• imsevimse

Kanske gravid, men vill inte föda igen :-/

Åh jag vet inte varför jag skriver här ens, men jag behöver bara ventilera mig lite.
    Jag har två barn sedan innan, och den yngsta är bara 9 månader. Nu misstänker jag att jag kanske kan vara gravid igen. Inte planerat, utan rent slarv från vår sida.
    Det behöver dock inte vara så heller, men mensen skulle ha kommit för över en vecka sedan. Jag vet dock inte om den är regelbunden än, för jag har bara haft en mens sen förlossningen.
    Mitt problem är att jag inte vet om jag vill ha fler barn, på grund av rädsla för en till förlossning. Egentligen vill jag ha ett barn till, men kanske inte riktigt än, och som sagt vill jag inte föda igen. Båda mina förlossningar har gått jättebra, men ganska snabbt. Och det har gjort så förbannat ont att föda barn, så jag vet inte om jag vill göra det igen. Jag lovade mig själv förra gången att det inte skulle bli fler gånger.
    Men nu sitter jag här, och inbillar mig illamående och sånt som skulle kunna vara ett tecken.
    Beställde tester igår, som borde komma med posten idag.. så det är bara att vänta.
    Att ta bort ett eventuellt barn är inget alternativ för mig. Så nu får jag sitta här och vara nervös istället. Självklart är barnet hur välkommet som helst om det visar sig att jag är gravid, men åååhhh jag vill inte föda igen :-/

Äsch, var bara tvungen att rensa skallen lite...

• Svar på tråden Kanske gravid, men vill inte föda igen :-/
  • Smukke

Kan du inte tala med någon om din rädsla och isåfall be om ett planerat kejsarsnitt? 
    Lycka till {#emotions_dlg.flower} 

• imsevimse
    Smukke skrev 2011-06-16 07:46:01 följande:
    Kan du inte tala med någon om din rädsla och isåfall be om ett planerat kejsarsnitt? 
    Lycka till {#emotions_dlg.flower} 
    Jo visar det sig att jag är gravid så måste jag göra det :-/
    Men jag är rädd för kejsarsnitt med, så jag vet inte om det skulle kännas bättre heller..

• Smukke
    imsevimse skrev 2011-06-16 08:29:09 följande:
    Jo visar det sig att jag är gravid så måste jag göra det :-/
    Men jag är rädd för kejsarsnitt med, så jag vet inte om det skulle kännas bättre heller..

Finns inte direkt andra möjligheter för att få ut bebisen. OM du är gravid, borde du få hjälp av BM för att bearbeta din rädsla.
  • Mrs Moneybags

Ring din BM så fort du vet om du är gravid och säg som det är. Det finns ju så kallade Aurorasamtal som man kan gå på där man kan lägga upp en plan för förlossningen som känns bra för dig.

Det kan tex handla om kejsarsnitt eller om vaginal förlossning med igångsättning innan så att du är "beredd" och förlossningsavdelningen är beredd med den smärtlindring som du vill ha och behöver.

Var inte rädd för att ställa krav eller vara besvärlig. Tala om precis hur jobbigt du har upplevt det.

Lycka till!!

• Flisan79

Säger som de andra att så fort du ringer bm då du fått en graviditet bekräftad så säg då med en gång att du behöver hjälp. Det gjorde jag

Jag har som du haft 2 väldigt smärtsamma fl och tillsammans med min bm på psykosociala enheten har vi bestämt igångsättning med Eda lagd redan före och bäckenbottenbedövning som komplement. Igångsättningen kommer ske när min kropp är redo och jag är mjuk och ev lite öppen. Detta ger mer naturlig igångsättning och man kanske tom inte behöver värkstimulerande dropp.

• imsevimse

Tack för era råd.
    Jag blev igångsatt med min första, pga havandeskapsförgiftning. Jag var öppen 2-3 cm när jag sattes igång, och tappen utplånad. Det tog 9 timmar från att de tog vattnet, till att han var ute (med värkstimulerande dropp).  
    Med andra barnet tog det 2,5 timme ungefär från att jag var öppen 2 cm och värkarna började göra ont tills han var ute. Då hade vattnet gått innan, och jag hade haft värkar som inte gjorde speciellt ont i några timmar innan.
    Mina förlossningar har varit väldigt intensiva när de väl har satt igång, och jag har öppnat mig väldigt fort. Förmodligen därför som det har gjort så förbannat ont. 
    Har fått eda båda gångerna, men med första hann jag bara ha den ca 1 timme innan jag fick krystvärkar, och med andra hann jag ha den ca 30 minuter. 
    Det jag helst skulle vilja, är att kunna få en eda så fort jag kommer in för att veta att man hinner bli hjälpt av den längre stund än 30 minuter. Undra om det är möjligt?
    Var som sagt bara öppen 2 cm när jag kom in med tvåan, och vi kom in för att värkarna kom så tätt, inte för att de gjorde så ont. Därför var det inte aktuellt med smärtlindring då. Men sen gick det så fort, och smärtsamma värkar avlöste varandra och jag hade knappt några pauser. Då ska narkosen ringas, och det tar en stund innan han kommer... och då hinner man precis få den innan det är dags att krysta :-/
    Det låter säkert som drömförlossningar, eftersom det går så pass fort, men det är det inte. Inte för mig. Det gör för in i helvete ont, även om det bara är för några timmar.

• Flisan79

Du kan ha i åtanke att en igångsättning med nr 3 är enorm skillnad från en med nr 1. Förlossning brukar bli som en helt normal (ej igångsatt) förlossning. Kanske skulle vara något för dig att få som mig. Dvs Eda lagd före du sätts igång.

Mitt alternativ som jag har som plan b. Dvs om jag hinner sätta igång av mig själv är att jag får komma in vid första känning och när jag ringer ska jag be dem förbereda för Eda som ska sättas direkt jag kommer in.

Om du går hos Aurora eller liknande finns det massa av liknande möjligheter.

• imsevimse
    Flisan79 skrev 2011-06-16 11:37:49 följande:
    Du kan ha i åtanke att en igångsättning med nr 3 är enorm skillnad från en med nr 1. Förlossning brukar bli som en helt normal (ej igångsatt) förlossning. Kanske skulle vara något för dig att få som mig. Dvs Eda lagd före du sätts igång.

Mitt alternativ som jag har som plan b. Dvs om jag hinner sätta igång av mig själv är att jag får komma in vid första känning och när jag ringer ska jag be dem förbereda för Eda som ska sättas direkt jag kommer in.

Det låter ju som ett bra alternativ. Ska absolut kolla upp det om det blir aktuellt med en trea. Jag vill ju ha tre barn.. egentligen.. 
    Kan de vägra att sätta en eda direkt man kommer in? Om man inte är tillräckligt öppen?
  • Flisan79

Nej inte om du har fått det som förlossningsplan och därav i journal från spec-bm (Aurora). Det är ju lite av en deal man gör med dem och de är ofta väldigt villiga till det mesta så länge man går med på att inte ta snitt...haha.

• telgebo
    Flisan79 skrev 2011-06-16 11:37:49 följande:

Vad menar du med att förlossningen blir som en helt normal förlossning  (ej igångsatt) om man nu blir igångsatt med sitt tredje barn eller fjärde barn?
    Gravid v.23+4 BF 23/10 Bara 114 dagar dit
Svar på tråden Kanske gravid, men vill inte föda igen :-/