• feffer

Bilbarnstol????

HJÄLP!!!!

Jag har en liten liten Kia Picanto och ska nu byta ut babyskyddet mot en stor stol till min son... Har redan en "stor stol" till min 2½ åring... Och vill nu ha stolen i framsätet så jag kan få plats att köra också.

Men jag har inga fästen i golvet, HUR fäster man då stolen????? Någon som vet,

Vill även ha råd på bra vändbara stolar...

Snälla hjälp mig, jag letar och letar på nätet men det är ju en REDIG djungel det där att hitta rätt...

// Jen.

• Svar på tråden Bilbarnstol????
  • Dixie

vad för stol har du? 
    Vi har aldrig fäst våra bilbarnstolar i golvet, utan använd de befintliga säkerhetsbältena.

• Lantani

Var har du fäst underförankringsbanden till den stolen ni har nu? Vilken stol har ni?

Du kan sätta fast dem i skenorna där sätet flyttas fram och tillbaks.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • feffer

Tack för snabba svar...

I dagsläget har jag ett babyskydd till honom, Akta Graco... Till min stora son har jag en Britax two-way som vi fäster i stolen framför... Men om man då har den nya stolen i framsätet så har jag ju ingenting att fästa den med eftersom det inte finns någon stol framför den...

Dixie: Vad menar du med att ni använder dom befintliga säkerhetsbältena, menar du då på babyskyddet eller även på dom stora stolarna?

Återigen, Tack för svaren!

• Dr Mupp

Du fäster underförankringsbanden i stolens glidskenor.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Lantani

Jag skulle kikat på Britax hi-way och se ifall den funkar. Det är den stol som tar minst plats.

• Klinga81

Har du köpt stolen ny? Åk till affären och be dem sätta dit den.

• Dixie
    feffer skrev 2011-06-30 12:57:59 följande:

Dixie: Vad menar du med att ni använder dom befintliga säkerhetsbältena, menar du då på babyskyddet eller även på dom stora stolarna?

vi har akta graco bilstolar och de fäste vi med säkerhetsbältena som finns i bilen - nu hade vi våra i baksätet - men det borde ju inte vara någon skillnad. 
  • feffer

Så man kan alltså fästa bilstolen i den egna stolens skenor under?!

Det blir en tripp för mig till en babyaffär det hör ja de... hehe...

STORT tack allihopa!

• Lantani
    Dixie skrev 2011-06-30 13:07:12 följande:
    vi har akta graco bilstolar och de fäste vi med säkerhetsbältena som finns i bilen - nu hade vi våra i baksätet - men det borde ju inte vara någon skillnad. 
    Men i vilket fall som så behövs underförankringsband om det är bakåtvända bilstolar du pratar om
  • feffer

Ja men underförankningsband följer väl med när man köper stolen?!

• Lantani
    feffer skrev 2011-06-30 13:18:35 följande:
    Ja men underförankningsband följer väl med när man köper stolen?!
    Japp de gör det!

Du kan ju fråga babyaffären var de tycker du ska fästa underförankringsbanden, men förmodligen i skenan skulle jag tro.

Kika där så ser du hur de rekomenderar att man sätter underförankringsbanden.
  • cicci85

Det finns inga bra vändbara stolar! Låt den äldsta sitta i twowayen tills den är urvuxen bakåtvänt (när barnet väger 25 kg eller huvudet är över kanten med 1/3) och köp sen en riktig bältesstol. När den äldsta får en bältesstol kan minstingen ta över twowayen så¨han oxå kan åka bakåtvänd så länge som möjligt.

Jag skulle oxå prova britax hi-way, den tar liten plats i bilen!

Kan ni inte fästa banden till stolen i fram och bak på samma ställe?

• feffer

Hej...

Vi tittade igår kväll i instruktionsboken till våran Hi-way och hittade att man kunde ha den fram så nu sitter Hi-wayen fram i min lilla pärla och two-wayen sitter bakom... Gick skitbra... Nu behöver vi bara två nya Hi-way stolar till den andra bilen...

SUCK!

Tack för hjälpen!

Svar på tråden Bilbarnstol????