Anonym (Lina) skrev 2011-06-12 19:50:20 följande:
Att patienten får känslor för terapeuten är inget ovanligt. Dock är det väl inte så ofta som patienten talar om det men det kan vara bra att prata om för det går ofta att tolka på olika sätt (tillbaka till tidigare relationer, föräldra-barn relationer, andra nuvarande relationer, brister, saknad m.m.). Det händer förresten ofta att terapeuten märker det fastän man inte säger det men inte alltid.
Vad kommer det sig egentligen att du började i terapi hos någon som du träffat tidigare? Det är nog ganska ovanligt? Vad hade ni då för relation till varandra? Hur har du fått veta att att terapeuten känner dragning till dig? Har ni gemensamma bekanta som ni båda pratar med?
Så ni träffas utanför terapirummet och går och fikar? Detta är någon som är absolut tabu för alla terapeuter. Man har inte en relation med patienten utanför terapirummer, särskilt inte om det finns en erotisk spänning, men egentligen inte annars heller.
Jag ställer alltså dessa frågor därför jag blir bestört över hur jag hör hur din terapeut agerar. Jag skulle dragit öronen åt mig faktiskt. Du borde egentligen inte ens behöva ta ansvar för att denna relation gått i fel riktning. Det är din terapeuts ansvar att inte gå över gränsen, vilket han nu gjort när han flirtat och byggt en privat relation med dig. Det är helt enkelt ett svek att göra så, att inte ge sin patient en erfarenhet av en sund relation, som ofta är 50 % (drar till med den siffran men på ett ungefär så borde den stämma) av den läkande kraften.
Nu går jag för det första inte i en traditionell terapi form.. men det är en helt annan femma!
Jag började i denna terapi trots att jag och denna personen träffats tidigare i andra samanhang för att det inte finns andra att gå till.. annars hade jag ju självklart valt att inte gå, men jag behövde det och jag litade full ut på att denna personen kunde hjälpa mig!
Har fått veta detta av dels gemensamma bekanta (jobbar ju inom samma område )och dels har personen antytt detta väääldigt tydligt själv!
Ja, vi har träffats utanför terapin, ja vi har tagit någon fika då och då...
Jag tror inte vi ser på varandra som terapeut- patient utan mer som vänner och t o m mer än vänner rent privat alltså! Den sortens terapi jag går i kräver inget proffetionellt förhållningssätt så som ni nog tänker er!
Jag ser det absolut inte som ett svek.. Jag har fått all den hjälp jag har behövt på ett mkt proffsigt sätt!! Jag tycker inte
HON har gjort något fel... och inte jag heller! Vi är båda två vuxna människor med verkliga känslor...
(Du kan ju inte ta förgivet att jag är kvinna och terapeuten är en man.. jag är kvinna och likaså min terapeut!!)
Detta har inte varit terapi störande på något sett!! =) Snarare tvärt om... :P