• FITU

Hur förhålla sig till bonusbarnets utbrott?

Länge sen jag senast var i krokarna och mycket i livet har förändrats...  I vår nya familjekonstellation finns många både små och stora bekymmer och jag tänkte än en gång vända mig hit för råd och stöd. 

Jag har 2 barn sedan tidigare 03 & 05. Sambon en 03a sen tidigare. Vi har en gemensam 11a. Vi har varit tillsammans 2,5 år varav 8 mån under samma tak. Mina barn bor varannan vecka, sambons på heltid - helt enkelt den nya tidens Svenssons...

Sambons barn, som i mångt och mycket är underbar, får sina utbrott ibland som kan bero på allt och inget. Dessutom har han glidit in i lilla tonåren och är ena stunden en riktig mjukiskille för att i nästa sekund vara riktigt uppkäftig och tvär. När utbrotten kommer har jag i perioder försökt allt ifrån att ignorera dem och låta henne ta hand om det till att skälla rejält och försöka få honom att förstå att han inte alltid kan få som han vill och att han faktiskt måste lyssna på vad vi säger oavsett vad han tycker. Inget har funkat...  Jag vet snart inte hur jag ska förhålla mig till honom när hans utbrott kommer. 

Det blir mycket bråk hemma och sambon tycker ofta att jag gör fel utan att kunna förklara vad jag skulle ha gjort istället. Den vanligaste kommentaren blir "låt honom vara så blir det bättre sen"...  Men jag tycker inte att man bara kan släppa förbi allt och "ta det sen", han börjar bli en stor liten kille och faktiskt kapabel att ta visst ansvar för hur han beter sig. Det handlar även om att visa att alla barn behandlas lika, för skulle mina barn bete sig på samma sätt skulle även de få sig en rejäl skopa ovett. 

Tankar, råd, tips, idéer & vad-som-helst tas tacksamt emot för jag är rejält trött på hur det funkar idag

Imorgon kommer jag även kontakta kommunens stödteam där jag kanske kan få tips på hur jag (vi) ska hantera detta.

• Svar på tråden Hur förhålla sig till bonusbarnets utbrott?
  • FITU

Stödteamet har semester...  Bara att avvakta och hoppas på tips här

• Ess

Har inte BRIS en föräldralinje du kan prova,för det är ju jobbigt för er alla om det är bråk hela semestern. Det största problemet verkar va mellan dig och mannen, att ni inte har samma förhållninssätt att hantera trotset. Det är ju inte ett helt ovanligt problem i styvfamiljen så dom har säkert nåt matnyttigt att komma med.

• Iam

Jag har en bonusdotter som oxå glidit in i lilla tonåren. Det är riktigt jobbigt mellan varven. 
    Här hemma är både jag och hennes pappa överens om att hennes dåliga beteende inte är acceptabelt. 

Vi har dels förklarat för henne att när hon är snäll tycker vi det är roligt att göra roliga saker med henne, men när hon är dum och elak så tycker inte vi det är roligt att umgås med henne och då blir konsekvensen (ja vi har förklarat vad ordet konsekvens är och kopplingen mellan handling och konsekvens och hon förstår det) blir då att vi gör mindre roliga saker.

Vi har även infört att när hon blir elak och börjar skrika förklara vi för henne en gång att vi inte kommer att svara henne förrän hon är trevlig. Fortsätter hon skrika ignorerar vi henne tills hon säger något trevligt. När hon gör det är vi precis som vanligt med henne.

Dessa två enkla saker har gjort att hon är medveten om sitt beteende.
    Vissa känslostormar kan hon inte kontrollera, men nu har hon kommit så långt att när hon blir arg och otrevlig så säger vi till en gång. Då blir hon lugn, sen säger hon förlåt och sen pratar vi som vanligt igen.
    Detta har gjort att hela familjesituationen är mycket bättre.

För det är faktiskt inget kul med elakheter, konstanta utbrott och skrik och bråk.  

• FITU

@Ess - Tack för tipset om BRIS, kan vara idé att prata med dem om inte svaret från Frågande01 är vad vi behöver. 

@Frågande01 - Handfast råd! Skall diskuteras med sambon om detr kan vara en väg som passar oss båda :)

Senaste dagarna har varit betydligt lugnare, skönt!! 

Svar på tråden Hur förhålla sig till bonusbarnets utbrott?