Inlägg från: Lunkan |Visa alla inlägg
  • Lunkan

Hund! :D

Hej alla!

Ojoj, jag har läst o läst o läst era trådar. Om valpar, olika raser, maxtid ensam hemma o olika aktiviteter för hunden. Jag har bara börjat fundera på ras och typ av hund jag önskar (lite svårt, försöker hitta en "lagom"  ras) men det jag ser är detta:

Hundrasen (det typiska) blir antingen för stor eller för liten så som jag tänker mig. En Jack Russel blir för liten, Phalene, Kromfohrländer för liten. Jag tänker ca boxerstorlek tror jag, men jag vill ju ha nån päls att lugga ibland ;) Mellanpudel eller Lagotto verkar också en trevlig storlek. Inte en som knockar en när han kommer springande men ändå nåt att rulla runt i gräset med.

Inte för mycket pälsvård. Har sett en pudel med mkt kort päls, kanske bara ett par cm kort. Funkar Lagotto?

Självklart vardagslydnad och motion. Spår verkar kul. Lekövningar och mental träning är ju tanken också. Behöver nog också kunna slappna av ordentligt. Social ras är nog än viktigare.

Dagmatte/hunddagis-biten kommer att lösas till det allra bästa så "klara-av-ensamheten-superbra" ska inte behöva bli ett kriterie.

En god vän vill jag ha som jag kan ha kul med och samarbeta med. Är jag för petig? Jag vill ju ha en hund framöver men jag kan ju inte skaffa en sötnos om jag vet att jag inte "vill lägga ner för mkt tid". Missförstå mig rätt, vill jag ha minsta ansträngning ang t.ex. pälsvård skaffar jag ju en Chihuahua (vilket dock inte är ett alternativ, no offfence ;) som sagt, jag vill hitta en lagom hund ;)

Glad för hjälp på traven :)

• Svar på tråden Hund! :D
  • Lunkan
    qenzo skrev 2011-06-29 14:18:13 följande:
    Pudeln går ju att raka ner helt om man så vill, men då förlorar du ju "luggpälsen" :)
    Labbe då? Eller golden? där är ju minimalt med pälsvård men ändå pälsar att "lugga" i.  
    Pudel verkar vara ett lockande alternativ. Raka ner helt låter inte så attraktivt, spara ett par cm iaf. Labbe o golden verkar ju supertrevliga. Hör bara gott om dem. Men nu är jag sådär petig igen, de verkar vara i överkant stor. En kompis sa att de går att träna bra men de svarar i de allra flesta fallen endast på mat-belöningar, att de är _väldigt_ matglada.

Lagotton har jag också fått ett lätt intryck av att vara rädd och osäker.

Portugisisk vattenhund verkar trevlig. Kan du mammsilon/andra säga nåt mer om den?

Funderade också på, ska man gå enbart efter ras? Är en rasbeskrivning mer generell eller ska "ska" den stämma på de allra flesta hundar med en normal uppfostran?
  • Lunkan
    mammsilon skrev 2011-06-29 22:57:20 följande:

blev ett långt inlägg haha..

Ja det blev det ;) Mkt bra, blev glatt positiv till rasen. Alla raser behöver vardagsmotion och det är väldigt få som passar som renodlade sällskapshundar med enbart trivselpromenader. Problemet för en första gång är väl att veta hur aktiv en "aktiv" eller "mycket aktiv" familj är. Jag blir så sugen men livrädd inför en ev valptid ;)
Svar på tråden Hund! :D