• Jennifer 060828

Har en sparv i lägenheten..

Ja det är sant och det är fel kategori jag vet.. men

när jag vaknade så såg jag något som flög över mitt huvud och då var det en liten sparv eller något...
    Den är nu instängd i dotterns rum och ett fönster är öppet..
    Men när jag gick in innan jag öppnade fönstret så rörde den sig inte såg den inte,,
    vad ska man göra? Tänk om den dog av en chock?
    Vill inte hitta en död fågel i dotterns rum senare..

finns det någonstans man kan ringa som kan kolla eller ta bort fågeln? 

• Svar på tråden Har en sparv i lägenheten..
  • martinam

Varför inte bara gå in å ta ut den själv? Ta ett lakan, de brukar funka.

Han sitter nog bara å tar igen sig.

• Kjell2

Leta reda på den, fånga den och släpp ut den.

Ta den bara försiktgt i handen över hela kroppen så far den inte illa.

• Jennifer 060828

Jag fick nog bara en chock och den med. Jag hoppas den flyger ut så den inte är död i hennes rum.

Nja, jag vågar inte riktigt gå in där. 

• martinam
    hehe men det är ju bara en fågel. Han är räddare för dig än du för den. ta den inte i handen om du e rädd för dom har en tendens å bitas när dom blir fasthållna (även om deras näbbar är rätt svag så de gör inte så ont) en nymfparakit eller pappegojja DET gör ont.. ta ett lakan och stäng in den i ett hörn sen tar du bara lakanet runt fögeln å släpper ut den, eller föser den mot fönstret med lakanet.
  • Kjell2

Om du nu vill vara en djurvän går du in och hjälper den ut. Annars får du ringa på hos någon granne eller be någon modig kompis komma och hjälpa till.

Fågel lider och kommer till sist dö pga brist på mat om den inte får komma ut.

Man ska inte låta djur lida i onödan när man har möjlighet att förhindra det!

• Jennifer 060828

Fast jag vet inte om den lever eller inte.. törs inte gp och titta heller..

• Kjell2
    Jennifer 060828 skrev 2011-06-13 13:02:00 följande:
    Fast jag vet inte om den lever eller inte.. törs inte gp och titta heller..
    Är den död så är den helt ofarlig
    Lever den kan den säga pip-pip åt dig

Låt nu inte ett djur lida i onödan utan gå in och hjälp fågeln.
  • martinam

troligtvis så lever den och sitter väldigt väldigt stilla någonstans högt upp.. eller så har den flygit ut. men de kan ju va bra å kolla kanske..

• Jennifer 060828

Fast kan dem dö av chock.. den blev liksom rädd när jag kom?

Och hur stor är chansen att den skulle sitta stilla uppe på hennes bokhylla när den flaxade som sjutton första gången jag såg dewn och inte nu? 

• Butikslager

Jag är väldigt rädd för fåglar! Så jag lider med dig. Haha.

Men min katt Egon drog in en fågel en gång (EN STOR). Den levde fortfarande och jag insåg att jag skulle vara tvungen att försöka få den ur kattens klor. (är rädd för döda fåglar också, fjantigt I know, men det är mina största fobier) Lilla pippin pep och hade panik, såklart.
    Jag kastade en handduk över fågeln och stängde in katten i toan och sen bar jag ut fågeln i handduken och lät den hoppa iväg.

Den satt utanför ganska länge och återhämtade sig.
    Sen var den borta så antar att den flugit iväg. Katten fick stanna inne.

• Kjell2
    Jennifer 060828 skrev 2011-06-13 13:08:42 följande:

Och hur stor är chansen att den skulle sitta stilla uppe på hennes bokhylla när den flaxade som sjutton första gången jag såg dewn och inte nu? 
    Nej - men den kan dö av svält om du inte hjälper den.

Ta med ett lakan som någon smart tipsade om ovan. Stäng dörren bakom dig och jaga rätt på den.
  • martinam
    Jennifer 060828 skrev 2011-06-13 13:08:42 följande:

För att fåglar fungerar så... dom kan få jätte panik och sen sitta blixt stilla och hyperventilera i timmar.
  • linte

Jag fick också in en fågel för ett par år sedan. Öppnade alla fönster på vid gavel och föste ut den. Tog ett tag och var lite obehagligt men skönt när det var gjort. Ta ett djupt andetag nu och sen gör du det bara. Kommer kännas bra när det är avklarat, jag lovar!

Tror inte den dött.

• martinam
    Hur gick det? är fågeln i det fria nu?
  • Jennifer 060828
    martinam skrev 2011-06-13 15:27:24 följande:
    Hur gick det? är fågeln i det fria nu?
    Hej!
    Det har gått bra, Tog hjälp av grannen.  Vi letade i genom hela rummet, men sen trodde vi den hade flugit ut, när vi plötsligt hörde hur den flaxade. Den hade gömt sig i dotterns leksakslåda, så vi drog ut den och den flög ut genom fönstret.

Puh, tur den inte dog,. 
  • martinam
    Jennifer 060828 skrev 2011-06-13 16:40:19 följande:
    Hej!
    Det har gått bra, Tog hjälp av grannen. Vi letade i genom hela rummet, men sen trodde vi den hade flugit ut, när vi plötsligt hörde hur den flaxade. Den hade gömt sig i dotterns leksakslåda, så vi drog ut den och den flög ut genom fönstret.

Puh, tur den inte dog,.

Du ser, slutet gott allting gott =) jag skulle dock rekomendera att du städar igenom lådan då fågeln troligtvis bajsat rätt mycket, vilket dom gör när dom är stressade, och fågelbajs innehåller rätt mycket bakterier.. vet inte hur gammal ditt barn är men det är inga bakterier som hon vill ha i munnen.

Svar på tråden Har en sparv i lägenheten..