• lyckligt gift

Akta graco, britax eller brio babyskydd??? Förvirrad....

Vi väntar vårat 2:a barn i september och har nu börjat kika på ett babyskydd.
    Hade akta graco logico s förra gången och var nöjda med den förutom att den var klumpig tyckte jag.

Vi har en teutonia barnvagn och därför skulle en akta graco passa ypperligt då den går att klicka i vagnen.

Var idag och kikade på dessa tre modeller och tyckte britaxen var lite finurlig att få på plats på basen, likadant att få bort den därifrån. Ni som har en britax med bas, stämmer det?? Var som inte bara att klicka dit den utan upplevde som att man var tvungen att vicka på stolen för att få dit och ta bort den. Annars verkade den lite smidigare än aktas?

Brio verkade också superenkel, dock kändes det som att den var liten i utrymmet för barnet?

Eller ska man rikta in sig på något helt annat märke? Vad har ni för erfarenheter och tips?
    Kostnad spelar ingen roll. Kravet är dock att det ska finnas bas och sufflett att köpa till. Gärna att den känns lite ombonad då det är vintertid den kommer användas.

Tycker man känner sig mer förvirrad nu än när jag började titta

Linnéa 2008
  • Svar på tråden Akta graco, britax eller brio babyskydd??? Förvirrad....
  • stor grön drake

älskade vårat (otympliga som många ser det) graco babyskydd. Flera i mammagruppen hade brio, och sa att deras barn avskydde vara i dem, för de kunde inte röra sig när de blev lite äldre, det var så trångt.
    Har verkligen ingenting negativt om graco logico s, jag tyckte inte ens det var klumpigt att bära, mer än vad andra var. vi hade gracovagn och allt var bara klick klick klick

• Rundabullar

Vi har ett maxi cosi babyskydd. Dock har vi ingen egen bil, utan hämtar alltid upp en lånad bil, så vi har ingen bas. Vårt skydd passar på barnvagnen(tack vare adapter), men den funktionen har vi inte använt ofta hittills. Ska vi handla lägger vi hela skyddet i kundvagnen, annars får vi inte med oss så mycket varor i barnvagnen..

Vi är nöjda med vårt skydd och jag tycker bebisen sitter bra i det. Min bror har graco till deras bebis, funkar smidigt med basen, men är jättetungt att lyfta i och ur bilen. Särskilt första månaderna då både jag och svägerskan var helt slut i ryggen efter graviditet och förlossning. Det är BETYDLIGT tyngre och större än maxi cosin, upplever jag. Men det har jättebra sufflett och eftersom det är lite större kan man ju ev ha det längre. 

• stor grön drake
    Rundabullar skrev 2011-06-14 23:26:48 följande:
    men är jättetungt att lyfta i och ur bilen. Särskilt första månaderna då både jag och svägerskan var helt slut i ryggen efter graviditet och förlossning. Det är BETYDLIGT tyngre och större än maxi cosin, upplever jag. Men det har jättebra sufflett och eftersom det är lite större kan man ju ev ha det längre.
    Det är -väldigt- olika hur man upplever det!
    Jag fick foglossning efter förlossningen, ganska illa tilloch med, men hade aldrig problem med att bära skyddet till/från bilen, medans flera men mindre skydd klagade på vikten i sina det beror på hurdan "vardagskondition" man är i tror jag, samt vad man gjort innan. Jag har (hade innan grav) ett ganska fysiskt jobb, och dem som "klagat" har haft nog rörliga jobb, men utan lyft o dyl.
  • lyckligt gift

En till grej jag reagerade på var att brion bara hade 3-punkts bälte medans aktan och britaxen hade 5-punkts,

Fler tips och råd???

Linnéa 2008
  • Finesse
    stor grön drake skrev 2011-06-14 22:15:36 följande:
    älskade vårat (otympliga som många ser det) graco babyskydd. Flera i mammagruppen hade brio, och sa att deras barn avskydde vara i dem, för de kunde inte röra sig när de blev lite äldre, det var så trångt.
    Har verkligen ingenting negativt om graco logico s, jag tyckte inte ens det var klumpigt att bära, mer än vad andra var. vi hade gracovagn och allt var bara klick klick klick
    Men då byter man ju till en bakåtvänd bilbarnstol.. det här med babyskydd är faktiskt inte så noga tycker jag.. ja alltså det ska ju vara säkert men man har det max 6 månader.. OFTAST.. jag vet att det finns barn som inte kan sitta då men ja dom flesta kan det iaf.. Vi ska byta redan nu till sonen och han är 4 månader snart.. byter i juli nångång efter semestern.. 

Kan även tillägga att han snart väger 8 kg och ryms fortfarande i brion..
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse
    lyckligt gift skrev 2011-06-15 17:53:43 följande:

En till grej jag reagerade på var att brion bara hade 3-punkts bälte medans aktan och britaxen hade 5-punkts,

Fler tips och råd???

På babyskydd spelar det ingen roll eftersom 5 punkts är tillför att barnet inte ska kunna åla sig ur stolen och sitta still säkrare.. men en bebis kan inte röra sig på det sättet.
  • stor grön drake
    Finesse skrev 2011-06-16 08:33:25 följande:
    Men då byter man ju till en bakåtvänd bilbarnstol.. det här med babyskydd är faktiskt inte så noga tycker jag.. ja alltså det ska ju vara säkert men man har det max 6 månader.. OFTAST.. jag vet att det finns barn som inte kan sitta då men ja dom flesta kan det iaf.. Vi ska byta redan nu till sonen och han är 4 månader snart.. byter i juli nångång efter semestern.. 

Kan även tillägga att han snart väger 8 kg och ryms fortfarande i brion..
    man ska byta så de sitter mer upprätt, men med gracon kan man reglera lutningen och få den väldigt upprätt även för ett barn som inte är stort nog för bilstol rent storleksmässigt. Det är en av mina favoritgrejjer på den, då min son var 8 månader när han satt själv, och inte vägde över de minimi 9 kilona innan 9 månader.
  • Finesse
    stor grön drake skrev 2011-06-16 16:15:20 följande:
    man ska byta så de sitter mer upprätt, men med gracon kan man reglera lutningen och få den väldigt upprätt även för ett barn som inte är stort nog för bilstol rent storleksmässigt. Det är en av mina favoritgrejjer på den, då min son var 8 månader när han satt själv, och inte vägde över de minimi 9 kilona innan 9 månader.
    Fast en bilbarnstol är ju ändå säkrare med tanke på hur den sitter i bilen.. det tycker jag iaf.. 
  • stor grön drake
    Finesse skrev 2011-06-16 19:29:04 följande:
    Fast en bilbarnstol är ju ändå säkrare med tanke på hur den sitter i bilen.. det tycker jag iaf.. 
    nu förstår jag inte vad du menar, hur "sitter i bilen"? jag stör mig massor på att det inte går att få bilstol lika stenhårt fastspänd med stödbenet som babyskyddet med bas gick.
  • helene306

Vi har alltid haft Britax och varit nöjda, babyskydd, bakåtvänd och framåtvänd. Gracos gillar jag inte i utförandet. Brio har jag ingen erfarenhet av. Båda babyskydden vi haft har varit utan bas. Lite mer knöl med bälte kanske men det är en vana.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Finesse
    stor grön drake skrev 2011-06-16 20:59:57 följande:
    nu förstår jag inte vad du menar, hur "sitter i bilen"? jag stör mig massor på att det inte går att få bilstol lika stenhårt fastspänd med stödbenet som babyskyddet med bas gick.
    Våra stolar har alltid suttit bättre än babyskyddet.. men brion sitter bra mkt bättre i vår bil än logicon.. men vi har skålade säten, saab 9-5:a... brion sitter fast med isofix..
  • stor grön drake
    Finesse skrev 2011-06-16 21:08:03 följande:
    Våra stolar har alltid suttit bättre än babyskyddet.. men brion sitter bra mkt bättre i vår bil än logicon.. men vi har skålade säten, saab 9-5:a... brion sitter fast med isofix..
    aldrig testat isofix, men sen sä är jag en fena på att spänna ner bilstolar oxå
    Går bara inte att få bältad bilstol med stödben 100% stadigt då stödbenet i sig gör den aningens ruckbar i sidled
  • rednose

Vi hade en Britax och var jättenöjda med den. Man lär sig hur man liksom "lutar till" stolen. Tittar man på konstruktionen så är det hela väldigt logiskt.
    Den väger ju minst av alla babyskydden om jag inte minns fel och får ju bäst i test jämt så för oss var den ett självklart val. Smidig, lätt att bära med sig och vi hade den till dottern tills hon var 10 månader. Jag bar henne i den till och från bilen varje dag upp och ner för tre trappor utan hiss. Snygga axlar nu!
    rekomenderas varmt! 

• Finesse
    stor grön drake skrev 2011-06-16 21:22:22 följande:
    aldrig testat isofix, men sen sä är jag en fena på att spänna ner bilstolar oxå
    Går bara inte att få bältad bilstol med stödben 100% stadigt då stödbenet i sig gör den aningens ruckbar i sidled
    våran hi-way satt iaf väldigt oruckbar... man måste bara dra fast den ordentligt..
  • rednose
    Finesse skrev 2011-06-16 21:25:42 följande:
    våran hi-way satt iaf väldigt oruckbar... man måste bara dra fast den ordentligt..
    Japp, vi har en Multi Tech som oxå sitter som berget. :)
  • hondär

Våran brio primo var toppen! Inte så tung att bära och lätt att klicka i basen. Suflett och "babyinsatts".

Milia 091228, bebis november 2011
  • stor grön drake

kanske är vårat säte då, men det går verkligen inte att dra fast den mer och den går att röra i sidled (jag mailade och frågade, de sa att det är så, de blir aningens ruckbara med stödbenet helt ute, yttersta fasta läget på MT, och att det var som det skulle)

Svar på tråden Akta graco, britax eller brio babyskydd??? Förvirrad....