• Tessrall

Svårt att bestämma mig för smärtlindring..

Herregud vad jag har svårt å bestämma mig för smärtlindring, Var inne på EDA men verkar som det är mycke
    biverkningar med den, problem att kissa själv, tar lång tid innan den värker..etc..

Ska försöka helst endast hålla mig till lustgas men vill ha backup :) medveten om att det kommer att kännas smärta :) så de är jag mer än förberedd på...

Mitt första barn, någon som har bra tips? :)

• Svar på tråden Svårt att bestämma mig för smärtlindring..
  • Lena

EDA var fantastisk för mig. Alla kemiska smärtlindringar har sina biverkningar.

• SamsonS

Jag väntar också mitt första beräknad om 3 veckor :) Har också funderat ganska mycket till och från, men kommit fram till att det är så svårt att bestämma innan eftersom man inte vet hur det kommer att kännas :) Jag kanske klarar smärtan jättebra och behöver inte så mycket smärtlindring, eller så blir det tvärtom och jag vill ha allt jag kan få :P Men som sagt, så svårt att veta innan och jag har skrivit i mitt förlossningsbrev att jag tar det lite som det kommer, är öppen för förslag men att jag vill har bra info om olika smärtlindring innan det blir försent (speciellt EDA) Hoppas du kommer fram till något :)

Pyret beräknad 25/7-11 <3
  • Tessrall

Ok, det lät ju väldigt bra iaf :)

Jo det är sant, så kanske det är...får väl rådfråga också :) är så himla svårt att veta när man aldrig varit med om det förut :)

• Tessrall

Ja, jag känner samma sak, är verkligen jättesvårt att veta när det är första :) har också skrivit öppen för förslag typ..och vill ha råd å tips, + att EDA är ett ev. alternativ...vissa saker man läser så verkar den bra å vissa saker så är den näst intill skrämmande :) hjälpte ju inte direkt att prata med min BM heller om det...
    Hon gjorde nästan så jag ångrade mig,

Tack detsamma lycka till med din förlossning :)

• SamsonS
    Tessrall skrev 2011-06-30 13:34:21 följande:
    Ja, jag känner samma sak, är verkligen jättesvårt att veta när det är första :) har också skrivit öppen för förslag typ..och vill ha råd å tips, + att EDA är ett ev. alternativ...vissa saker man läser så verkar den bra å vissa saker så är den näst intill skrämmande :) hjälpte ju inte direkt att prata med min BM heller om det...
    Hon gjorde nästan så jag ångrade mig,

Tack detsamma lycka till med din förlossning :)
    Lycka till du också :) Kommer säkert gå hur bra som helst oavsett vilken smärtlindring du väljer!
    Pyret beräknad 25/7-11 <3
  • Xofina

Födde mitt första barn för cirka 4 månader sedan, mitt tips är att ta det som det kommer!

Det finns inget som kan jämföras med det man känner under en förlossning, det är något helt nytt.

Jag var livrädd för EDA, jag hatar nålar. I mitt förlossningsbrev hade jag skrivit att jag INTE ville ha morfin för det påverkar barnet. Men att jag var öppen för lustgas och EDA.

Jag klarade mig bra på att bara andas de 7 första timmarna men sen började det göra så ont, så jag provade lustgas och den var ljuvlig! Den lindrade inte smärtan utan man blev bara så oerhört berusad men det var jätte skönt!

Jag var livrädd för EDA, att den skulle dra ner på krystkänslan, inte kunna kissa, jag har hört skräckhistorier om en kvinna som blev förlamad etc.

Men när jag väl stod där och jag hade mitt livs smärta på mig så bad dem mig att,

- Amanda ska du inte prova EDA för du är så spänd och värkarna är väldigt intensiva utan någon paus emellan nu?

Dert tog ett tag, jag ville fundera men knappt en kvart senare försökte jag kvida fram att jag ville ha EDA för nu orkade jag inte mer.. jag skulle inte ha kraft kvar att kunna krysta ut bebisen om jag inte får vila lite.

Nu gick det ju väldigt fort för mig för 30 minuter senare efter EDA:n var lagd började mina krystvärkar (dem trodde att jag var öppen hela tiden men var så spänd så när jag fick EDA så slappande jag av och då öppnade jag mig). Jag hade absolut INGA som helst problem med att inte kunna känna trycket..för jävlar anamma vad det tryckte!

2 timmar efteråt var jag på benen och kunde kissa och gå =)

Ta Allt som det kommer, är det något ni verkligen inte vill ha och som ni är säkra på skriv ner det.

Men EDA för mig var rena rama himmelriket, jag tackade narkosläkaren för glatta livet för att jag kunde "leva" igen. =D

Det kommer gå jätte bra! All lycka!

• Makka Pakka

Ni behöver inte bestämma er nu!
    Ta det som det kommer.. BM kommer fråga er om ni vill prova något!

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • YonnaLi

Jag var också osäker innan förlossningen och gick in med inställningen att jag skulle fixa kalaset på enbart lustgas, men öppningsskedet bråkade och de föreslog att EDAn skulle göra allting lite lättare, så jag tog den och som nån skrev ovanför så började mina krystvärkar också nästan direkt efter att de hade satt den. Så, såhär i efterhand hade jag nog struntat i den om jag hade vetat att bebisen skulle vara ute inom en timme. :) Hade heller inga biverkningar :) 

• Patricia84
    Makka Pakka skrev 2011-06-30 14:00:26 följande:
    Ni behöver inte bestämma er nu!
    Ta det som det kommer.. BM kommer fråga er om ni vill prova något!
    Precis. Du kommer nog märka vad du behöver när du är där.
  • Tessrall

Tack för jättebra svar :) Ska tänka på det...och rådfråga EDA kan ändå vara en bra smärtlindring trots allt ändå då :) men ska ta det som det kommer, blir väl ändå inte som man planerat :)

Ja då det ska gå bra, har hakat upp mig på smärtlindringarna bara ...känns bra att få tips från andra erfarna :D

Tack till er.

• ludicrous

Jag har fött två barn, förlossningarna var helt olika.

1a: Falska värkar i ett dygn. In till förlossningen tisdagen den 10/1-06 kl 13 ungefär, 3 cm öppen ( då med riktiga värkar ist för de falska som varat innan). Dottern ute ca 4.30 den 11/1. Lustgas + EDA. Efter EDA somnade jag, värkarbetet stannade av och jag krystade i 1.5 h.

2a: in till förlossningen kl 14, öppen 4 cm. Lustgas endast. Sonen ute kl 20 samma kväll, knappt 30 min krystande.

Det är 5 år mellan barnen. Mycket lättare förlossning utan Eda!

• marinassk

Jag tror det där lite beror på hur din förlossning kommer se ut. Vår BM jobbade halvtid på förlossningen och hade vid sidan av en privat mvc. Hon och vi hade kommit överens om att jag inte ville ha något förut lustgas. Henne kunde man även ringa när som helst på dygnet då det var dags att åka in så följde hon med under förlossningen. Iaf om jag ska komma till sak så klarade jag mig fram till 7cm utan något sen blev det lustgas i några timmar men inget hände! Då jag hade haft värkar i två dygn så fick jag då EDA... Somnade, vakna en timme senare o då var det dags att krysta! Så för mig var den perfekt att ta i slutet men är glad att jag undvek smärtlindring så långt jag kunde. Det gör ju förbannat ont, men man föder ju barn. Det ska kännas :)
    Om du vill bli inspirerad så sök på hypnobaby på youtube, jättehäftiga förlossningar utan smärtlindring!
    Lycka till :)

www.familjenwigsten.se

• Frankofilen

Gjorde kejsarsnitt med första och födde vaginalt med andra.
    EDA fungerade ypperligt för mig. Det tog 22.5 timmar med etablerade värkar innan jag öppnade mig 4 cm. Jag var enormt smärtpåverkad, kanske för att jag blev igångsatt utan att vara mogen? Efter att jag fick EDA så slappnade jag av. Jag öppnade mig resterande 6 cm på ungefär en halvtimme och krystade sedan utan smärtpåverkan. Han kom ut efter två krystvärkar.

EDA fungerade ypperligt på mig, värkarbetet avstannade ingenting och jag kunde resa mig och promenera direkt efter förlossningen. Kissa kunde jag också.

Jag fick också Petidin (Morfin) när jag hade som mest ont. Det gjorde mig fullständigt drogad och jag fick en minneslucka på flera timmar. Det tar jag aldrig igen. Mycket obehaglig känsla.

Har funderat på bäckenbottenbedövning den här gången. Det innebär att de bedövar de nedre regionerna när bebisen är på väg att komma ut.

Svar på tråden Svårt att bestämma mig för smärtlindring..