• astro

Mitt barnbarn förvägras mig.

Ledsamt. att försöka prata med svärsonen kanske kan fungera? Så att du i alla fall får en förklaring?

Har din relation till din dotter varit dålig länge ... i så fall kanske det är det som ligger i botten. 

• astro

Vi trodde att vår hopplösa relation till min svärmor inte skulle drabba barnen. De borde ju få ha en farmor ... ett resonemang delvis grundat i att jag älskade min farfar - som var världens gulligaste mot mig, trots att han (som jag senare fick veta, det visste jag ju inte som liten) misshandlat sina egna barn mycket svårt.

Vi borde dock ha pratat med barnen om saken. DE trodde nämligen att det var för min mans skull som vi umgicks, så att HAN kunde få träffa sin mamma.

Ett stort antal sommarveckor spenderades alltså tillsammans med någon som ingen av oss förstod sig på eller trivdes med. Troligen var det inte roligt för henne heller - hon vill bara "göra som alla andra", jag tror inte att hon tycker om oss alls. 

Vi har gjort otaliga försök att prata ut, hitta en medelväg osv. Det har inte gått. Alls.

Och med all respekt ts, eftersom du uppenbarligen tycker att allt beror på att din dotter utan anleding alls mobbar dig, och detta inte alls är fallet, så skulle ni möjligen kunna gå i gemensam terapi men jag tror inte att din dotter vill - och du skulle troligen inte ställa upp heller. 

I det läget är det kanske trots allt bäst att inte ha kontakt.

Ts, om ditt barnbarn har andra önskemål kommer hon så småningom att kontakta dig. Du kan ju också skriva brev till henne, om du vill. Det har du rätt att göra så länge hon inte ber dig låta bli (tror jag - post är personlig och brev till henne är inte brev till hennes föräldrar) . Så länge breven inte innehåller något olagligt,  förstås.

Mitt personliga råd skulle dock vara: Låt bli.

Till ts dotter: Räkna inte med att andra tar dig på allvar. Folk vill inte att det ska "vara så illa". Min mamma var heltokig när jag var liten, en gång försökte hon strypa mig ... och ingen trodde på mig. Bara DU vet vad som hände och vad som inte hände, så du måste fatta dina beslut själv. 

• astro
    7879 skrev 2011-06-12 11:26:18 följande:
    Tycker att det är tråkigt att tråden verkar ha tagits över av den manipulerande dottern som i mina ögon verkar vara den som är sjuk och vill ge sin mamma en dålig påhittad bild. Varför inte prata med henne eller öppet berätta för oss vad det är för fel din mamma har gjort ?
    Notera att ts inte ens försöker försvara sig. Jag misstänker att tråden inte alls gick som ts ville. Eller också är hon nöjd med att ha lockat in sin dotter i debatten.
    Njut av livet ta inget för givet skrev 2011-06-12 03:45:15 följande:
    Men hon dög alltså när det vankades avlastning och då var hon inte farlig ? Om hon skulle ha misshandlat dig som liten måste du ju ha vetat det sen länge men ändå gick det alldeles utmärkt att få pasning till dottern av mormor ? Tyvärr men jag köper inte detta, nånting annat har hänt på vägen som gör att du helt plötsligt hindrar dom från att umgås och träffas !!
     Du kommer inte från en problemfamilj, antar jag.
    Det är mycket möjligt att ts valde att misshandla ETT barn, just denna dotter, men inte sina andra barn. I så fall har ju dottern växt upp med "det drabbar bara mig, det är mig det är fel på". Och då är dotterns logiska förstahandsuppfattning kanske att mamman är ofarlig - mot andra.

Jag har erfarenhet av fenomenet, en familj jag inte vill peka ut här, där ALLT var det ena barnets fel och INGET det andra barnets fel oavsett vad som hade hänt. Om det mobbade barnet kom hem med bra betyg hette det: "Jaha - tänk vad du hade kunnat få för betyg om du hade ansträngt dig lite!" och om syskonet kom hem med samma betyg hette det: "OJ vad du är duktig! Med sådana fina betyg kommer du att gå långt!".
    I just det här fallet handlade det enbart om psykisk misshandel men det är illa nog.
    När mamman är den pådrivande parten är det ofta ETT barn som singlas ut. 
  • astro
    Njut av livet ta inget för givet skrev 2011-06-13 00:30:47 följande:
    Det finns 2 sidor av sånt här läge och vad du gjort och inte, kan jag ej svara på men skulle hon verkligen ha misshandlat dig som liten så skulle hon inte ens fått se sitt barnbarn från början. Om du vet att hon är så sjuk, se till att hon får hjälp då istället. nej man kan inte tvinga någon att ta emot hjälp men det finns alltid arguemnt om man vill att det ska fungera. Är mormor sjuk så är hon inte elak/dum på ett medvetet sätt.
    astro skrev 2011-06-12 13:56:27 följande:
    Notera att ts inte ens försöker försvara sig. Jag misstänker att tråden inte alls gick som ts ville. Eller också är hon nöjd med att ha lockat in sin dotter i debatten.

Du kommer inte från en problemfamilj, antar jag.
    Det är mycket möjligt att ts valde att misshandla ETT barn, just denna dotter, men inte sina andra barn. I så fall har ju dottern växt upp med "det drabbar bara mig, det är mig det är fel på". Och då är dotterns logiska förstahandsuppfattning kanske att mamman är ofarlig - mot andra.

Jag har erfarenhet av fenomenet, en familj jag inte vill peka ut här, där ALLT var det ena barnets fel och INGET det andra barnets fel oavsett vad som hade hänt. Om det mobbade barnet kom hem med bra betyg hette det: "Jaha - tänk vad du hade kunnat få för betyg om du hade ansträngt dig lite!" och om syskonet kom hem med samma betyg hette det: "OJ vad du är duktig! Med sådana fina betyg kommer du att gå långt!".
    I just det här fallet handlade det enbart om psykisk misshandel men det är illa nog.
    När mamman är den pådrivande parten är det ofta ETT barn som singlas ut. 
    Nu handlar inte tråden om mig så att antyda vad jag varit med om och inte hör sig inte hit, jag kan ha samma uppfattning om dottern här ändå förstår du. Att antyda att mormor har misshandlat dottern är inget man säkert vet och även om mormor vill sätta dottern i dåligt läge så är det ingen ursäkt, då borde dottern redan från start hatat henne samma dag hon kröp ur boet! Har det verkligen skett misshandel så är det inget som kommer och går, det lever hos en varje dag även om man vill förtränga detta, får man i vuxen ålder sen egna barn, då vet man vad man ska och inte ska göra, alltså man låter inte ens barn få träffa denna människa som behandlat en illa !
    Barn försvarar ofta sina föräldrar. Även i vuxen ålder.

Mina föräldrar t ex lät mig bo hos farfar, som misshandlat min pappa under hela hans uppväxt. Och hos morfar, som en gång slog min mamma så att hon fick ligga på sjukhus i fem dagar.

Många misshandelsoffer tar på sig skulden i många många år. Ibland livet ut. 
  • astro
    Njut av livet ta inget för givet skrev 2011-06-13 22:48:59 följande:
    Jaha så hon var bara ett litet barn själv när hon sen fick egna barn. I vuxen ålder brukar man sällan försvara sina föräldrar om det verkligen har hänt extremt hemska saker nej, då får man nämligen egen instikt och är så pass mogen så man förstår hur jävla fel det var även om man tar på sig skulden. Självklart finns det inombords alltid, det försvinner aldrig (som oftast) men det försvarar inte att låta ens egna barn umgås och träffa vederbörande som i detta fallet, mormor. Är hon då så pass sjuk som påstås i tråden så hade man ju defenitivt inte tillåtit dom träffats överhuvudtaget från början, såvida man har sunt förnuft!
    Som sagt, så var det i alla fall inte med mina föräldrar. Trots att båda blivit ruskigt behandlade (se mitt förra inlägg) så fann de det lämpligt att låta mig bo hos förövarna.

Känner flera familjer med samma struktur så jag tror nog visst att många även i vuxen ålder tror att misshandeln/övergreppen bara gällde dem. Det handlar knappast om sunt förnuft. 
Svar på tråden Mitt barnbarn förvägras mig.