Inlägg från: snart så |Visa alla inlägg
  • snart så

FAS i Afrika

Hejsan,
    Jag undrar om någon vet något om hur det ser ut med FAS-skador (alltså alkoholskador hos barnet för att mamman druckit alkhol under graviditeten) i Afrika?

Det är ju vanligt att man bara pratar Östeuropa och FAS, men när man googlar så får man ju upp massa träffar på stor alkoholkonsumtion i tex Sydafrika, Kenya och Zambia.

Och är det någon som vet om läkarundersökningarna som görs i Afrika "tittar" på det här med alkoholskador? I Östeuropa verkar ju läkarna vara lite av experter på att hitta tidiga symptom på FAS. Är de lika duktiga i Afrika?

Några frågor från en som fått medgivande och funderar på Afrika

• Svar på tråden FAS i Afrika
  • snart så

Jag vet faktiskt inte om man räknar in även skador från andra droger. Men jag har läst någonstans att alkohol är den farligaste drogen under en graviditet. Men jag kan fråga FAS-föreningen också. Tack för tipset! Jag tänkte försöka ringa och prata med dem imorgon.

• snart så

Tack för ditt svar! Jag pratade med AC som sa ungefär samma sak. Skönt att höra. Det blir nog Afrika för vår del. Så spännande.

• snart så

Ok, skönt att höra. Jag hittade massa rapporter om alkoholmissbruk i Afrika men då är det kanske männen de syftar på.
    Vi kommer troligtvis välja Zambia. De har ett pilotprojekt där de ska starta upp sex familjer för att sen följa upp dem och se hur de ska fortsätta. En liten chansning för man vet ju inte om man fastnar i ngt byråkratitrassel som gör att det drar ut på tiden. Men jag hoppas att allt går smidigt. Det innebär 4 mån vistelse i Zambia vilket vi ser fram emot m spänning.

Svar på tråden FAS i Afrika