Omega-3
Är Eye-q den bästa, eller finns det någon annan som är bättre?
Är Eye-q den bästa, eller finns det någon annan som är bättre?
Jag är ny här men läs det här inlägget: http://www.perfekthalsa.se/omega-3/daligt-rad-till-gravida-gallande-omega-3/
Jag tar själv Eskimo-3.
Hej Welma, va kul att du ska börja med Omega-3!
Det finns en del saker du bör tänka på innan du beslutar dig för vilket märke du bör ta.
Många Omega-3 kapseltillverkare rekommenderar idag relativt låga dagsdoser, vilket ofta är mycket lägre än vad myndigheterna rekommenderar på 2-3 gram Omega-3 per dag. Så vad som är viktigt är att du får i dig tillräckligt med Omega-3, annars gör det egentligen ingen eller väldigt lite skillnad mot att inte ta något alls. Det är även viktigt att se till att den olja du väljer har ett oxidationsskydd, - oavsett vilket märke du tar, välj en naturlig fiskolja eftersom den har ett högre oxidationsmotstånd än högkoncentrerad olja.
På Oil4Life har vi en kvalitetsolja som går jättebra att ta både gammal och ung, gravid och inte gravid. Vi har ett koncept som går ut på att testa och balansera människors fettsyraprofil, detta genom ett fingersticksprov som avgör om och hur mycket Omega-3 du behöver ta. Oil4Life har en korrektionskur på 100 dagar med 2,5 gram Omega-3/dag, därefter en dagsdos på snäppet mindre. För att få samma dos i kapselformat krävs cirka 5 högkoncentrerade kapslar eller cirka 22-33 krilloljekapslar per dag.
Jag rekommenderar även att du tar din fiskolja flytande, anledningen till detta är dels att kostnaden per gram Omega-3 är hälften mot kapselform, samt att man enkelt kan kontrollera att oljan är fräsch och inte har oxiderats - något som annars lätt döljs av kapslar. Oil4Lifes olja smakar mest olivolja med citronsmak samtidigt som den har ett unikt oxidationsskydd.
Läs gärna mer på www.oil4life.se eller mejla oss om du har frågor!
Lycka till i ditt val!
Lisa på Oil4Life