• Anonym (Undrande)

Funkar två fruar i Sverige?

Jag har en polare som jobbat i Chad i några år. Bra pröjs för han är ingenjör på ett oljebolag men nu ska ha flytta hem och det är här det blir knepigt. Han träffade en tjej där men villkoret för att de skulle få gifta sig var att han gifte sig med syrran också. Tydligen är månggifte vanligt där och storsyrran satt på glasberget och ville hemifrån. Så nu har han två fruar. Frågan är hur det funkar i Sverige? Måste han skilja sig från den ena (storsyrran) och bara vara gift med en eller är äktenskapen giltiga i Sverige? Han säger att han vant sig vid två fruar nu och att ingen av dem vill bli lämnad kvar. Eller åka själv till ett främmande land. Han har barn med båda. Så frågan är vad gäller? Får båda ens flytta till Sverige eller behövs det visum för en av dem? Jag ringde UD men de hade inga besked att ge. Sa att folk var på semester och så. Någon som vet?

• Svar på tråden Funkar två fruar i Sverige?
  • Anonym (Äckligt)

Amen usch, barn med sin egen syster och polygami-giftermål. Man får bara ha en fru i Sverige och incest är olagligt. Skulle inte rekommendera honom att komma tillbaka alls.

• MamaInternational

Han får vara gift med en och förlovad med den andre.

• Anonym (Elli)
    Anonym (Äckligt) skrev 2011-07-04 00:40:54 följande:
    Amen usch, barn med sin egen syster och polygami-giftermål. Man får bara ha en fru i Sverige och incest är olagligt. Skulle inte rekommendera honom att komma tillbaka alls.
    hur fick du ihop det där!? Det är väl ändå inte systrarna som har barn ihop, utan en pappa som har barn med två systrar?
  • Anonym

Det är ju inte lagligt i sverige. Så bägge 2 lär inte kunna vara registerad som hans fru. Därmed lär de få svårt att få med sig fru nr 2 + deras barn.
    Han är ju i och för sig far till dem, det kanske hjälper.

• Ramborg

Jag är inte så säker på att det inte går. I vissa fall erkänner den svenska rättsordningen utländska äktenskap som inte vore OK att ingå i Sverige, tex med unga personer inblandade. Kolla på biblioteket efter en bok om Internationell Privaträtt och se om du blir nåt klokare, TS. Michael Bogdan är ett författarnamn som jag minns från juristutbildningen.

OBS jag vet inte hur det är, bara att det är värt att kolla upp.

• miie

Man kan vara gift med två. Det förutsättr dock att det är klart innan flytten till Sverige. Men det kan bli problem om killen har svenskt medborgarskap, då tror jag inte det blir godkänt. Det är nog Skatteverket folkbokföringen han (du) ska snacka med för att få klart besked.

• asta66
    Anonym skrev 2011-07-04 00:59:07 följande:
    Det är ju inte lagligt i sverige. Så bägge 2 lär inte kunna vara registerad som hans fru. Därmed lär de få svårt att få med sig fru nr 2 + deras barn.
    Han är ju i och för sig far till dem, det kanske hjälper.
    Du kan ju bara ha en fru eller man i sverige.
  • miie
    asta66 skrev 2011-07-04 05:40:45 följande:
    Du kan ju bara ha en fru eller man i sverige.
    Som sagt det finns undantag. Du kan registrera två fruar hos folkbokföringen. Systemet sätter inte stopp för det. Men det är säkert strikta regler kring hur man får göra det. Förutsättningen är att du inte är svensk medborgare och har gift dig med två i ett land där det är tillåtet. När du flyttar till Sverige får du fortsätta att vara gift med två (kanske faktiskt är ok med fler än två t.o.m).

I TS förstår jag det som att det är en svensk medborgare som flyttat utomlands för jobb under en period och då gift sig med två och fortsatt vara svensk medborgare? Det kan kanske ställa till problem i detta fallet.

De som troligen vet bäst är väl jurister på folkbokföringen (skatteverket) och inte UD.
  • Anonym (Undrande)

Okej.

Då kollar jag med skatteverket. Får bli anonymt tror jag. Är inte säker på hur han deklarerat sina inkomster i Afrika.

• Anonym (fd migr)

Att få hit båda är ju inget större problem. En söker på anknytning till sin make, maken + den frun reser hit med ett av andra fruns barn, hon söker på anknytning till sitt barn.

Tycker det miie säger låter bekant, typ att om äktenskapet är lagligt i det land det är ingått så är det lagligt i Sverige. Men det var några år sen jag arbetade på Migrationsverket och sånt förändras ju.. 

Svar på tråden Funkar två fruar i Sverige?