• challis777

Vad finns det för anledningar till att man föder för tidigt? Orolig...

Vet man varför vissa föder för tidigt?

Själv fick jag sonen i v. 35, efter begynnande havandeskapsförgiftning; dottern i v. 37 så de är ju inte jättetidiga.

Är gravid nu i v. 25, har haft många långa sammandragningar och är sjukskriven 50%.
    Dottern kom ut på 40 min från första värken och hon andades inte när hon kom ut men de fick igång henne ganska omgående. Jag hann inte ens förstå vad som hände, tyckte bara det var konstigt att det vällde in läkare och sköterskor i hela rummet närjag födde.

Jag är orolig nu att jag ska föda för tidigt, det mesta sitter nog psykiskt. Som att jag blir rädd att mina förvärkar ska vara rikiga värkar och att jag inte ska hinna in till FL (har 6,5 mil dit). Eller som i dag när jag fick ont i magen, ned mot korsryggen och tänkte att det var precis som när förlossningen starade förra gången...

Det är jobbigt att vara så nervös hela tiden. Går på spec mvc så jag ska ta upp allt med dem när jag ska dit om en vecka.

Men som sagt, VET man VARFÖR vissa föder för tidigt?

• Svar på tråden Vad finns det för anledningar till att man föder för tidigt? Orolig...
  • Kampan

Min son föddes i V.34+1 pga av polyhydroamnios vilket betyder att man har för mycket fostervatten. Dom tappade ut 1.7 liter ca 2 veckor innan han föddes men de irriterade igång förlossningen och jag blev inlagd nästan fram till han föddes. Fick lungmognadsmedel,stoppdropp,bricanylsprutor och adalat och så bedrest. Riktigt impad av vården! Vattnet gick första natten hemma. Dottern (första barnet) gick vattnet i V.36+6 men hon föddes 1 timme och 20 min in på vecka 37+0 så hon räknas inte som prematur.

• FruG

Jag har fött fyra barn förtidigt och en av dem så tidigt att han inte överlevde.

Jag har nog extrem otur för jag har flera orsaker till att jag fött förtidigt.

För det första har jag en försvagad livmoderhals som påverkar.
    Sen med första barnet fick jag dessutom havandeskapsförgiftning och hon kom i vecka 33+.

Andra barnet var det "bara" min försvagade livmoderhals som påverkade och han kom i vecka 35+ efter en tids sängliggande.
    Med tredje barnet var det både att livmoderhalsen gav med sig samt att jag även fick en infektion. Det barnet överlevde inte.

Med fjärde barnet klarade jag mig "länge" men då hade jag vart 100% sjukskriven sen vecka 7, fick ligga ner konstant hela tiden för att avlasta livmoderhalsen. Så jag var gravid ändå till vecka 37 (!!!).

Men man har även upptäckt att jag får extremt mycket fostervatten och ligger över den normala gränsen för vad man bör ha. Och med så mycket vatten så föder man också förtidigt då fostersäcken tillslut spricker i förtid.

Så jag har flera orsaker till att jag fött alla förtidigt.

Har även som du ts snabba förlossningar och långt  till sjukhuset. Sista graviditeten böev jag lovad igångsättning i vecka 38 för att vara på plats när det startar. Men nu kom sonen tidigare än vecka 38 men jag började som tur var att läcka vatten och kunde åka in då innan värkarna startade. Men precis när vi kom in startade värkarna och en timme efter var han född. Och från jag var öppen 5 cm så tog det 8 minuter tills han var ute.
    Den längsta förlossning jag har haft var den första och det varade lite mer än 3 timmar bara.
    Sen har det bara gått fortare o fortare.

Jag gick också på spec mvc. Var där varje vecka på UL+ VUL för att mäta livmoderhalsen och hela tiden ny bedömning om jag skulle fortsätta att ligga ner hela tiden.

Lycka till TS

• Mammatillmini2008
    challis777 skrev 2011-07-02 20:47:01 följande:
    Tack för alla svar! Verkar ju vara väldigt olika varför man föder tidigt. Mina barn har varit stora så kanske tycker kroppen att det var dags att föda när jag födde?

Bara att vänta och se...

Casiopeja, 24+4... Tidigt, hoppas allt gick bra för er.
    Allt har gått jättebra med sonen i august i blir han 3 år och vet man inte om att han är så tidigt född som han är så är det inget ma misstänker heller... Han klarade sig undan hjärnblödningar osv vilket är väldigt ovanligt när dom föds i dessa veckor.
  • knäppisen

Jag har ingen orsak alls till varför jag föder förtidigt.
    Det har satt igång med spontan vattenavgång och sen har barnen kommit ut strax därefter.
    V 33 o v 29 har de kommit.

• Iidizzen

Mitt barn föddes i vecka 30+6. Jag hade havandeskapsförgiftning, så läkarna bestämde att ta ut honom med kejsarsnitt eftersom flödet i moderkakan inte var så bra.

• Lillafrejasmamma

Antagligen är det mina inflamerade tarmar (chrons sjukdom) som retar till sammandragningar. Hade onda sd från vecka 15 men de syntes aldrig på ctg så jag blev aldrig tagen på allvar. i vecka 34 gick även vattnet, 4 dagar senare föddes dottern. -Får hoppas på att de tar mej lite mer på allvar nästa gång;)

• violatricolor

Om barn föds extremt mycket för tidigt är infektion den vanligaste orsaken, enligt min läkare. Andra orsaker kan vara havandeskapsförgiftning, livmodermissbildning eller försvagad livmoderhals. Ibland måste barnet komma ut också pga tillväxthämning eller för att det på annat sätt inte mår bra i magen. När barn föds "lite för tidigt, alltså inte extremt, så kan även missbildningar hos barnet ligga bakom, har jag fått förklarat för mig.... Vidare så vet man inte alltid orsaken och det kan finnas orsaker som forskarna ännu inte funnit. I mitt fall vet vi inte varför vår son kom i v 22+5 men jag har en livmoderabnormalitet som kan ha haft betydelse.

• challis777
    violatricolor skrev 2011-09-09 18:14:40 följande:
    Om barn föds extremt mycket för tidigt är infektion den vanligaste orsaken, enligt min läkare. Andra orsaker kan vara havandeskapsförgiftning, livmodermissbildning eller försvagad livmoderhals. Ibland måste barnet komma ut också pga tillväxthämning eller för att det på annat sätt inte mår bra i magen. När barn föds "lite för tidigt, alltså inte extremt, så kan även missbildningar hos barnet ligga bakom, har jag fått förklarat för mig.... Vidare så vet man inte alltid orsaken och det kan finnas orsaker som forskarna ännu inte funnit. I mitt fall vet vi inte varför vår son kom i v 22+5 men jag har en livmoderabnormalitet som kan ha haft betydelse.
    22+5! Hur har det gått för sonen?
  • violatricolor
    challis777 skrev 2011-09-09 21:16:10 följande:
    22+5! Hur har det gått för sonen?
    Han levde när han föddes men dog. Det finns barn som överlever i den veckan men de är inte så många och dessutom har sjukhusen olika riktlinjer vad gäller insatser för dessa små barn. Mitt sjukhus räddar  nästan inga barn i den veckan.
  • challis777

Beklagar...

Kan du få hjälp för din livmodersabnormalitet så att du kan förhondra framtida för tidiga förlossningar?

• violatricolor

Tack.

Jag har tagit bort ett septum (skiljevägg) i livmodern men har fortfarande hjärtformad livmoder och det går nog inte att göra så mycket åt. Det är dock större risk att man har en livmoderhalsförsvagning om man har en livmoderabnormalitet (som jag fattat det i alla fall) så jag kan behöva cerklage och det ska bedömas i med hjälp av att man mäter livmodertappen i v 12 och sedan v 16 och ser om den förkortats något av den lilla tyngden som blivit då. Har den förkortats får jag cerklage. Har den inte det så fortsätter vi med täta kontroller och nya bedömningar.... Så allt är väldigt osäkert men det känns lite bra att septumet är borta i alla fall. 

Svar på tråden Vad finns det för anledningar till att man föder för tidigt? Orolig...