• Anonym (ledsen)

övervikt och vill bli gravid

det är så jag fick en flicka för 1 år sen, hon dog,
    så jag har varit deprimerad och gått upp i vikt, eller rättare sagt, jag gick inte ner något efter förlossning. 

jag gick upp 28 kilo,

idag väger jag 110 kilo och är 168 cm lång.

jag har ingen mens eller ägglossning.

läkaren säger bara GÅ NER I VIKT.
    jag får ingen hjälp..

vad tycker ni, jag har försökt men det går upp och ner för mig.
    finns det överviktiga som har blivit gravida.. det känns hopplöst för mig...

• Svar på tråden övervikt och vill bli gravid
  • Anonym (Lo)

Jag tycker att jag ser överviktiga med barn lite överallt på stan osv. Så visst går det, men det försvårar en hel del.

Jag vägde ca 80-85 kg (174 lång) när jag blev gravid med mitt första barn, blev gravid snabbt. Men andra barnet så vägde jag nog runt 85-90 kg och det tog ett lite längre tag, vi försökte inte riktigt utan sa att blir det så blir det. Skyddade oss inte, men vi arbetar olika tider jag o maken så  vi får inte tillfälle så ofta.

Beklagar att du förlorade din dotter!  Har du fått någon psykologhjälp? Många av dina kilon kanske sitter i huvudet, låter kanske konstigt men jag hoppas att du förstår vad jag menar. Att må dåligt/ Vara stressad osv gör det svårt att gå ner i vikt. Eller KAN göra det svårt, vissa bara rasar i vikt.

Du kanske kan få hjälp av en dietist osv.

• Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2011-06-27 16:14:24 följande:
    det är så jag fick en flicka för 1 år sen, hon dog,
    så jag har varit deprimerad och gått upp i vikt, eller rättare sagt, jag gick inte ner något efter förlossning. 

jag gick upp 28 kilo,

idag väger jag 110 kilo och är 168 cm lång.

jag har ingen mens eller ägglossning.

läkaren säger bara GÅ NER I VIKT.
    jag får ingen hjälp..

vad tycker ni, jag har försökt men det går upp och ner för mig.
    finns det överviktiga som har blivit gravida.. det känns hopplöst för mig...

Hur gammal är du? Varför inte ta tag i vikten så att du återfår äl och mens? Utan äl är det ju omöjligt att bli gravid så det finns ju bara en väg att gå. Och hjälp får man inte, den får man söka upp själv, den kommer inte serverad tyvärr. Gå till en dietist och börja träna. Finns liksom inte så mkt annat att göra, det är ju det enda alternativet. Det är mkt mer riskfyllt att skaffa barn som överviktig, och du kommer få en ännu svårare väg tillbaka till normalvikt efter. Ta tag i det nu och kämpa mot graviditeten!
  • mia83

Absolut, jag har två barn och vart överviktig båda gångerna jag blivit gravid..

• JQs
    Det bästa är ju att försöka gå ner i vikt, framförallt om du inte har ägglossning eller mens. Jag förstår att det är skitjobbigt. Jag förlorade själv mitt barn i magen (i vecka 42), han föddes i mars i år och jag vet hur stark barnalängtan är.
    Är man för överviktigt så är det ju även väldigt många fler risker både för barnet och för dig om du skulle bli gravid. Tips för att kanske kunna få igång ägglossningen är att prova äta rosenrot, finns lite forskning som tyder på att det kan hjälpa till med att komma igång med ägglossning.
    Själv försöker jag röra mig och äta rätt med mål att just ha så bra förutsättningar för att bli gravid igen (och få en lättare graviditet fysikt sätt än sist). Det är lättare att äta rätt och röra på sig om man har ett syskon som slutmål. För att jag skulle sluta äta och dricka så mycket "skit" så har jag börjat skriva upp vad jag äter och dricker varje dag (förutom vattenet då det inte inehåller några kalorier). Det gör att jag tänker en extra gång innan jag äter sånt som inte är bra, kanske inte funkar för alla men funkar för mig... Jag får självklart dagar där jag mår jätte dåligt, var ju trotts allt mindre än fyra månader sedan jag förlorade min väldigt efterlängtade son, de dagarna äter jag kanske bara skit men jag försöker ändå att inte äta för stora mängder och har aldrig godis och annat onyttingt hemma (förutom glass men det kan jag hålla mig till att bara äta lite). Kolla även hur mycket kalorier som finns i olika saker det gör att man börjar tänka lite mer och ser vad man kan äta mer av....
    Äter du tex mycket godis prova med att börja äta frukt istället, jag har blivit fruktberoende nu istället men det är ju i alla fall bättre än godis och kakor...
    Hoppas det går bra för dig! 
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2011-06-27 16:25:19 följande:
    Hur gammal är du? Varför inte ta tag i vikten så att du återfår äl och mens? Utan äl är det ju omöjligt att bli gravid så det finns ju bara en väg att gå. Och hjälp får man inte, den får man söka upp själv, den kommer inte serverad tyvärr. Gå till en dietist och börja träna. Finns liksom inte så mkt annat att göra, det är ju det enda alternativet. Det är mkt mer riskfyllt att skaffa barn som överviktig, och du kommer få en ännu svårare väg tillbaka till normalvikt efter. Ta tag i det nu och kämpa mot graviditeten!
    jag är 26 år.. 
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Lo) skrev 2011-06-27 16:22:12 följande:
    Jag tycker att jag ser överviktiga med barn lite överallt på stan osv. Så visst går det, men det försvårar en hel del.

Jag vägde ca 80-85 kg (174 lång) när jag blev gravid med mitt första barn, blev gravid snabbt. Men andra barnet så vägde jag nog runt 85-90 kg och det tog ett lite längre tag, vi försökte inte riktigt utan sa att blir det så blir det. Skyddade oss inte, men vi arbetar olika tider jag o maken så  vi får inte tillfälle så ofta.

Beklagar att du förlorade din dotter!  Har du fått någon psykologhjälp? Många av dina kilon kanske sitter i huvudet, låter kanske konstigt men jag hoppas att du förstår vad jag menar. Att må dåligt/ Vara stressad osv gör det svårt att gå ner i vikt. Eller KAN göra det svårt, vissa bara rasar i vikt.

Du kanske kan få hjälp av en dietist osv.
    Fast det är ju VÄLDIGT olika. Jag är väldigt överviktig. Går och bär på en extra människa i vikt. Skulle behöva gå ner minst 40 kilo för att bli normalviktig. MEN jag blir EXTREMT lätt gravid.

Första barnet tog sig på en gång. Vi slarvade EN gång och jag var gravid. Andra barnet gick lika fort det. 3dje barnet tog två månader att få till. 

Så att säga attd et är svårare att bli gravid bara för att man är tjock är inte riktigt sant. man ska itne dra alla över en kam.  
  • Anonym

Beklagar din förlust.

Har du ingen ägglossning är det ju omöjligt att bli gravid, men där kan en relativt liten viktminskning göra stor förändring. I annat fall kan ni söka hjälp privat naturligtvis och bekosta eventuell behandling själv.

Jag vägde ca 110 kg till mina 165 cm både när jag blev gravid med första och andra barnet, men det tog tid (men mindre än ett år båda gångerna).

• Anonym (Lo)
    Anonym (Lollo) skrev 2011-06-27 16:48:28 följande:
    Fast det är ju VÄLDIGT olika. Jag är väldigt överviktig. Går och bär på en extra människa i vikt. Skulle behöva gå ner minst 40 kilo för att bli normalviktig. MEN jag blir EXTREMT lätt gravid.

Första barnet tog sig på en gång. Vi slarvade EN gång och jag var gravid. Andra barnet gick lika fort det. 3dje barnet tog två månader att få till. 

Så att säga attd et är svårare att bli gravid bara för att man är tjock är inte riktigt sant. man ska itne dra alla över en kam.  
    Såklart så kan det vara olika, men det är oftast svårare för en överviktig att bli gravid. Men lika svårt kan det vara för en tjej med låg vikt. Min mens försvann när jag var 23 och tränade massor, var supersmal då. Men har som överviktig aldrig haft problem med min ÄL, känner att jag har den varje månad, Vissa ggr mer andra mindre.
  • JQs
    Anonym skrev 2011-06-27 17:34:01 följande:

Beklagar din förlust.

Har du ingen ägglossning är det ju omöjligt att bli gravid, men där kan en relativt liten viktminskning göra stor förändring. I annat fall kan ni söka hjälp privat naturligtvis och bekosta eventuell behandling själv.

Jag vägde ca 110 kg till mina 165 cm både när jag blev gravid med första och andra barnet, men det tog tid (men mindre än ett år båda gångerna).

Om man har försökt i mer än ett år och inte har några gemensamma barn sedan tidigare så kan man få hjälp av landstinget, man får dock inte ha ett BMI på över 35 då, just för riskerna. Har ni några fler barn än er dotter som dog? Annars kan ni få hjälp (tror de inte räknar döda barn).  
    Min son blev till genom insemination och vi får göra de kvarstående försöken utan att betala (min son dog i och för sig i magen och har då aldrig blivit folkbokförd). Men försök att ändra kosthållningen och rör lite på dig så kanske det kan göra att du får igång ägglossningen. Förstår hur hopplöst det måste kännas... 
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Lo) skrev 2011-06-27 17:58:07 följande:
    Såklart så kan det vara olika, men det är oftast svårare för en överviktig att bli gravid. Men lika svårt kan det vara för en tjej med låg vikt. Min mens försvann när jag var 23 och tränade massor, var supersmal då. Men har som överviktig aldrig haft problem med min ÄL, känner att jag har den varje månad, Vissa ggr mer andra mindre.
    Skönt=). Ja det är väldigt olika. även om jag har väldigt mycket övervikt så funkar min äl och allt annat somd et ska. men nu satan ska jag gå ner i vikt för MIN skull. inte kul att vara tjock iallafall.
Svar på tråden övervikt och vill bli gravid