I vilken klass börjar man med engelskan?
Fick igår höra att skollagen (tror jag det var) ska/har ändrats och att de kanske ska börja med engelska redan i ettan. Stämmer detta eller hur blev det bestämt?
Fick igår höra att skollagen (tror jag det var) ska/har ändrats och att de kanske ska börja med engelska redan i ettan. Stämmer detta eller hur blev det bestämt?
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det obligatoriskt att börja med bedömning av elevernas prestationer i engelska i åk. 3, därför måste man också börja undervisa i engelska senast i åk. 3. Men jag kan ha fel. Många skolor börjar ju med engelska långt tidigare, men jag tror inte att det är obligatoriskt förrens i trean.
Jag studerar till lärare och det är meningen att man redan i årskurs ett ska börja med engelska, men det är inte alla skolor som gör detta. I ettan blandar man in engelskan mycket genom lek och ramsor och i tvåan börjar man smått med glosor och korta fraser.
Det är fel.
Min dotter har just gått ut trean (örebro kommun) och har inte fått läsa ett ord engelska.
På hennes skola börjar de inte förrän i fyran har hon fått veta då hon efterfrågat det. Jag har fått förklaringen att man ska läsa ett visst antal timmar fram till år sex och hur man lägger timmarna är upp till skolan.
Nu ska hon byta skola och på den nya började de i trean (liksom i skolorna runtomkring). Nu är min dotter rätt framåt och har lärt dig en hel del själv så jag är inte orolig men det finns alltså ingen lag på att börja i år tre.
Jag har äntligen hittat något. Såhär står det i "Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011".
I årskurs 1–3
Kommunikationens innehåll
Lyssna och läsa – reception • Tydligt talad engelska och texter från olika medier. • Enkla instruktioner och beskrivningar. • Olika former av enkla samtal och dialoger. • Filmer och dramatiserade berättelser för barn. • Sånger, ramsor, dikter och sagor. • Ord och fraser i närmiljön, till exempel på skyltar, i reklam och andra enkla texter.