• Snuffan

IVF/PGD väntar på eller är igång

Vi fick avbryta en graviditet i v22 i feb och fick i samma veva reda på min kromosomaavvikelse. En translokation mellan kromosom 3 och 6.
    I mars skickades remissen till klinisk genetik, i maj kom vi dit och i aug kom vi till Huddinge och i lördags började jag spraya.
    I början hade vi oskyddat sex för min känsla då direkt efter aborten var att allt skulle bli bra bara jag blev gravid igen och att vänta på pgd skulle ta så tid. Men då jag mådde så fruktansvärt dåligt varje gång jag väntade på mensen, så beslutade vi att det var bättre att köra med skyddat sex och vänta på pgd och vara säker på att få ett friskt barn.
    Vad det gäller kaffe och alkohol under behandlingen så ringde jag Huddinge och frågade och de sa att man kunde dricka båda som vanligt, men när det närmade sig äggplock borde man börja dra ner på kaffet så att det hinner gå ur kroppen ordentligt.
    Men det här med Folsyra visste jag inte att man skulle ta. Jag tog det under min tidigare graviditet, men ska man ta det innan oxå? 

• Snuffan

Nu har jag sprayat i fyra dar, men har inte känt några biverkningar. Har ni andra märkt av något?
    Hur tänker ni kring att sätta tillbaka ett eller två ägg? 

• Snuffan

Ulrika vad spännande lycka till!!!
    Nellang du ska absolut inte ha dåligt samvete. Jag själv har en väldigt stöttande familj, men är oxå den enda eller första (mina syskon håller på och tar tester för att se om de oxå bär på felet) som har blivit gravid med ett sjukt barn. Jag har däremot ett barn sedan tidigare och har upptäckt genom att ungås med andra föräldrar att det är väldigt känsligt när det handlar om deras egna barn, och man tar ofta saker personligt som man inte borde. 
    Jag tycker både du och vi andra gör helt rätt och det är ju inte som att de erbjuder vem som helst pgd.

• Snuffan

Yrja vart har ni gjort pgd? Hur mycket har det kostat att göra pgd för er utomlands? Är bara lite nyfiken, jag själv bor i Stockholm och får pgd här hemma, men tycker att det är fruktansvärt att det inte är lika för alla.

Själv börjar jag med sprutor i kväll, det känns som man kommer ett steg närmare nu. Är det någon som vet vad som händer om man missar att ta sprayen i tid?  

• Snuffan

Nä fy vad jobbigt för dig Ulrika, förstår att det känns tomt och snopet. Hoppas ni får sätta igång snart igen. 

Lycka till nu Nellang och Wiggum. 

• Snuffan

Hoppas det går bra för dig idag Nellang. 

Själv ska jag på vul på måndag för att se om jag ligger på rätt dos, och äggplock är beräknat till 29:e lite beroende på hur det går på måndag. Det börjar närma sig nu.
    Det slog mig igår att jag jag är så inne i behandlingen och man hela tiden väntar på en ny ettapp i behandlingen, och mitt i det här glömmer bort vad det egentligen handlar om. Det är som att jag inte vågar drömma om ett barn, så som jag gjorde när jag planerade min första graviditet. 

• Snuffan

Vad spännande Nellang, det ska nog gå bra.

Jag var oxå inne i Huddinge idag, men bara för ett vul och det såg bra ut, men jag skulle dra ner på dosen för att inte bli överstimulerad. Ska göra en ny koll på fre, sen troligtvis ÄP på mån, är så förväntansfull.

Men jag hade ingen aning om att man kunde må så dåligt efter ÄP, visst jag har förstått att man kan ha ont men vad berodde det på att du ramlade ihop efter Wiggum? 

• Snuffan

Jag börjar känna att jag kanske inte heller är så insatt, vad exakt innebär det att bli överstimulerad? Jag trodde det bara innebar att man fick många blåsor som i sin tur kunde göra det det blev väldigt smärtsamt, men spelar det även roll för kvaliten på äggen?
    Sen undrar jag bara vad är det som gör att man mår så dåligt efter ÄP? Trodde inte att det skulle va så illa, men nu börjar jag fundera på hur jag ska ta mig hem efteråt, jag bor längst ut i skärgården och min sambo kommer inte att kunna åka med ut. 

• Snuffan

Aha då känner jag att jag har lite bättre koll på läget. Min sambo kommer vara med på sjukhuset men han åker till jobbet efteråt så min syster kommer och hämtar mig istället, verkar säkrast så.
    Och grattis Tjejen35, vad spännande!!

• Snuffan

Då hoppas vi på ett positivt svar på lördag Wiggum!!

Förstår att det måste kännas tungt Ulrika, men då får du iallafall sätta igång i dec, du var väl orolig att du skulle få vänta till efter årsskiftet? Hoppas verkligen att det går bättre då.

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång