Inlägg från: qenzo |Visa alla inlägg
  • qenzo

Hund! :D

Pudeln går ju att raka ner helt om man så vill, men då förlorar du ju "luggpälsen" :)
    Labbe då? Eller golden? där är ju minimalt med pälsvård men ändå pälsar att "lugga" i.  

• qenzo
    Lunkan skrev 2011-06-29 14:42:56 följande:
    Pudel verkar vara ett lockande alternativ. Raka ner helt låter inte så attraktivt, spara ett par cm iaf. Labbe o golden verkar ju supertrevliga. Hör bara gott om dem. Men nu är jag sådär petig igen, de verkar vara i överkant stor. En kompis sa att de går att träna bra men de svarar i de allra flesta fallen endast på mat-belöningar, att de är _väldigt_ matglada.

Lagotton har jag också fått ett lätt intryck av att vara rädd och osäker.

Portugisisk vattenhund verkar trevlig. Kan du mammsilon/andra säga nåt mer om den?

Funderade också på, ska man gå enbart efter ras? Är en rasbeskrivning mer generell eller ska "ska" den stämma på de allra flesta hundar med en normal uppfostran?
    Ang att fixera vid ras, så kan jag väl hålla med om att det lite si och så med det. Jag rek att alltid fundera ut vad man kan erbjuda hunden, dvs vad har du tänkt göra med hunden (sällskap, höga ambitioner inför tävling/träning osv) hur mkt pälsvård man vill lägga tid på (som du ju redan funderat över) etc. och utgå från det.
    En liten ras kan vara väldigt mycket hund och tvärtom så storleken kanske inte är det allra viktigaste om det inte rör sig om utrymmesbrist i ex. bilen.

Vad gäller rasstandarden så SKA den stämma, men... eftersom många raser idag är uppdelade i arbete vs show stämmer det inte alltid så bra överallt. Men en bra grund kan det vara helt klart. Standarden ger ju ett hum om vad man får i "snöret" s.a.s.
    En bra uppfostran ger ju oftast en bättre individ, men man måste alltid vara medveten om hundens avelsbakgrund och vad som kan komma fram ur den bakgrunden.  
Svar på tråden Hund! :D