• Kattflickan

IVF/PGD väntar på eller är igång

Wiggum:jättebra frågor! Jag kan inte svara då jag dels inte varit där än och dels har mina besök på Huddinge och Solna olika dagar. Vi kommer få en tid i januari i Huddinge och ska till genetikerna i Solna i nästa vecka. Uppsala är för nära för att vi ska få tiderna samma dag. Jag är jättenyfiken på vad som sker på dessa möten och om de ger er starttid redan nu. Uppdatera gärna och lycka till idag.

Millan

• Kattflickan

Wiggum: Jag trodde att du var på väg till Stockholm, typ satt på tåget och kom på att det skulle bli tajt om tid att hinna mellan Huddinge och Solna, men du var lite mer eftertanksam! Bra! 

LS1976: Fick ni "köra igång" med ivf efter era besök på karolinska?

Hej tant groda! Känner igen dig från en annan tråd, välkommen!  

Jag har lugnat ner mig lite angående AMH-värdet. Har insett att det inte finns mycket annat att göra än att testa med IVF PGD och se hur det går.

Millan 

• Kattflickan

Iframtiden: Hoppas det gick bra på ditt VUL! 

Tantgroda: Jag tror att de flesta IVF PGD görs i Stockholm. 

Vi har nu träffat genetikern i Solna. Pratade en del om hur analysen kommer att gå till. Sen sa hon att det kan vara så att vi har en bättre chans att få ett friskt barn om vi försöker själva, pga mitt dåliga AMH-värde och för att jag så lätt blivit gravid. Men vi vill iallafall testa att stimulera mig, göra en ivf för att se hur jag svarar. Tanken på att försöka själva och gå fram till vecka 12 innan vi vet om barnet är sjukt få mig att må dåligt. Jag tror nästan att jag hellre gör en äggdonation. Jag tror inte jag klarar av en till abort. 

Sen togs lite ytterligare prover på oss faktiskt. Läkaren ansåg att "felet" även kan ligga hos min sambo, trots att han har många och livliga spermier, så han tog också testerna. Det är jättesvårt att kunna konstatera om en person är mosaiker. Vissa tester är lite enklare att göra och om de visar något så kan de säga mer om hur våra chanser är. Om de inte visar något så kan man inte dra några slutsater från det. Fast jag tror att jag har accepterat att aldrig säkert kunna veta om jag är mosaiker. Så länge vi löser "problemet", dvs. lyckas få ett friskt barn, så är jag nöjd. Jag lider ju inte av att vara mosaiker (om jag nu är det) i dagsläget på något annat sätt. 

Det var ett bra möte! 

Jag var lite rädd ett tag att de inte skulle vilja testa ivf pgd på oss. Men nu kommer vi att få prova. Om jag inte får fram några ägg vid stimuleringen så vet vi ju det iallafall. 

Tror på ett sätt att det är bra att jag redan "sörjt" att jag kanske inte kommer att kunna bli mamma, iallafall inte biologisk. Det känns inte lika livsavgörande med IVF PGD nu. Skulle det gå vägen blir jag ju jätteglad! Men funkar det inte så är jag beredd på det och blir nog inte lika besviken. Kanske har hjälpt att jag fått prata med en kurator också, ska gå tillbaka dit efter jul. 

God Jul på er alla och jag hoppas att 2012 blir det år då vi alla får vår efterlängtade PGD-bebis!

Millan

• Kattflickan

Wiggum: Håller helt med! Det jobbiga är att inte veta hur det kommer att gå. Kommer jag att ha en bebis inom några år eller inte? Om man visste att man skulle lyckas tillsist så kunde man slappna av och fokusera på annat.

Jag ska till Huddinge inom ett par veckor, hoppas att vi då kan få reda på när vi kan börja. Vår analys är ju inte komplicerad så det borde inte behöva dröja med att köra igång pga det.

Har inte fått reda på några resultat om våra skrapprov än. Det känns spännande.

Millan 

• Kattflickan

Hejsan,

Nu har vi varit på Karolinska Huddinge och jag kör igång redan om en vecka med att spraya! Tjohoo! Känns jättebra!

Hur går det för er andra?

Millan

• Kattflickan

Hej RingRing, jobbigt att det tagit dem så tid att sätta upp er analys! Men skönt att väntan snart är över.Kan trösta dig med att vi fick köra igång rätt omgående efter besöket i Huddinge, hoppas det blir detsamma för er. 

Jag är inne på spraydag 4 idag. Sprayar med Synarela, kör långa metoden. Jag är ju lite glömsk och är så rädd för att missa att spraya att jag har ställt 3 alarm att ringa några minuter innan jag ska spraya. Dessutom har jag satt upp ett utdrag ur min almanacka på insidan av ytterdörren så att jag inte ska ha glömt att spraya innan jag går på morgonen och inte glömma att jag har sprayat

Jag tycker att du gjort rätt i att koppla bort graviditetstankarna! 

Millan

• Kattflickan

Vad mycket goda nyheter! Hoppas du får köra igång snart Ringring!

Wiggum, det är ju superbra att de redan påbörjat jobbet med er analys! Jag tror att de tar i med försiktighet när de säger att det tar 6-12 månader att sätta upp analysen, i vissa fall kanske det gör det.

Här sprayas det för fullt, har faktiskt haft lite mardrömmar och haft svårt att sova vilket jag aldrig brukar ha. Antar att det är en effekt av sprayen.

Nu hoppas jag verkligen att vi alla blir gravida snart! 

Millan

• Kattflickan

Men chanserna för ett friskt barn ökar väsentligt! 

Båda genetikerna vi har träffat på har sagt att vi antagligen har större chans att få ett friskt barn om vi försöker själva. De tänker på det hela statistiskt. Som det har gått för mig är egentligen statistiskt mycket osannolikt. Två foster med DS trots att 80 % av alla foster med DS blir  tidiga missfall. Så enligt dem så är det statistiskt otroligt att jag skulle få ett tredje foster med DS. 

Men jag vägrar, klarar inte av en abort till! Då tar jag hellre chansen med PGD där kanske chansen för oss att lyckas är lite mindre. Faktum är att jag nog hellre gör en äggdonation än att försöka på egen hand.

Det här valet är mycket individuellt och jag tycker ni ska göra som ni känner är bäst för er! Kan ni inte göra en vanlig ivf om ni har svårt för att bli gravida?

Jag håller på att spraya för fullt! Kommer att ha sprayat i över 3 veckor innan jag börjar med menopur. Hur går det för er andra?

Millan 

• Kattflickan

Om din sjukdom inte nödvändigtvis är så allvarlig så förstår jag bättre. Jag lever ju inte själv med DS, eller jo, på ett sätt gör jag ju det, mina äggstockar har DS, men jag har aldrig märkt av det. Hade mina barn blivit som mig så hade jag inte gjort abort. 

Forskningen går ju framåt och för vissa sjukdomar kommer ju bättre läkemedel fram med tiden. 

Men kan ni inte göra en vanlig ivf då? Privat om ni inte får via landstinget?

Klart du ska vara kvar i tråden!

Ringring: Det går bra, jag sprayar för fullt, om ca en vecka börjar jag med sprutorna. Min spraymens håller dock fortfarande i sig lite. 

Millan 

• Kattflickan

Grattis iframtiden! Jättekul att det gick bra den här gången.

Jag har tagit min första spruta idag. Lite läskigt, jag var så rädd att göra fel, tror det gick bra men det var lite meckigt.

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång