• cicci85

Vilken bilstol?

Menar du tills hon inte alls behöver stol längre eller en som funkar så länge som möjligt bakåtvänt?

Jag köpte ny till sonen när han va lika gammal och lika stor. Köpte en Britax multi-tech som jag är supernöjd med, det var den stolen han satt bäst i! Men den kommer tyvärr inte att funka tills han väger 25 kg och ska börja åka framaåtvänd. Så vi kommer att köpa en Britax twoway sen, som är den rymligaste stolen! Twoway är rymligare och billigare men har inte lika bra skydd runt huvudet. Men om du bara vill köpa en bakåtvänd stol till för att kunna ha så länge som möjligt skulle jag rekommendera den!

Båda är kombistolar men det rekommenderas att man bara använder dem bakåtvända, de är dessutom bara godkända till 25 kg så man måste köpa en bältesstol när de är för stora för bakåtvänt.

• cicci85
    Emmalinnéa skrev 2011-06-14 13:49:58 följande:
    vi har en britax multi-tech 2 den är från 9 månader-6 år
    från 9-25 kg får man väga i den. jag tycker den är ett kanson bra köp ska köpa en till sådan nu när varan nya lilla bebis kommer också.

Tror att det är väldigt få 6-åringar som får plats i den bakåtvänt! När min äldsta fyllde 5 provade han den och han fick inte plats.

Framåtvänd skulle jag inte använda den eftersom den väger dubbelt så mycket som en bältesstol. Bättre då att köpa en riktig bältesstol direkt.

• cicci85
    SilverEmma skrev 2011-06-14 13:54:53 följande:
    Helst tills hon inte behöver stol alls...vet inte om man använder bilkudde längre? Jag vet inte om jag kommer vända ungarna när de är 4...det bestämmer vi då. Vi skulle behöva en ny till minstingen så småningom och hon är betydligt mindre och nättare än storasyster så för henne hade det nog funkat med en multi-tech....

Det är väldigt onödigt att vända redan vid 4 år, varför inte ha barnen bakåtvända så länge som möjligt?

Bilkudde används av en del men det är såklart bäst med bältesstol. De ska sitta i bältesstol tills de är minst 135 cm och 10-12 år så det finns ingen kombistol som funakr så länge.

Bry dig därför inte om ifall stolen är vändbar, den bör endast användas bakåtvänd. Sen köper man en bältesstol som barnet använder till 10-12 år, de brukar funka till 150 cm.

• cicci85
    SilverEmma skrev 2011-06-14 19:40:29 följande:
    Har beställt en twoway nu, den kommer nog nästa vecka. Givetvis kommer båda två sitta bakåtvända så länge det funkar.
    Det låter som ett bra val
Svar på tråden Vilken bilstol?