• Leja3

hjälp äter som en häst pga amningen!!!

Är det nån som har tips på hur jag ska hantera mitt galna ätande och frossande pga amningen??? Fick barn för en månad sen och ammar på heltid. Har 10 kg övervikt kvar som jag måste bli av med. Försöker äta rätt men är sååååå trött och energilös hela dagarna fast om jag äter regelbundet, äter grönsaker och frukt, dricker vatten, tar daglig promenad och har relativt snäll bebis som låter mig sova på nätterna. Ändå är så jag orklös efter varje amning och bara vill äta och äta men blir ju aldrig mätt längre. Stoppar i mig massa sötsaker helt hysteriskt och det känns som att det är det enda som stoppar hungern och inte den nyttiga maten som jag äter. Tanken var ju att jag skulle gå ner i vikt och inte upp....jag behöver alla tips o råd jag kan få. Hjälp!!!

• Svar på tråden hjälp äter som en häst pga amningen!!!
  • Rosahjärta

jag är i precis samma sits som dig . Och jag försöker att dricka mycket . När jag dricker mer så stadgas det här sötsuget som jag annars väldigt lätt kan få . Ät regelbundet . " mellan mål + mat lunch och frukost .

Om det skulle va så att du ändå är hungrig så mättar en stor sallad ganska mycket . :)

var la inga supertips menmen :) 

• skånegås

Det allra viktigaste för dig och barnet just nu är att DU ORKAR och mår bra. Vikten kan vänta. Jag var lika hungrig i början och det blev en hel del Mariekex och annat, men helt plötsligt gick det över. Det är inte den allra bästa tiden att gå ner i vikt då man helammar... tänk på miljögifterna som då frigörs till barnet.

Är du trött så se till att vila, röra lite på dig och äta så du mår bra!! Annars blir inte bebistiden så rolig...

Sen är det klart bra att undvika för mycket socker, men försöker man äta mindre så kommer suget... amning tar energi och barnet behöver det.. JAg ser det som en bonus att verkligen kunna äta hur mycket som helst utan att gå UPP i vikt

Min vikt ska jag ta tag i när jag kan börja springa igen, men då brukar det å andra sidan inte behövas utan det löser sig själv...

• Leja3

tack för era råd, ska försöka hitta mat som är mer mättande för jag har absolut inga tankar på att banta utan vill bara känna mättnadskäsla och att sötsuget ska försvinna. Men det kanske blir bättre eller lättare med tiden har ju bara gått en månad får jag väl tänka :)

• skånegås

Jag upptäckte bara att jag slutat småäta och då var lillen ca 1,5-2 mån.. Prova annars att äta mer fett och mindre kolhydrater (ssk socker, pasta, ris och potatis, ta mer sås och ät grönsaker i stället). Det mättar bättre och man orkar mer och slipper blodsockersvängningar

• Fridayyy

Mer fett och ägg och sånt. Jag fick barn för 7,5 veckor sedan och kan också bli hungrig hela tiden. Men jag tror inte min kropp vill gå ner i vikt när jag ammar i början. Min BM sa idag att det kan dröja till 6 mån efter förlossningen innan kroppen vill släppa fettet. Tror det är så för mig. Min lille son går bra upp i vikt ialla fall..=) jag har inte gått UPP i alla fall.

Svar på tråden hjälp äter som en häst pga amningen!!!