Inlägg från: dezibel |Visa alla inlägg
  • dezibel

Hund! :D

Lagotton är en arbetsnarkoman och kräver väldigt mycket av sin ägare. Rasen är reserverad och har rätt stora mentala problem med rädslor,osäkerhet,stress mm och dom har problem med hd,allergier,PRA mm.
    Ingen ras man köper om man inte har väldigt mycket kunskap och intresset av MYCKET träning. Pälsen kräver mycket tid om man inte rakar ner hunden men vintertid är det ett helsikes jobb att hålla dom ull/tovfria.
    Av egen erfarenhet så tycker jag det finns många bättre lämpade raser för det du vill ha ut av hundlivet.

Pudel är ett bra alternativ men rätt mycket pälsvård om den ska vara snygg. Västgötaspetsen tycker jag personligen är en väldigt trevlig och sund ras 

• dezibel
    mammsilon skrev 2011-06-29 03:53:29 följande:
    låter som att du ska ha en portugisiskt vattenhund, dom kan du klippa ner. fantastiska hundar!!!
    Du som har kunskap om rasen, hur uppfattar du dom mentalt? Jag som haft Lagotto tycker Portisarna och Perron är liknande i temperamentet dvs rätt stressade,otillgängliga & osäkra och i vissa fall faktiskt riktigt "opålitliga".
    Finns det problem i rasen med mentaliteten eller har jag bara haft otur och träffat "fel" individer. Mhtesten på Lagotton var skrämmande för några år sen, hur ser era test ut eller finns det inget intresse/behov av att testa?

Svar på tråden Hund! :D