• På drift

behöver man adapter till sin laddare om man ska t Storbritannien?

Ja, till en vanlig stickkontakt alltså. Eller funkar typ hårfön, laddare mm i brittiska uttag utan adapter?

• Svar på tråden behöver man adapter till sin laddare om man ska t Storbritannien?
  • På drift

Ok, var kan jag hitta en sådan? På ett vanligt elvaruhus typ el.giganten?

• humma

Nästan överallt, tror jag. Tom på flyplatser. Kolla stormarknader eller som du föreslår, Elgiganten eller liknande.

• Lowika

Har för mig att ojordade kontakter funkar, men inte jordade.

Hade ingen adapter med mig för ett par veckor sedan, men telefonen gick att ladda ändå (ojordad kontakt)

(Om du ska bo på hotell; skippa fönen, det finns en där)

• BuoBä
    Lowika skrev 2011-06-15 09:26:10 följande:
    Har för mig att ojordade kontakter funkar, men inte jordade.

Hade ingen adapter med mig för ett par veckor sedan, men telefonen gick att ladda ändå (ojordad kontakt)

(Om du ska bo på hotell; skippa fönen, det finns en där)
    Då kanske hotellet hade anpassat sig till europeisk standard? Annars har engelska kontakter platta pinnar och jord är större men också platt. Det går inte att få i svenska kontakter där, även om de är ojordade, om man inte utövar väldigt mycket våld...
  • SVejsan

Generellt så gäller det att i vanliga uttag så funkar det inte pga av olika form

http://www.travel-images.com/electric-plugs.html

Men :

"The Europlug is compatible with 2-pin shaver sockets used in British bathrooms, which have isolating transformers. "

"While most modern BS 546 sockets include the safety shutter found on BS 1363 sockets the Europlug should fit in the 5A type of BS 546 socket. In modern sockets it may also be possible to push down the shutter with a blunt object or remove it completely."

(enl http://en.wikipedia.org/wiki/Europlug )

Så man kan ha tur, men säkrast är att hitta en reseadapter tex på clas ohlson

• Elli47

Vad jag minns från mina besök i London så fanns det adapter att köpa överallt. Har själv köpt en såndär multiadapter som passar till flera olika länders uttag, hade med den till Turkiet men där behövdes inte sånt!

• SVejsan
    Per24 skrev 2016-01-01 23:25:26 följande:

Man kan ju använda en strömbank. Det finns sådana som inte ens behöver eluttag.  www.chosen4u.se/

Man kan använda en strömbank till att ladda en telefon ja. Men inget annat.

Den länkade varianten skulle jag dock undvika. En vev är värdelös, har haft en enkel bara för att testa (som jag köpt i Japan till ett betydligt bättre pris).
    Man får veva sig blå:

"170 -180 rotations per minute for15-20 minutes before connecting"

Denna hastighet kommer ingen upp till under 15 till 20 min; så veva på en timma funkar helt enkelt inte.

Det inbyggda batteriet är på 2200 mAh, och ger en väldigt låg laddström. Vilket med dagens mått är tämligen dåligt, En strömbank (utan en oanvändbar vev), med samma kapacitet kan ofta hittas för kring hundralappen. Så enheten verkar vara väldigt fel prissatt med 498 SEK. Bättre att köpa en strömbank på 12000mAh på Kjell och compani för 399 SEK dvs sex gånger så stor.
    Webshoppen saknar telefonnr till kundtjänst och saknar full adress. Båda rekommenderas man enligt enligt Konsumentverket att kontrollera för sin egen skull , ifall något skulle krångla.
  • Stensson1982

Nu är den här tråden ganska gammal men nu, 5 år senare finns det ju en hel del bra alternativ. Universala el-adaptrar finns att köpa i de flesta butikerna såsom Clas Ohlson och andra järnhandlare. 

Powerbanks har vuxit fram och idag finns många bättre alternativ än vad som nämnts tidigare. Det finns strömbanker upp mot 20 000 mAh som räcker upp till 10 laddningar för din mobiltelefon vilket är grymt. 

Jag fick hem min strömbank från Kina på 20 000 mAh som jag betalade ca 280 kr för. I sverige kostar motsvarande ca 700-800 kr så det kan jag rekommendera. Dock är det en lång leverans inblandat men det finns riktiga bra strömbanker i svenska butiker där med. Kolla in www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/tillbehor-till-surfplattor/powerbank och konsumenttest.se/teknik/powerbank-test/ för att få lite tips.

Svar på tråden behöver man adapter till sin laddare om man ska t Storbritannien?