IVF/PGD väntar på eller är igång
Alltid lika spännande att påbörja en ny behandling. Det jag ogillar är all väntan... Man väntar alltid på nästa steg och nästa datum. Fördelen är att tiden brukar gå snabbt även om hela processen tar ett par veckor.
Alltid lika spännande att påbörja en ny behandling. Det jag ogillar är all väntan... Man väntar alltid på nästa steg och nästa datum. Fördelen är att tiden brukar gå snabbt även om hela processen tar ett par veckor.
SnipSnapSnut: Mitt främsta problem är att jag inte lyckats bli gravid på egen hand. Vi har därför beviljats IVF. I samband med den utredningen fick vi godkänt för PGD. Jag är bärare av en ögonsjukdom som enbart drabbar pojkar, skulle jag bli gravid med en son är chansen 50/50 att han får sjukdomen.
Osäker på vilka regler som gäller vid PGD, dessutom skiljer det åt från kommun till kommun. Skulle tro att det är svårt att få det beviljat om du redan har en frisk dotter. För att kunna göra PGD måste man göra IVF. Svårt att få IVF via landstinget om man redan har barn. Man kan inte göra PGD via privat klinik i Sverige.
Idag är det dags för nästa steg i min behandling. Nu har mensen dykt upp så nu är det dags för nedreglering. Ska ta min första spruta ikväll. Den 3:e okt ska jag ta blodprov för att se att jag blivit nedreglerad.
Så härligt att det börjar röra på sig för er!!! Här verkar de varken veta in eller ut ang mitt kromosomfel. Ibland pratar de om PGD och ibland om att det inte borde ha någon betydelse med mitt fel. Nu måste jag ta nytt blodprov för ny analys....varför gjordes det inte riktigt på en gång kan man ju tycka....
Jag undrar hur lång tid det tar från att en remiss skickas till PGD tills att man får komma och få ett ägg insatt? Vem skickar remissen, kan en genetiker göra det eller måste gyn göra det?
Hej och välkomna, skoj att fler sökt sig till denna tråd.
Wiggum:
Inte helt lätt med alla förkortningar men man lär sig efterhand. Du är mer än välkommen att ställa frågor framöver. Det är så jag har fått information i denna IVF djungel. Har din remiss skickats från RMC till Huddinge?
Millan 75:
Det är mycket som spelar in när det gäller väntetider. I vissa lägen kan en hög ålder vara bra, det kan ge en förtur. Jag har hört siffran 24% chans att lyckas med IVF med PGD. Vid vanlig IVF tror jag det ligger mellan 30-40% chans. Hoppas att ni bor i ett landsting som godkänner PGD, har hört att inte alla gör det.