• Heureka

    "lovad" befordran

    Hoppas att någon som varit i liknande situation, eller vet något om detta, nu kan hjälpa mig med råd.

    Har jobbat på min nuvarande arbetsplats sedan årsskiftet, som ekonom. När jag anställdes kände jag mig utvald och att det verkligen var mig de ville ha, och att tjänsten skapades för mig. På mitt lönesättande samtal berättade ekonomichefen att han var mycket nöjd med mig, och min insats. Han hade bara gott att säga.

    Idag hade jag det slutliga lönesamtalet och fick då följande besked. Löneökningen var vad man kunde förvänta sig (3%) men min lön ligger kanske lite lågt jämfört med vad jag presterar. Lite tråkigt att inte få betalt för det man gör. Däremot avslutar han mötet med att säga att jag nu ska hänga med på allt och försöka snappa upp så mycket jag bara kan, så jag kan ta över efter honom sen när han går vidare mot nya utmaningar. Han är ekonomichef.

    Självklart känns detta otroligt roligt, och det var denna känsla jag haft redan från början, men inte vågat hoppas på. Men nu till mina funderingar. Ekonomichefen är mycket positivt inställd till barn och familj och förväntar sig att jag går hem med nr 2 snart........har en dotter på 1.5 nu. VD däremot tycker väl att föräldraledighet är så där.

    Min man och jag har precis börjar planera för verkstad nr 2 och till hösten sätter vi igång. Min stora farhåg är nu att ekonomichefen går vidare till nytt jobb precis när jag ska gå hem, och tjänsten går till någon annan, om VD får bestämma. Måste jag välja, väljer jag SJÄLVKLART ett till barn, men det känns surt att missa en sån chans.

    Kan man göra något i denna situation mer än att hoppas på att ekonomichefen "håller sitt ord"? Han har ju uttryckt att han tycker att jag ska ta över.

    Alla råd o tips mottages tacksamt

  • Svar på tråden "lovad" befordran
  • Studentpappa
    Heureka skrev 2011-06-09 10:56:14 följande:

    Hoppas att någon som varit i liknande situation, eller vet något om detta, nu kan hjälpa mig med råd.

    Har jobbat på min nuvarande arbetsplats sedan årsskiftet, som ekonom. När jag anställdes kände jag mig utvald och att det verkligen var mig de ville ha, och att tjänsten skapades för mig. På mitt lönesättande samtal berättade ekonomichefen att han var mycket nöjd med mig, och min insats. Han hade bara gott att säga.

    Idag hade jag det slutliga lönesamtalet och fick då följande besked. Löneökningen var vad man kunde förvänta sig (3%) men min lön ligger kanske lite lågt jämfört med vad jag presterar. Lite tråkigt att inte få betalt för det man gör. Däremot avslutar han mötet med att säga att jag nu ska hänga med på allt och försöka snappa upp så mycket jag bara kan, så jag kan ta över efter honom sen när han går vidare mot nya utmaningar. Han är ekonomichef.

    Självklart känns detta otroligt roligt, och det var denna känsla jag haft redan från början, men inte vågat hoppas på. Men nu till mina funderingar. Ekonomichefen är mycket positivt inställd till barn och familj och förväntar sig att jag går hem med nr 2 snart........har en dotter på 1.5 nu. VD däremot tycker väl att föräldraledighet är så där.

    Min man och jag har precis börjar planera för verkstad nr 2 och till hösten sätter vi igång. Min stora farhåg är nu att ekonomichefen går vidare till nytt jobb precis när jag ska gå hem, och tjänsten går till någon annan, om VD får bestämma. Måste jag välja, väljer jag SJÄLVKLART ett till barn, men det känns surt att missa en sån chans.

    Kan man göra något i denna situation mer än att hoppas på att ekonomichefen "håller sitt ord"? Han har ju uttryckt att han tycker att jag ska ta över.

    Alla råd o tips mottages tacksamt


    Ekonimichefen kan väl ge dig goda vitsord men han kan antagligen inte enhälligt utse dig som sin efterträdare. Ledningsgrupp/VD har antagligen sista ordet vem som skall ha jobbet. 
    Vet inte hur stor din arbetsplats är och hur hierarkierna är uppbyggda på ditt jobb så det är väl lite svårt att svara på. 
    Slutar han och du skall vara mammaledig så är ju chansen givetvis stor att de inte kan vänta 1.5år på dig att börja som ekonomichef. 
  • Heureka

    Det är ett väldigt litet företag med VD, ekonomichef + 7 st med olika ekonomiska/administrativa funktioner.

    Som sagt, ekonomichefen är väldigt positiv till barn o familj. Jag var på intervju 2 dagar innan min dotter föddes och fick jobbet. De tog in en vikarie under min mammaledighet (1år) de (han) ville verkligen ha mig, tydligen.

    Har bra kontakt med VD samt "släkt" med en i styrelsen, så de vet vem jag är. Även dessa är mycket nöjd med min insats, och jag är inte främmande för att jobba en del under ev ledighet, tycker väldigt mycket om mitt jobb!!!!

    Ååååå skulle vara så underbart om vi lyckades få ett barn till och jag fick denna tjänst, men känns som att det skulle vara för mycket att önska.


    Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • Vickan I

    "Däremot avslutar han mötet med att säga att jag nu ska hänga med på allt och försöka snappa upp så mycket jag bara kan, så jag kan ta över efter honom sen när han går vidare mot nya utmaningar. Han är ekonomichef".



    Endast utifrån det du skrivit så tycker inte jag det låter som han lovat dig tjänsten. Har han ens rätten att ta sådana beslut själv? På de flesta arbetsplatser är det ju fler som ska tycka till om hur en tjänst ska tillsättas och vem som skall få den. Ofta har företag som policy att en tjänst alltid måste "lysas ut" så "alla" har rätt att söka osv. SOm studentpappa sade kan han ju ge dig goda vitsord och vara en referens, men svårt säga när man inte vet när han slutar, när du ev blir gravid och hur företaget ser ut.


    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Pia och Elna

    Du kan aldrig lite på "löften" om befodran de ges ofta istället för löneökning. Även om löftet är på riktigt vet man aldrig så mkan lever sitt liv och gör sina privata val efter sitt hjärta och om det passar med jobbet är det bra annars kommer alltid nya jobbchanser men inte tid med sina barn när de är små.

  • svårt att vara unik

    "nya utmaningar" kan ju mycket väl betyda en annan arbetsgivare, och då har han ju inget alls att säga till om vem som ska efterträda honom på din arbetsplats. Däremot kanske de har respekt för hans åsikt och då ligger du ju bra till.

    Men att vänta med barn för en potentiell karriärmöjlighet låter jättedumt i mina öron. Det kanske tar tid för dig att bli gravid, han kanske inte alls har tänkt gå vidare de närmaste åren osv osv.

  • Heureka

    Tack för era synpunkter. Vill klargöra att jag/vi kommer INTE välja bort en ev graviditet.

    När det gäller "nya utmaningar" så är det på en annan arbetsplats han menar. Finns ingenstans för honom här att ta vägen - om han inte blir vd, och då är problemet ju löst.

    Ville mest bara se om någon annan varit i liknande situation och kan berätta hur det gick...........

    Att jag fick en relativt låg löneökning jämfört med de andra är helt ok, då jag enbart jobbat 3 månader under denna löneperiod.


    Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • Anonym (Samma sits)

    Hur har det gått för dig? Är i samma sits. Med ett barn på 1,5 och det andra påväg så hör jag stt de planerar att befordra mig. Jag är så rädd för vad som kommer hända när jag berättar att nummer 2 är på gång. Jag blev till och med så pass fundersam att jag, trots att jag alltid väljer familjen framför allt, började tveka på att behålla den lilla i magen, som vuxit där i en månads tid bara.. Vi kvinnor har det inte lätt. Att lämna en position kan innebära att man kommer tillbaka till nåt annat. Och jag är så tidigt i graviditeten att jag inte har någon att prata med om detta.

Svar på tråden "lovad" befordran