I vilken klass börjar man med engelskan?
Fick igår höra att skollagen (tror jag det var) ska/har ändrats och att de kanske ska börja med engelska redan i ettan. Stämmer detta eller hur blev det bestämt?
Fick igår höra att skollagen (tror jag det var) ska/har ändrats och att de kanske ska börja med engelska redan i ettan. Stämmer detta eller hur blev det bestämt?
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det obligatoriskt att börja med bedömning av elevernas prestationer i engelska i åk. 3, därför måste man också börja undervisa i engelska senast i åk. 3. Men jag kan ha fel. Många skolor börjar ju med engelska långt tidigare, men jag tror inte att det är obligatoriskt förrens i trean.
Jag studerar till lärare och det är meningen att man redan i årskurs ett ska börja med engelska, men det är inte alla skolor som gör detta. I ettan blandar man in engelskan mycket genom lek och ramsor och i tvåan börjar man smått med glosor och korta fraser.
Det är fel.
Min dotter har just gått ut trean (örebro kommun) och har inte fått läsa ett ord engelska.
På hennes skola börjar de inte förrän i fyran har hon fått veta då hon efterfrågat det. Jag har fått förklaringen att man ska läsa ett visst antal timmar fram till år sex och hur man lägger timmarna är upp till skolan.
Nu ska hon byta skola och på den nya började de i trean (liksom i skolorna runtomkring). Nu är min dotter rätt framåt och har lärt dig en hel del själv så jag är inte orolig men det finns alltså ingen lag på att börja i år tre.
Jag har äntligen hittat något. Såhär står det i "Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011".
I årskurs 1–3
Kommunikationens innehåll
Lyssna och läsa – reception • Tydligt talad engelska och texter från olika medier. • Enkla instruktioner och beskrivningar. • Olika former av enkla samtal och dialoger. • Filmer och dramatiserade berättelser för barn. • Sånger, ramsor, dikter och sagor. • Ord och fraser i närmiljön, till exempel på skyltar, i reklam och andra enkla texter.
Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion • Enkla presentationer. • Enkla beskrivningar och meddelanden. • Sånger, ramsor och dramatiseringar. Så jag tolkar det som att alla ska börja med engelska i ettan.
• Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. • Intressen, personer och platser. • Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där engelska används.
Det jag skrev på slutet försvann. Så jag tolkar det som att alla barn ska börja med engelska i ettan. Jag tror att det kan vara bra för min son då får han känna sig duktig! En kick för hans självförtroende.
Det är fel.
Min dotter har just gått ut trean (örebro kommun) och har inte fått läsa ett ord engelska.
På hennes skola börjar de inte förrän i fyran har hon fått veta då hon efterfrågat det. Jag har fått förklaringen att man ska läsa ett visst antal timmar fram till år sex och hur man lägger timmarna är upp till skolan.
Nu ska hon byta skola och på den nya började de i trean (liksom i skolorna runtomkring). Nu är min dotter rätt framåt och har lärt dig en hel del själv så jag är inte orolig men det finns alltså ingen lag på att börja i år tre.
Det kommer ju en ny läroplan och nya kursplaner fr.o.m höstterminen 2011. Det innebär att det är mer (tydligare)specificerat vilket innehåll som ska finnas med när det gäller engelska i åk 1-3. Det betyder alltså att alla ska läsa engelska i åk 1-3 (sen om det betyder att man börjar i 1:an, 2:an el. 3:an är nog upp till varje skola att avgöra). Tidigare så hade man bara strävansmål, och då skulle eleverna uppnått vissa delmål/mål i åk 5 och 9. Så det är mycket som förändras i och med den nya läroplanen.
/Grundskollärare i engelska
På min sons skola börjar dem i 3:an, så han börjar läsa engelska till hösten. På lucia tex så sjöng dem I wish you a merry christmas, så dem har säkert fått lära sig litegranna innan och sonen kan en del ord redan men i 3.an börjar dem med engelska på schemat.
När jag var liten började vi med engelska i årsklass ett i alla fall. Vissa började senare (trean).
Jag håller så med dig.
Liksom läraren i klassen;)
Men skolan har beslutat att det ska vara så. Den är dock fantastisk i alla andra avseenden;)
Vanligast är att man börjar i trean, men jag fick redan i ettan.
Min son som började fyran i höstas började på riktigt med engelskan i skolan då..
I trean tog de bara upp några få ord...
I vår kosla börjar de i F-klass, och har lätrt sig en del ramsor, sånger, färger, räkneord, kroppssdelar etc. Barnen tycker att det är jätteroligt! Bägge barnen har redan på förskolan kommit i kontakt med engelska pga att barn och personal haft det som förstaspråk/hemspråk. En syn för gudar med 10 treåringar uppkrupna kring hemspråksfröken med hennes två treåriga adepter när de lästa saga på engelska! Fascinerande att det berättade ordet fungerar, även om 8 av 10 barn rimligtvis inte kan ha förstått någonting!