• Ogi

Foglossning EFTER graviditet! Finns hjälp att få?

Mitt andra barn är nu 5,5 månader (18 månader mellan barnen) och den senaste månaden har foglossningssmärtorna (som jag haft sedan v 5 i graviditeten) blivit värre och värre. De har inte bara ökat i intensitet, men också börjat omfatta fler ställen på kroppen. Tidigare var det mest ryggen och ljumskarna, men nu har även blygdbenet börja göra jätteont. Även när jag ligger ner... 

Kommer detta någonsin gå över? Och finns det någon effektiv hjälp att få?? 

• Svar på tråden Foglossning EFTER graviditet! Finns hjälp att få?
  • skånegås

Sök hjälp. Samma förhållningssätt som vid foglossning under graviditet, inte bära tungt, ej snedbelasta, träna djupa magmuskulaturen, kudde mellan knäna då du ligger på sidan, ej sitta med benen i kors, på huk eller i skräddarställning, ej springa, gå med korta steg...

Ta hjälp av en sjukgymnast och har du stödbälte kan du använda det..

Var rädd om dig!! Och prioritera dig!!! Då kan det bli bättre, sköter du dig inte är risken stor att du får dras med det lääääänge.

• Ogi
    skånegås skrev 2011-06-14 21:33:41 följande:
    Sök hjälp. Samma förhållningssätt som vid foglossning under graviditet, inte bära tungt, ej snedbelasta, träna djupa magmuskulaturen, kudde mellan knäna då du ligger på sidan, ej sitta med benen i kors, på huk eller i skräddarställning, ej springa, gå med korta steg...

Ta hjälp av en sjukgymnast och har du stödbälte kan du använda det..

Var rädd om dig!! Och prioritera dig!!! Då kan det bli bättre, sköter du dig inte är risken stor att du får dras med det lääääänge.
    Tack för ditt svar! Kan det bli permanent?
  • linaloo

Jag har haft massa foglossning under graviditeten. Kunde knappt gå ett tag, men jag började på akupunktur o gick ca 2 ggr/vecka under ca 1,5 månad och det blev betydligt bättre. Har fortfarande besvär i form av ont i svanskotan om jag sitter länge och ont i blygdbenet om jag gått för långt. Men om du inte testat så skulle jag rekommendera akupunktur, väldigt många som blir hjälpta av det.

Om smärtorna blivit värre så kanske det kan vara så att du är gravid igen? Ägglossning kommer ju före mens, dvs du kan vara gravid utan att ha fått tillbaka mensen. Tänkte mest eftersom det är enklare att bli gravid igen efter en graviditet och pga att smärtorna ökat i intensitet.  

Freja 7 april 2011 ♥ mammatillkotten.blogspot.com
Svar på tråden Foglossning EFTER graviditet! Finns hjälp att få?