• Kattflickan

Det är mycket bättre att lätt få ut många ägg än som för mig, att vara svårstimulerad.

• Kattflickan

Skönt att höra av dig Nellang! Jättetrist att det blev missfall. Hoppas du slutat blöda snart.

Att göra nästa försök i april/ maj är väl bra. Hoppas det blir andra gången gillt för dig med. Jag fick tidigt missfall på mitt första försök men lyckades på det andra.

Lycka till Ulrika!

Millan

• Kattflickan

Jag har ju gjort PGD, känner igen dig från andra trådar Älva!

Vet att i andra länder kan man välja att göra PGD privat om man haft en graviditet med ex. Kromosomfel eller om man är äldre och har högre risk för barn med kromosomfel. Vissa gör PGD även för att kunna välja kön.

Förstår din oro för att få ett till missfall pga kromosomfel.

Simple: Jo, jag mår bra. Håller på att rensa och städa upp hemma inför kommande bebis. Idag har hon sparkat massor. Lite varierande hur aktiv hon är.

• Kattflickan

Jag frågade genetikern på Karolinska hur säker analysen var och jag minns att hon sa ca 99 % säkerhet. Sen skulle barnet kunna få en mosaik som kan missas vid analysen, men det är jätteovanligt. Då kan man bli som mig Jag märkte inget mina första 35 år innan jag skulle försöka få barn.

Jag är i vecka 32 nu och gjorde min pgd på Karolinska. Sen bor jag i Uppsala så kontroller etc. gjordes på Reproduktionscentrum på Akademiska.

Jag fick två foster med DS och ett missfall under ett år, det var så som läkarna listade ut att det var ett genetiskt fel. Även om man är 35 år så är sannolikheten för att det ska ske mycket liten.

Jag läste också en del om PGD i andra länder innan jag visste om vi skulle få göra det här i Sverige, bl a Tjeckien som jag hört mycket bra om. Har också läst att äldre kvinnor rekommenderas PGD i andra länder. Det är rätt restriktivt här i Sverige. Tycker att man skulle kunna få göra PGD privat i Sverige så länge det inte går ut på att välja kön.  

• Kattflickan

Jag håller med Yrja! Det är dumt att de inte tar bort även de som har en balanserad translokation. Då får ju nästa generation samma problem och måste göra PGD. Varför inte sätta stopp för det genetiska felet om man kan?

Den genetiker jag träffade först tyckte att vi skulle försöka få barn på naturlig väg. Sannolikheten att det sker igen trots 50% risk tyckte han inte var så hög då 80% av de sjuka blir missfall. När jag haft två sjuka foster ( som inte blev missfall)och ett missfall inom ett år så kunde jag inte hålla med honom. Skulle det verkligen varit humant? Tänk om jag fått göra PGD redan efter min första abort? Då hade jag sluppit mycket sorg.

Jag är glad att han ändrade sig och att vi fick remiss till PGD. Om inte hade vi åkt utomlands för PGD eller äggdonation.

Så jag är rätt liberal när det gäller PGD. Fast att välja kön tycker jag känns som ett onödigt utnyttjande av PGD resurser. Då är det bättre att lägga resurserna på psykiatrihjälp för att komma över de problem man har med att få barn med ett visst kön

( ja, jag kanske låter lite hård men har svårt att förstå att könsfrågan kan vara så viktig för vissa)

• Kattflickan

Simple: Förstår att det är en jobbig period nu. Svårt att acceptera att inte bli gravid den naturliga vägen. Min syster fick göra Ivf för att få barn och jag har haft det i bakhuvudet att jag kanske också behöver göra det. Så för mig har inte det känts så dramatiskt. Blev förvånad när jag blev gravid av mig själv.

Jag tyckte också det var jobbigt att min man fick gå igenom hela den jobbiga proceduren för att få barn. Men jag försökte tänka på att om det varit han som haft det genetiska felet hade jag inte tyckt det var jobbigt.

Jag tror det kommer kännas bättre när ni väl är igång. Tänk på att chanserna för er att få ett friskt barn aldrig varit så stora som nu.

Millan

• Kattflickan

Grattis Ullrika! Nu bara måste du få tillbaka ett guldägg!

• Kattflickan

Ulrika: Vill varna för att Karolinska kan komma att ringa även om inget är fel. Det visade sig att vår analys tog en dag längre än beräknat. När de ringde sjönk mitt hjärta ner i skorna och jag trodde det var kört. Som tur var så sa barnmorskan Anette direkt att hon inte hade dåliga nyheter.

Millan

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång