• iframtiden

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej alla!

Jag hakar på här.  Ska till Huddinge för samtal om två veckor. Ska göra IVF/PGD. Jag har en translokation som orsaker svåra missbildningar och där med oftast missfall.

Usch, jag är helt förstörd av alla turer kring att bli med barn. Har vetat i 4-5 år om min translokation och försökt bli gravid i två år. Ändå måste jag gå igenom tre dokumenterade mf på raken innan jag har rätt till remiss. Nu har jag varit gravid 4 ggr och är helt psykiskt slut! Inte bara pga missfallen och att ALLA kompisar och släktingar i fertil ålder får/väntar barn just nu utan också för allt strul vid läkarna.

Jag är så trött på att rusa till barnmorskan för att bevisa min graviditet med ett test, vänta på missfall, börja blöda och ligga i gynstolen med pågående missfall och behöva titta på ultraljudsbilder på bebisar på väggen. Olika läkare varje gång, läkarstudenter som också ska va med. Min elaka svärmor som vid senaste missfallet frågade mig vad jag väntat mig.

Är 34 år och först sa de att jag inte får va äldre än 35 år och att jag ju inte får göra PGD på egen bekostnad. Sen sa de att det var fel, gränsen är 40 år. Remissen som kom bort, hamnade i fel kö, sen fick jag ett brev om att remissen inte räknades och jag skulle kontakta min läkare om jag ännu var intresserad av att göra behandlingen. För att sedan få ett telefonsamtal där de sa att det blivit fel i förra brevet.

Remissen skickades i mars i år och först nu ska vi på samtal, sen kan det ännu dröja 3-12 månader innan vi är igång.

Fan, jag är helt slut! Har inget förtroende alls och undarar om det kanske inte är bättre ändå att fortsätta försöka på egen hand. Det är väl ändå bara runt 20% chans att det fungerar.

Idag kom dråpslaget, en kollegas fru som är 42 år och kämpat i många år för att bli gravid är nu höggravid med barn nummer två på två år. Inget IVF där inte. Livet är så jäkla orättvist!!

• iframtiden

Nu har vi varit på Karolinska för samtal om IVF/PGD. Känns bra, men hoppas för mycket vågar vi ju inte, är trots allt bara 20-30% chans att det blir något. Vi beräknas vara igång i vår och då har det gått ett år sedan remissen skickades. Alla pratar om att IVF är en sån stor resa men just nu känns det faktiskt mycket enklare att gå igenom än alla dessa missfall och månader av ångest och väntan på missfall samt all sorg efteråt. Fick prova att ta spruta i magen och fast jag är lite spruträdd var det verkligen ingen fara.

Något som kom upp var hur vi ställde oss till att sätta in två ägg och därmed chans på tvillingar. Spontant känns detta som en jättebonus, men jag känner mig så dåligt påläst om risker med tvillinggraviditeter. Är risken stor att bara en klarar sig? Hur hade ni tänkt?

• iframtiden
    LS 1976 skrev 2011-09-14 15:17:44 följande:
    Oddsen för att lyckas med IVF med PGD är som du säger mycket låga men någon måste ju tillhöra de få procenten som det går vägen för. Man kan inte mer än försöka och hoppas på det bästa. Det jag har upplevt som påfrestande med IVF karusellen är all väntan, man väntar hela tiden på något... Då jag aldrig lyckats bli gravid har jag inte behövt hantera missfall eller förlusten av ett barn.

Kommer du få nässpray för nedreglering eller blir det sprutor där också? Jag använder sprutor både för nedreglering och hormonstimulering. Att sticka sig själv blir en vanesak. Vid det här laget har jag väl stuckit mig själv runt 200 ggr. Räknar man sedan alla blodprover man tagit före och under behandling blir det många stick i arm och magen.

Vi har gjort 3 ÄP men det har bara blivit ett ET. Vid det tillfället valde vi att få tillbaka 2 embryon. Ville inte riskera att frysa ett embryo som sedan inte klarade upptiningen. Har för mig att de sagt att det är svårare att frysa embryon som de gjort PGD på. (är inte helt säker på att jag minns rätt). Du har gått om tid på tid att läsa in dig på ämnet och bilda dig en uppfattning, du behöver inte ha något besked förrän den dagen det är dags för ET.
    För egen del tror jag inte att väntan ang IVF blir så påfrestande, jag har väntat i två år på att bli gravid, få missfall, hoppas att missfallet inte krockar med mitt jobb som egenföretagare, försöka bli gravid igen osv.

Jag kommer att börja med nässpray och sen sprutor.

Usch, hela barngrejen är så påfrestande..lite deppig idag.
  • iframtiden

Hej! Det var ett tag sedan jag skrev. Har ett kromosomfel och har därför genomgått flera missfall senaste två åren.

I fredags ringde de från Huddinge och sa att det blir vår tur med IVF/PGD efter jul!
    MEN! I går plussade jag! Vet att jag har lätt att bli gravid men hitintills har det ju aldrig gått vägen. Så nu är det som vanligt bara att vänta och se.

• iframtiden

Tack för gratulationerna! Är nu i v 7 och ska på VUL på onsdag. Konstigt nog är jag inte alls speciellt orolig, antingen har jag lärt mig leva med ständig risk för missfall eller så undrar jag hur många gånger man kan ha otur att få MF.

Denna gång har jag iaf mycket grav. tecken..dödstrött, hungrig dygnet runt, irriterad, molvärk och diffust illamående.

Det jobbiga för mig är inte bara missfallen utan att så ofta vara gravid med allt vad det innebär (jag sover dynget runt och går upp minst 5 kilo varje gång), kroppen är helt i olag och hinner aldrig riktigt komma i form igen förren det är dags igen

Usch, väntan är jobbigt och går det bra slutar inte min väntan förren jag fått svar på moderkaksprovet i v 14-15..

• iframtiden

Hej alla igen

VUL för snart 2 veckor sedan gick bra, jag såg ett litet hjärta slå och allt var normalt. Fick gråta mig till att få ett nytt VUL efter två veckor, alltså på onsdag. Det är så otroligt psykiskt påfrestande detta, varje gång jag går på toaletten vilket väl är en gång i timmen förväntar jag mig att det ska komma blod.

Men i denna gravifitet har symptomen varit fler och starkare, har tom mått illa, men jag vågar ändå inte tro. 
    Vet inte riktigt hur jag ska kunna ställa in mig för VUL på onsdag, det känns inte som om jag är kapabel att få ett friskt barn. Är i v 9 Och så är det snart jul..

• iframtiden

Allt är bra här, men jag frågar mig ständigt hur länge till det får vara bra.

Är i v 12 nu och bebisen växer som den ska, har aldrig kommit längre än 8-9 förut. På måndag ska jag ge mig ut på en 19-timmarsrresa för att göra moderkaksprov, sen är det tre långa veckor innan jag vet om det blir bebis eller abort.

Hur hanterar man att inte veta i fyra långa månader?

• iframtiden
    När2blir3 skrev 2012-02-20 22:41:47 följande:
    Hej tjejer. Jag och min sambo har genomgått 3 misslyckade Pgd-försök på KS. 1. Synarela och Puregon, avbrutet pga överstimulering. 2. Synarela och Puregon, För tidigt ÄP pga överstimulering, 4 omogna ägg och ett befuktat som slutade dela på sig - ingen ET. 3. Synarela och menopur, överstimulerad igen men gick vidare till ÄP. Vi fick ut 12ägg, varav 5 befruktade, 3 friska! Fick tillbaks 2 fina blastocyster och trodde verkligen oddsen var på vår sida denna gång. Men icke, mensen kom innan TD för 2 veckor sen. Visst är det underbart att det finns hjälp för oss men genetiska sjukdomar men behandlingarna är verkligen ingen dans på rosor. Vi har visserligen 1 försök kvar men funderar allvarligt på att prova på egen hand (50% chans till ett friskt barn). Men tanken av att behöva göra abort om det visar sig vara sjukt gör mig sjukt ledsen och deprimerad. Vilket jag även är nu efter det senaste bakslaget.
    Jag har ett kromosomfel som kan orsaka svåra missbildningar. Har 30% chans att få ett friskt barn. Har haft flera missfall, men aldrig kommit så långt som till v10. Vi hade precis kvalificerat oss för att få göra PGD (där chansen bara är 20% att det lyckas) när jag blev spontant gravid.

Nu är jag i v 20 och väntar en frisk pojke (mitt första barn) som dock är bärare av genfelet precis som jag själv.

Har du lätt för att bli gravid kommer du förr eller senare lyckas på egen hand. Lycka till!
Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång