• Tossen

IVF/PGD väntar på eller är igång

Här kommer en ny i gruppen! En "ung" tjej som väntar på rätt tid att påbörja PGD. Satt och läste på idag (för hundraelfte gången) hur det går till. Jag undrar över en udda sak, som ni kanske har svar på. Hur går det till när mannen lämnar spermaprov? Får man "hjälpa till" eller görs det precis exakt samma tidpunkt som ÄP?

• Tossen
    simple82 skrev 2013-05-08 20:29:02 följande:
    Tossen: du får INTE hjälpa till el ens va med i rummet han lämnat provet just innan du gå går in, och man är inte så uppe för hjälpa till heller.. Sen kommer han tillbax och sen kommer han och är med under plocket då de har de som regel på Huddinge att båda är med på plock men hans prov lämnas alltid själv.. I ett extremt osexigt rum haha

Vad tråkigt! För mig känns det väldigt viktigt att få vara med, det känns som något man gärna vill göra tillsammans. Min kille känner likadant. Får väl höra på Huddinge när det är dags om det inte går att vara med. Hur snabbt måste man ta sig in om man tar med proc hemifrån? Godkänns det ens på Huddinge?
  • Tossen
    Emmlin skrev 2013-05-08 19:42:37 följande:
    Polly och Tossen- Får jag fråga varför ni gör PGD?

Självklart. Jag bär på en premutation av fragile-x med ca 50% risk att det förs vidare till mina barn.
  • Tossen

Ja det är väl så, men för mig känns det mer speciellt om man varit med själv. Det är väl inte det roligaste att göra men då kanske man kan göra det fint och speciellt ändå. Låter väl löjligt kanske men det känns lite konstigt för mig annars. :(

• Tossen
    simple82 skrev 2013-05-08 21:27:22 följande:
    Tossen, är du ledsen över att behöva göra pdg och inte få barn naturligt..?

Ja, det är jag . Jag fick reda på detta för ca 3 år sedan och är idag bara 22. Det var inte riktigt detta jag hade sett framför mig som 22-åring även om jag är tacksam för att PGD finns.
  • Tossen

Simple82, Säkert därför det känns jobbigt. Inte meningen att detta skulle bli lin dagbok ;) men just nu känns det som att det roliga och spontana med att bli gravid försvinner. Och så får man inte ens hjälpa till med spermaprovet. Jag vet att jag har tid på mig, men iom min premutation har jag ökad risk för tidigt klimakterie, redan runt 30 enligt Solnas genetiker. Det var faktiskt en av läkarna där som gav mig rådet att inte vänta för länge med att skaffa barn. Så lite stressad är man ju.

• Tossen

Emmelin, kul stt det finns någon som lyssnar, äntligen :)

Det finns pojkar i min släkt med sjukdomen, så min familj har alltid tyckt att jag ska testa mig. Efter en graviditet, oplanerad och ung som slutade i abort så gjorde jag det.

• Tossen
    Chief Wiggum skrev 2013-05-09 11:04:23 följande:
    Om problemet är att det inte är tillräckligt romantiskt att göra pdf-ivf så är nog inte detta rätt tråd. Jag tar nästan lite illa vid mig över att man är orolig över detta när flera här genomgått jobbiga operationer med mycket känslomässiga reaktioner o nederlag. En del har försökt i flera år utan att komma härifrån med en bebis på armen,en del har behövt säga hej då till sina foster o fullt utvecklade barn.

Jag vill inte att det skulle vara på något annat sätt än vad det varit för oss för då hade vi inte haft just den lilla flicka som jag har i magen. Jag ser det snarare som mer romantiskt med pgd än the natural way för vägen dit stärker förhållandet ännu mer o det är något väldigt speciellt vi gjort som inte många andra förstår.

Det var inte meningen att såra någon eller trampa någon på fötterna. Jag antog att eftersom detta är ett forum så har man rätten att skriva ner sina känslor? Det är väl ändå lite det som är vitsen med ett forum? :)

Jag förstår att det är jobbigt att genomgå PGD/IVF, precis som det kommer vara jobbigt för mig när den dagen är kommen. Och precis som det var jobbigt för mig att göra abort pga det anlaget jag bär på. Men om man inte har rätt att uttrycka sina känslor för att få råd och tips på vad man kan tänka och göra så kanske inte det här är rätt tråd ändå.
  • Tossen

Jag har dragit mig lite för att skriva i tråden efter stämningen som uppstod vid mitt första och senaste inlägg. Nu har jag dock samlat mig lite och vill gärna vara med i tråden igen om jag får :D

Min mens kom igår så på CD21 börjar jag med Synarela, börjar bli lite smått nervös. Hur långt innan behöver jag hämta ut medicinerna?

Jag har också försökt röra mig lite mer och tänka på vad jag stoppar i mig. Försöker äta så rent som möjligt, vet inte om det kommer göra någon skillnad för PGDn men jag mår iaf bättre. Någon annan som har något mer tips nu när det börjar dra ihop sig?

• Tossen

Nellang, jag går också på huddinge. Ska börja spraya tisdag eller onsdag (osäker på om jag ska räkna första mensdagen som bara hade brunt blod eller inte...). Så jag ringer dit på måndag (dom har telefonöppet hela veckan men öppnar för besök 11 augusti) är det ditt första försök också?

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång