• cicci85

Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?

Ja, det tycker jag, känns helt galet att vända ett så litet barn framåt! Hur lång och tung är han? Den rymligaste stolen är Britax Twoway, i den får barnen verkligen plats tills de inte kan åka bakåtvända länga pga vikt/längd. Min son satt i den tills han var 5 år och vägde 25 kg och va 118 cm.

Den är rätt ofta på rea, senast på barnens hus för 1500 kr, vet inte om det fortfarande gäller!

Vilken stol har ni nu?

• cicci85
    Videli skrev 2011-06-09 20:02:46 följande:
    Han sitter framåtvänd redan nu, för han får inte plats bakåtvänt. Det gjorde vi redan i vintras. Idag har vi en Britax Multi-Tech.
    Han är 107 cm lång och väger 21 kg

Och han får inte plats bakåtvänt? Konstigt att så många andra abrn som är mycket större får plats... Varför får han inte plats i MT:n? Trycker huvudskyddet på axlarna?

Jag skulle köpa en TW och låta barnet åka bakåtvänt!

Om du inte vill att han ska åka så säkert som möjligt så är det bättre med en riktig bältesstol istället för MT framåtvänd, den är dubbelt så tung som andra bältesstolar.

kika på detta klipp:
    ">

• cicci85
    Videli skrev 2011-06-09 20:16:34 följande:
    Ja techen trycker ner hans axlar.

Jag har sett massor av dessa testfilmer så jag vet. Men kan inte göra så mycket när han inte får plats, han är som en 4 åring i kroppen väldigt satt i kroppen.
    Jag gillar ju dom inte alls TW då den är helt öppen på sidorna Techen är ett mycket bättre skydd vid smäll från sidan. Så jag tänkte att jag skulle kunna byta ut mot en bältesstol med bra sidoskydd.

Men twowayen bakåtvänd är mycket mycket bättre än vilken framåtvänd stol som helst! Han borde ju kunna sitta bakåtvänd minst 1 år till.

De vanligaste och farligaste olyckorna är ju frontalkollisioner och mot det skyddar ingen frmaåtvänd stol.

• cicci85
    pigglet skrev 2011-06-09 20:15:59 följande:

Samma här - sonen är 104 i en duoflex och den kan han sitta i minst tills han är 5 år - lååååångt kvar tills öronen är över kanten. Och som sagt - det är ju inte ens en stor stol!

Kan man verkligen använda stolens bälten när stolen är framåtvänd? Trodde att det ökade risken ÄNNU mer att barnet bryter nacken vid en kollision?

MT är godkänd med internbälten 9-18 kg.
  • cicci85

Internbältet är stolen bälte. Men varför har du stolens bälte när han sitter framåtvänd? Speciellt om han inte fick plats så bakåtvänd? Eller har du höjt upp nackstödet mer och anbänder mt som bältesstol? Fråga gärna på säkerhetsbutiken vad som är säkrast, framåtvänd i bältesstol eller bakåtvänd i twoway. Var du på babyproffsen i Uppsala? Där har de dålig personal... Även på barnens hus, stod å lyssnade på en kille som skulle sälja en bilstol och oj så mycket felaktigheter han sa! Många säljare verkar inte vara intresserade av säkerhet och definitivt inte pålästa!

Svar på tråden Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?