 följande:
    Hur är det hos era BM , rekommenderar de er att äta folsyra ?

När jag bodde i USA så rekommenderade de starkt att man skulle äta folsyra - mer eller mindra krävde det . Sen när jag fick nr 2 i Sverige så var de ingen som nämnde det och inte heller nu med nr 3 .

Nu trycker jag i mig folsyra och Omega 3 ändå .. men det vore roligt att höra vad andra BM runt om i landet rekommenderar ?
    Vi har ganska mycet folsyra naturligt i den mat som vi äter här i sverige, dessutom så är det en av de naturliga mneraler som finns i en del av våra vattenkällor. (I de områden i sverige som har lite mindre av den naturligt så kan de rekomendera att man tar extra tillskott för det.)
    Visst kan det vara bra att ta lite extra då och då, men behovet är inte alls lika stort som i många andra länder ex. USA där folsyran inte är lika vanlig.
  • aikidoaasa

Jag är riktigt orolig idag! Vaknade och märkte att jag blöder lite nu på morgonen! Det är ganska ljust rött så jag är så otroligt orolig. Jag har inte direkt ont i magen eller något. (tror snarare att det är "orolig ont" det handlar om för jag kände mig bra fram tills att jag såg de röda fläckarna på pappret.) I övrigt så känner jag mig bra.

Jag har läst om att man kan ha små- små blödningart då slemhinnor etc blir mycket känsligare... men jag har hört att det oftast då är brunt, men om det precis hänt borde det väl fortfarande kunna vara rött?  Jag hoppas verkligen att jag råkade gå på toa precis vid ett sådant tillfälle. 

Jag avvaktar en stund till... blir det värre/ slutar inte så åker jag in till akuten. 
  • aikidoaasa
    leyley skrev 2011-07-28 10:18:29 följande:
    Förstår om du är orolig. Jag har haft ljusrosa/bruna flytningar/blödningar i en månad och de fortsätter varje dag. Jag ringde gyn och fick en tid för vul. Var dit igår och allt var okej. Jag blöder från livmodertappen efter min laseroperation som jag gjorde för några år sen. Allt såg iaf bra ut.. Hoppas att det slutar snart för jag är less på bindor...

Hoppas att det ordnar till sig för dig!
    Tack leyley.
    Det har inte hänt något mer sedan då jag vaknade så jag hoppas verkligen att det var ett "falskt alarm" men jag vågar inte vara helt säker ännu...

Jag ringde mvc och de tyckte inte att det lät så "farligt" då jag inte hade feber eller ont i magen (som mensvärk) men om det skulle blöda mer så skulle jag åka till gynakuten.
    Det fick mig till att bli lite lugnare så jag är inte lika "gråtsugen" längre...

Men jag vågar inte som sagt ropa hej ännu... 
  • aikidoaasa

Känner mig fortfarande ganska orolig...

Jag har inte fått något mer ljusrött sedan igår morse... men fortfarande lite bruna flytningar då och då... skittråkigt att det ska vara så precis i slutet av semestern (då man bara vill få ut den sista njutningen innan allt blir hektiskt igen...)
    Jag har aningen molande värk i magen, som kan betyda vad som helst... brösten ömmar massor fortfarande men mitt illamående har typ helt förvsunnit.

Jag sitter och funderar på om jag ska vara så nojig och orolig så att jag vill tvinga iväg min make till gynakuten för att se att den lill* lever och växer som den ska... eller om jag är för nojig och att det är bättre att bara ta det lugnt och vänta in tills det är dags för att se UL på mvc... Hur skulle ni göra?

Babybluey: Det står i FLs gravid kalender att det är ganska vanligt att man kan känna sig öm/ ha ont i underlivet runt vecka 7 i graviditeten och att det är helt normalt. Så jag tror inte att du behöver vara orolig.  

• aikidoaasa
    Lyckobebisen skrev 2011-07-29 10:59:30 följande:
    Vilken v är du i?
    Vi var inne på gynakuten för en vecka sen i 7+0 eftersom sambon hade väldigt ont (men inget blod). Hon fick lämna urinprov som visade på uvi och vi fick göra ett vul som visade ett fint litet hjärta.
    För oss var det absolut värt! Tog kanske två timmar, och då var det ändå väldigt lugnt, så var redo att sitta länge bara. Efter det så känner vi oss heeeelt annorlunda, avslappnade och njuter!
    Enligt FLs uträkning så är jag på v6+1 idag.
    Kanske kan vara värt det... men i storstan vet jag att det kan vara lite mer folk så jag vet inte om det handlar om 2 h för oss om vi åker in... 
  • aikidoaasa

Jag känner igen det där med den typen av kommentarer där mannen är lite små putt över att man klagar över något i samband med att man har en hormonrusning som gör humöret lite vresigt... här är några exempel då jag tänt till på någon småsak... (låt mig bara säga att han får inte små retas så som han gör i vanliga fall...)

Jag: "Vad tråkigt att de inte hade lagt upp maten på det här sättet istället, det hade sett mycket trevligare ut..."
    Han: "Jag tror nog att det går att äta ändå..." (Var det smaken jag gnällde över!?)

Jag: "Jag tror att det kanske är bäst om du ringer dit för att kolla, det känns onödigt att de får en utskällning om det inte är deras fel av en gravidstinn kvinna..."
    Han: "Vad är skillnaden mot annars... ^_~" ("WTF!? Säger mannen som gärna räcker över telefonen till mig för att han tycker att det är jobbigt att prata med folk han inte känner på telefon...")

Jag: "Jag mår lite illa och känner att jag vill äta något som 'det' till middag"
    Han: "Men om du mår illa så kommer du inte att äta så mycket, jag tycker att vi tar 'det här' istället..." (det brukar funka när jag har influensan men då vill jag ändå inte äta särskilt mkt...)

Om jag hade kunnat så hade jag bitit huvudet av honom vid de tillfällena... men bitit ihop fast gett honom en tydlig signal att detta är INTE ok att säga till mig just nu. Fast vi kan ju lugnt säga att han har under de här veckorna blivit mer försiktig med vad han säger och inte säger...

Nu efteråt (när jag inte är humörsvängig för tillfället) så kan jag småskratta över att jag reagerade på de sakerna...

Stackars mina kollegor när jag börjar jobba på måndag igen... Jag har en ledande possition och har inte svårt för att lägga mig i vad de gör i vanliga fall... (Om de gör något fel så måste vi ju se till att de vet vad de gjort fel så att de kan göra rätt nästa gång. Jag går inte runt och gnäller på dem för att det är roligt...)

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)