• Anonym (Rosen)

Några frågor till er som brukar lägga spydiga och oförskämda kommentarer!!

Det finns ju massor av människor runt om i detta land (världen också iofs)
    Och många mååånga har ju tillgång till nätet vilket gör att man är någorlunda anonym och man kan ju spy ur sig det ena och det andra utan att bli "påkommen" med vem man är så att säga.

Många brukar surfa in på bloggar och lägga av en och en annan otrevlig kommentar även fast inlägget i sig som skribenten har skrivit en trevlig ton, så är det ändå en och en annan ordbajsare som ska säga "sitt". 

Jag vill bara ha ett ärligt svar från dessa människor som är sånna, alltså skriver helt meningslösa och otrevliga saker, VARFÖR GÖR NI DET?
    Vad vill ni säga?

Om t.ex. en har lagt in en bild på sig själv så skriver någon " fan vad ful du är..."
    Hade du i IRL gått fram till en okänd människa och sagt samma sak?

Jag tycker bara det är intressant att veta, eftersom jag själv blir tokig på dessa puckon och undrar hur dom tänker, kanske jag kan få lite mer förståelse för dom Cool 
    Självklart kan ni ju vara anonyma, men vänligen, håll god ton när ni svarar här åtminstonde!
    Drömmer

• Svar på tråden Några frågor till er som brukar lägga spydiga och oförskämda kommentarer!!
  • Emmi27

Jag tror faktiskt att svaret är enkelt: Folk gör det för att de kan och för att de tycker att det är roligt att säga sånt som man normalt sett bara tänker men aldrig säger irl eftersom då måste man ju stå för det, på nätet kan man vara anonym och sitta bakom en skärm och gotta sig om man nu har lust med det. Sen tror jag att de som gör så här inte ser det som om det vore på riktigt, just för att man över nätet inte har fysisk kontakt med andra.

• Naoko

Nu tror jag visserligen inte att jag räknas till de som lägger spydiga kommentarer men jag svarar iallafall. 

Anonym (Rosen) skrev 2011-06-18 18:20:04 följande: 
    Om t.ex. en har lagt in en bild på sig själv så skriver någon " fan vad ful du är..."
    Hade du i IRL gått fram till en okänd människa och sagt samma sak? 
    Om en person IRL hade frågat mig rakt ut hur jag tycker att denne ser ut så svarar jag sanningsenligt, om de inte frågar så håller jag tyst. 
  • Anonym (Rosen)
    Emmi27 skrev 2011-06-18 18:24:55 följande:
    Jag tror faktiskt att svaret är enkelt: Folk gör det för att de kan och för att de tycker att det är roligt att säga sånt som man normalt sett bara tänker men aldrig säger irl eftersom då måste man ju stå för det, på nätet kan man vara anonym och sitta bakom en skärm och gotta sig om man nu har lust med det. Sen tror jag att de som gör så här inte ser det som om det vore på riktigt, just för att man över nätet inte har fysisk kontakt med andra.
    Okej, men då har man ju problem om man anser det är kul och ser det som ett nöje att vara oerhört otrevlig.
    Naoko skrev 2011-06-18 18:28:13 följande:
    Nu tror jag visserligen inte att jag räknas till de som lägger spydiga kommentarer men jag svarar iallafall. Om en person IRL hade frågat mig rakt ut hur jag tycker att denne ser ut så svarar jag sanningsenligt, om de inte frågar så håller jag tyst. 
    Ja, det är ju en annan sak om någon frågar, men jag menar om något skrivit ett inlägg, t.ex. "min nya frisyr" bara för att visa upp det och man inte frågar någon person i fråga.

• Emmi27
    Anonym (Rosen) skrev 2011-06-18 18:34:40 följande:
    Okej, men då har man ju problem om man anser det är kul och ser det som ett nöje att vara oerhört otrevlig.

ja, förmodligen, men det är min teori om hur de som gör så, tänker. Det är väl oftast så att de som har behov av att vara elaka inte har så värst bra självkänsla själva.
    Naoko skrev 2011-06-18 18:28:13 följande:
    Nu tror jag visserligen inte att jag räknas till de som lägger spydiga kommentarer men jag svarar iallafall. 

Om en person IRL hade frågat mig rakt ut hur jag tycker att denne ser ut så svarar jag sanningsenligt, om de inte frågar så håller jag tyst. 
    Ja, det är ju en annan sak om någon frågar, men jag menar om något skrivit ett inlägg, t.ex. "min nya frisyr" bara för att visa upp det och man inte frågar någon person i fråga.
  • M C

Det beror på vad folk frågar efter.
    Jag är inte spydig när det gäller personliga saker som frisyrer, då gäller regeln "kan du inte säga något snällt så håll tyst".
    Men när folk kläcker ur sig så korkade saker att man får ont i tarmarna, då är jag spydigast av alla. Då menar jag alltså faktafeluttalanden, inte när det tydligt och klart är en fråga som kommer rendera i bättre kunskap hos folk.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Anonym (Rosen)
    M C skrev 2011-06-18 18:41:18 följande:
    Det beror på vad folk frågar efter.
    Jag är inte spydig när det gäller personliga saker som frisyrer, då gäller regeln "kan du inte säga något snällt så håll tyst".
    Men när folk kläcker ur sig så korkade saker att man får ont i tarmarna, då är jag spydigast av alla. Då menar jag alltså faktafeluttalanden, inte när det tydligt och klart är en fråga som kommer rendera i bättre kunskap hos folk.
    Ja men det håller jag med dig om, om folk bara snackar som inte stämmer, men ett vanligt hederligt inlägg t.ex. och någon idiot ska skriva sitt bara för "att.." 
  • Anonym (Trygg)

Jag tror att det är personer som saknar empatiförmåga eller/och har låg självkänsla som har ett behov av att säga "sanningen/vara ärliga" och trycka till andra. Är man trygg i sig själv och står för sina värderingar så har man inget behov av att sparka på andra.

Jag vet inte hur de resonerar som måste såra andra, men de vill väl rättfärdiga sin egna brister och/eller missnöje, tror jag.

• M C
    Anonym (Rosen) skrev 2011-06-18 18:53:04 följande:
    Ja men det håller jag med dig om, om folk bara snackar som inte stämmer, men ett vanligt hederligt inlägg t.ex. och någon idiot ska skriva sitt bara för "att.." 
    Det fullständigt kryllar av idioter därute, det kan väl inte vara någon nyhet direkt? Jag såg minst 10 st idag på IKEAs parkering. Eller ska vi säga bredvid deras parkering?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Anonym (Rosen)
    M C skrev 2011-06-18 19:58:46 följande:
    Det fullständigt kryllar av idioter därute, det kan väl inte vara någon nyhet direkt? Jag såg minst 10 st idag på IKEAs parkering. Eller ska vi säga bredvid deras parkering?
    Ja absolut, ingen nyhet, men det vore intressant att höra vad dom själva skulle ha och säga, men när det väl kommer till kritan är dom inte så kaxiga, Cool
    rätt svaga människor tycker jag Glad
  • Anonym (Rosen)
    Anonym (Trygg) skrev 2011-06-18 19:07:46 följande:

Jag tror att det är personer som saknar empatiförmåga eller/och har låg självkänsla som har ett behov av att säga "sanningen/vara ärliga" och trycka till andra. Är man trygg i sig själv och står för sina värderingar så har man inget behov av att sparka på andra.

Jag vet inte hur de resonerar som måste såra andra, men de vill väl rättfärdiga sin egna brister och/eller missnöje, tror jag.

Håller med dig! Tror också det är såSolig
  • lykantrophona

Jag hackar inte på folks utseende eller klädsmak etc.

Men jag kan vara ganska jobbig med att få fram mina åsikter. Är det någon som säger något dumt så säger jag emot, irl eller inte. Släktingar eller nya bekanta, skitsamma. Därför kan nog folk uppfatta mig som spydig, då jag är väldigt insnöad på vissa frågor, och råkar man ta upp ämnet så kommer jag indundrandes med flera års debatter i skallen liksom.

Här på familjeliv tycker jag folk ofta är lättkränkta. De ställa en fråga, men får de inte svaret de vill ha så blir de arga.

Jag går åtminstone aldrig till personliga påhopp. Däremot har jag fått höra flera gånger om att jag är "sjuk i huvudet" osv när andras argument inte räcker till. Barnsligt. Men folk tar tydligen illa upp när jag använder retorik och källor istället för att sänka mig ner till någonslags "nä ja tycker bara så och alla får tycka som dom vill!!1!! Skrikandes"

Ibland kan jag vara lite extra provocerande. Som när unga tjejer (typ 17-18) vill ha barn, då länkar jag till www.vhemt.org/ . Och när någon blir upprörd av sexuella praktiker så som analsex eller homosexualitet, så kan jag visa på att jag är en funktionell ung tjej som t tänder på saker som många nog skulle se som "värre".

• Griselin

Kort och gott för att man kan. 

Människan vill tro att den själv är god, Resten är det nog si och så med och en uppläxning från mig kan aldrig skada......

Många har "en släng av" rasism, översitteri, vilja att dominera, visa sig duktig osv. Irritation på något annat tas ut på ett för en själv "ofarligt" sätt genom att straffa eller hämnas på någon annan. Känns alltid bättre att förnedra någon än att slå i väggen, gå ut och repa bilen eller bränna ner något. 

Anonyma förnedringar är för själen som knivar i ryggen eller en kopp pissmyror i sängen

Svar på tråden Några frågor till er som brukar lägga spydiga och oförskämda kommentarer!!