• Fru Juli

10000-steg-om-dagen-tråden

Köpte en stegräknare igår...

Har slutat med p-piller och cigaretter och sällt upp på rekordtid. Hade börjat gå upp lite redan under sommaren, men nu de senaste tre månaderna har jag gått upp 6-7 kilo.

Ja ja. Tänkte räkna steg iaf. Började med att promenera till jobbet men det var ju bara 3000 steg typ.

Känns helt övermäktigt! Men jag ska försöka skärpa mig och komma på något sätt...

• Fru Juli

svällt upp på rekordtid, skulle det stå.

• Fru Juli

Uppe i 7000 steg nu och ska bege mig hemåt. Men jag har varit dålig på eftermiddagen så jag tror jag tar bussen. Astma.

• Fru Juli

Lyckades med 10000 igår och det ser lugnt ut idag med. *stolt*

Ett problem har jag som ni kanske kan hjälpa mig med: Räknaren funkar inte när jag dansar! Det verkar som stegen är för mjuka på något sätt. Samma sak är det med step up-maskinen på gymet. Finns det något knep?

• Fru Juli

Jag har tappat min räknare...

Det har hänt förut men då har jag märkt det. Igår när jag kom hem var den bara borta. (Sprang ut igen o letade, men utan framgång).

Ska nog köpa en ny tror jag, men det är lite surt. Har ni något tips på hur man undviker att tappa den? Någon säkerhetsanordning?

-----

Har haft räknaren i en dryg vecka och med något undantag klarat 10 000 varje dag. Men uj, vad mycket det är! Med min steglängd blir det uppemot 8-9 km, 2 timmars gång! Jag tippar att jag oftast låg på 3-4 tusen steg innan jag började med detta. Jag hoppas det ska ge resultat och är lite nervig inför att ställa mig på vågen! Skulle kännas väldigt trist om jag gått upp!

• Fru Juli

Bra tips med strumpan!! Då döljer man den ju lite också... Jag vill inte direkt skylta med att jag räknar steg. När någon sett lilla räknaren och frågat vad det är har jag spelat dum och undvikit frågan, börjat prata om något annat (!)

Sen tror jag man ska vara lite försiktig med det här att gå i affärer... Visst blir det många steg, det har jag också märkt, men man får ju aldrig upp något tempo.

Jag vil skryta lite och reovisa mina steg sedan årsskiftet:

1/1 13950
    2/1 9780
    3/1 11680
    4/1 11864
    5/1 9510
    6/1 7355
    7/1 15301
    8/1 8000 (ca, tappade räknaren)
    9/1 11500
    10/1 7412

Har redan gått ner 3 kilo! Och äter gör jag som vanligt, förutom att jag slutat med socker i te/kaffe och inte äter riktigt lika mycket godis.

Kämpa på tjejer!

• Fru Juli

Oj himmel, vad många steg!! Det där tror jag inte på. Jag tar då inte 3000 steg om jag städar en halvtimme, och så fysiskt ansträngande att jag ska få så mycket bonussteg är det ju inte. 3000 steg för mig är en halvtimmes promenad i rask takt.

Jag tänker nog fortsätta räkna själva stegen... Att påta i trädgården en timme gör då inte min dag i alla fall.

• Fru Juli

Men... Det var inte min mening att döda tråden ;-

• Fru Juli

Idag ska jag väga mig igen... nervös. Men veckan har varit hyfsad i alla fall. (Redovisar i kväll, har inte anteckningarna här på jobbet.

Det värsta är att det är så lätt att tänka "Ja, men jag är ju hur som helst många gånger bättre än för en månad sedan så tusen steg för lite är väl ingen fara" eller "Jag kan ta några kakor till, för en månad sedan hade jag satt i mig en hel chipspåse" osv...

Vill se snabbare resultat!

• Fru Juli

Igår tog jag ut mig alldeles, när jag kom hem på kvällen stod räknaren på 17740 steg!!! Jag fick parkera mig i soffan och låta maken laga mat åt mig...

Har bara minskat 4 hg den här veckan. Måste börja äta mindre portioner tror jag... Trist.

• Fru Juli

Är det nån som vet om man kan träna/gå FÖR mycket? För nu barkar det iväg. I förrgår över 17 tusen, igår 19 tusen och idag har jag redan lyckats komma upp i 16. Är det bra eller kan det leda till motsatt effekt?

Anledningen att jag undrar är att det gick så himla fort i början, jag gick ner 3 kilo på en dryg vecka, men nu har det stått typ still i två veckor! Vilket lett till att jag bara tänker på steg hela tiden...

Jag äter normalt, men har slutat med läsk och godis samt socker i te. Annars försöker jag äta regelbundet och bra. Vill inte börja skära på maten, för jag vill inte förstöra mitt förhållande till mat... Sånt har drabbat allt för många som står mig nära, det är lätt att åka dit och svårt att bryta sig ur! Så det är viktigt för mig att fortsätta äta ordentligt, även om jag vill gå ner.

Jag är alltså inte överviktig, ligger precis på gränsen med ett bmi på 24,8.

• Fru Juli

Åh, jag vet fan inte vad jag ska göra. Förra veckan gick jag jättemycket och tränade flera ggr i veckan. De senaste veckorna har jag gått över 7000 steg alla dager, oftast lite över 10 000 och flera ggr förra veckan långt över 15 000.

Men vågen står helt still.

Vad ska jag ta mig till? Jäkligt svårt att känna sig motiverad när ingenting händer. Mäter mig också, men inte heller där märks just någon skillnad. Möjligen någon cm i midjan men det är rätt svårt att veta var den sitter... (Jag är typ smalast precis under bysten, och det är ju knappast min midja)

Jag försöker äta nyttigt och inte så mycket. Men det kanske bara är sallad som gäller nu eller? peppa mig nu brudar, annars lägger jag kanske av. ;-(

• Fru Juli

Jag har haft skitdåligt med steg nu i flera dagar... Bara 5500 i lördags och 8500 igår. Men det är ju svårt om man är bortrest eller så. Och blir det för sent tycker iaf jag att det är lite obehagligt att gå ut ensam och promenera.

Hade veckovägning idag och det ser fortsatt trist ut. Ner ett par hg, men inget break ännu ;-(

• Fru Juli

"Det är ganska mycket och motsvarar ungefär en halvtimmes eller trekvarts promenad."

Det där citatet undrade jag över redan då det dök upp här i tråden sist. Men stämmer det hör för nån av er eller? Hur korta snabba steg sk aman ta då?! Jag går i ganska rask takt men det tar mig närmare två timmar att få ihop 10 000 steg. Är visserligen lång och tar säkert längre steg än många andra, men ändå.

Efter den usla helgen har jag skärpt mig. Har gått 10 000 steg varje dag den här veckan och tränat en timme om dagen. Gäller bara att hålla ut också...

• Fru Juli

Jag är skitdålig på att tävla för jag har alltid så himla fullt upp på helgerna med möten och annat att dte inte blir just någon tid över att samla steg... Så det blir aldrig särskilt många dagar i rad med över 10 tusen, men jag försöker planera och kompensera så veckosnittet blir okej.

Förra veckan
    må 10603
    tis 10301
    ons 14302
    tors 7321
    fre 11311
    lör 10 020
    sön 7832

(Vecka 1-4 ligger i min dagbok.)

Jag har min räknare som fotboja. Har fäst ett band i den och så knyter jag den bara kring fotleden. Det funkar bra, den är inte i vägen och jag riskerar inte att tappa den som jag gjorde med min förra. När jag hade den vid höften hände det dessutom några gånger att jag nollställde den med magen...

Har alldrig märkt att den skulle registrera för många steg, snarare tvärt om.

Förresten tycks min viktminskning kommit igång igen, har gått ner ett kilo sedan förra veckan. Känns väldigt bra!

• Fru Juli

Har läst tillbaka lite i tråden och kollat på andras uppskattnigar av tid... Ja, jag vet inte vad det är för fel på mig då. Jag är varken särskilt tjock eller långsam, även om min kondis inte är bäst i världen. Men på riktigt så får jag bara 3000 steg även om jag JOGGAR 25-30 min. Går jag blir det dryga 2000. Förmodar att jag tar värsta älgkliven med mina långa ben.. ?

Hur många steg man ska ta för att gå ner i vikt beror förstås på hur mycket man äter. Att bara gå, och inte förändra kosten, är förstås ingen framgångsmetod. Att gå mycket men bara käka pizza och dricka 2 liter läsk om dagen leder nog inte heller till viktmiskning. Samtidigt kan man ju gå ner utan motion också, bara genom att lägga om sina matvanor.

Och om 10000 steg skulle vara bara helt normalt för att vara lite hälsosam (som Salt Katt skrev) kan väl stämma... men då är typ ingen i min omgivning hälsosam. De flesta av mina bekanta har kontorsjobb med i princip obefintligt kroppsarbete och åker kollektivt till jobbet. Det enda man rör sig då är ju från huset till bussen, från busshållplatsen till jobbet, korta promenader inne på arbetsplatsen och till och från personalmatsalen/restaurangen och hem igen. Det blir väl typ 4 tusen steg. Och sen efter det lite promenader efter jobbet, man går ut med hunden, handlar osv. Därtill tränar ju de flesta, men sällan mer än en gång i veckan. Inte en chans att komma upp i 10 000 steg på så sätt! Det är väl inte helt hälsosamt men jag tror det är ganska vanligt. Dessutom finns ju många som inte tränar alls.

Så jag känner mig duktig och för just mig gör det skillnad att gå "bara" 10000 steg. Uppenbarligen går jag ner i vikt också.

• Fru Juli

Usch det här med helger är verkligen svårt! Jag tror jag har bottennotering sedan nyår idag, bara 3187 än så länge och jag vet inte om jag orkar ta mig ut sen heller! Jag har så mycket att göra på helgerna att jag faktiskt inte tycker att jag hinner. Den lilla tid som blir över vill man ju mysa med sin gubbe och ta lång varmbad och sånt...

Jag vill pasa på att tipsa om tappa.se
    De har en stegräknarklubb typ. Verkade himla skoj, men jag är för snål.... Man kan bli medlem gratis en dag dock, så jag har kollat runt lite där inne. Massa pepp och en del bra tips för oss som räknar steg!

Veckoredovisningen kommer i morgon. Jag brukar göra så att jag väger och mäter mig på måndag eftermiddag, så då sammanställer jag också veckan och räknar ut snitt.

Svar på tråden 10000-steg-om-dagen-tråden