Har läst tillbaka lite i tråden och kollat på andras uppskattnigar av tid... Ja, jag vet inte vad det är för fel på mig då. Jag är varken särskilt tjock eller långsam, även om min kondis inte är bäst i världen. Men på riktigt så får jag bara 3000 steg även om jag JOGGAR 25-30 min. Går jag blir det dryga 2000. Förmodar att jag tar värsta älgkliven med mina långa ben.. ?
Hur många steg man ska ta för att gå ner i vikt beror förstås på hur mycket man äter. Att bara gå, och inte förändra kosten, är förstås ingen framgångsmetod. Att gå mycket men bara käka pizza och dricka 2 liter läsk om dagen leder nog inte heller till viktmiskning. Samtidigt kan man ju gå ner utan motion också, bara genom att lägga om sina matvanor.
Och om 10000 steg skulle vara bara helt normalt för att vara lite hälsosam (som Salt Katt skrev) kan väl stämma... men då är typ ingen i min omgivning hälsosam. De flesta av mina bekanta har kontorsjobb med i princip obefintligt kroppsarbete och åker kollektivt till jobbet. Det enda man rör sig då är ju från huset till bussen, från busshållplatsen till jobbet, korta promenader inne på arbetsplatsen och till och från personalmatsalen/restaurangen och hem igen. Det blir väl typ 4 tusen steg. Och sen efter det lite promenader efter jobbet, man går ut med hunden, handlar osv. Därtill tränar ju de flesta, men sällan mer än en gång i veckan. Inte en chans att komma upp i 10 000 steg på så sätt! Det är väl inte helt hälsosamt men jag tror det är ganska vanligt. Dessutom finns ju många som inte tränar alls.
Så jag känner mig duktig och för just mig gör det skillnad att gå "bara" 10000 steg. Uppenbarligen går jag ner i vikt också.