• Mia386

Britax Multi-Tech eller Maxi-Cosi Mobi?

Har lite beslutångers över vilken bilbarnstol vi ska köpa till tösen, visst, det är inte byte än på ca3 månader antagligen (snabbast möjligast), men har fått tillbaka på skatten som ska gå till en ny bilbarnstol, och dessa två har ju sina fördelar, så undrar lite vad ni tycker om dom, och om ni har bilder på stolarna i bil som ni kan dela med er.

Anna-Lucia 25/11-10
  • Svar på tråden Britax Multi-Tech eller Maxi-Cosi Mobi?
  • Mia386
    Makaronipuss1 skrev 2011-06-08 21:32:28 följande:
    Britax helt klart! Den är säkrare enligt de flesta tester. Tycker den har varit kanon. Vi köpte en framåtvänd ny stol till sonen igår och det fick också bli Britax för vi har varit så himla nöjda!
    okej, ja det lutar mest mot den, men undrar hur det är med benplats, dottern ligger lite över medelkurvan, och vill inte byta stol bara för att hon inte får plats med benen 
    Anna-Lucia 25/11-10 <3 mia386.blogspot.com/
  • Mia386
    vi och pyret skrev 2011-06-08 21:42:50 följande:
    Vi har en multitech, den tar lite plats men vi är nöjda med den. Däremot kommer vi att köpa en britax hi-way som stora sonen får sitta i när det är dags för lillebror att byta stol. Enl babyproffsen är det den stolen som har absolut mest benutrymme. (britax är klarar även bakåtvänt till 25 kg)
    vad kostar de på babyproffsen?
  • Mia386
    vi och pyret skrev 2011-06-08 21:46:47 följande:
    Runt 3000:- tror jag, har inte full koll. Behöver inte stolen än på några månader.
    okej :) Jag skulle gärna vilja byta nu, för stolen vi har är på gränsen för att vara för gammal, men får vänta tills dottern blir tung nog-:P
  • Mia386

Nu blir jag jätte fundersam över vilken man ska köpa Obestämd Får nog åka och kolla litei olika butiker i  veckan som kommer...

• Mia386

Tack alla ni som har svarat, jag sitter fortfarande som ett enda stort frågetecken om vilken stol vi ska använda...Vi får nog åka runt och kika lite, testa hur de passar i bilen, och det kan vi inte göra förens vi har bytat bil...  

• Mia386
    TyraochMärtasmamma skrev 2011-06-13 21:14:50 följande:
    Vet inte om tråden är aktiv ännu, men jag testar.

Har precis köpt ny stol och valde mellan Britax Hi-way och Maxi Cosi Mobi (har en multi tech sedan tidigare åt stora tjejen = också en bra stol!). Ville dock ha en mindre stol än MT denna gång, mera anpassad för de riktigt små. Mobin var jag intresserad av för att jag tyckte den verkade så smart med olika lägen som man lätt ändrade under färd. Dessutom är den riktigt snygg!!

När vi sedan testade de 2 stolarna i bilen (en saab 95) funkade mobin verkligen inte alls. Mobin måste placeras med en del av underredet utanför sätet, detta är markerat med ett streck på underredet vilket innebar att den kom i "onödigt" långt fram och tog sjukt mkt plats! I mitten bak gick det inte alls, då hamnade stödbenet mitt uppe på mittkonsollen (där man kan vila armen när man sitter fram). Men inte ens fram gick den ens in, vi har passagerarstolen fram lite framskjuten för att ge plats åt barnstolen (MT) bakom, men det är ändå plats fram så att min man, nästan 1.90 kan sitta där. Trots det gick det inte ens att ställa in mobin fram, förvånande faktiskt!!

Vill bara uppmärksamma dig på detta, så att ni provar ordentligt i er bil, och lägger märke till "strecket". Har nämligen läst annat inlägg från en person som provade i bilen men inte fick veta att stolen måste stå med en del utanför sätet, och därför upptäckte försent hur mkt plats den faktiskt tog. Synd, för i övrigt verkar Mobin vara en riktigt bra stol. En MT har vi som sagt sedan tidigare, vår äldsta dotter fick en sådan strax innan året och den funkade bra då och funkar bra nu vid 3.5 års ålder. Så mitt val hade helt klart blivit en MT, särskilt om man i framtiden skall ha flera stolar i bilen och då utrymmet blir än mera viktigt!

Ps. Själva köpte vi en Hi-way, passade både fram och i mitten bak, med MT:n bredvid. Sen får lillan ta över MT:n när hon blir större och vår stora tjej får med största sannolikhet ytterligare en bakåtvänd stol, beroende på hur länge hon kan klara sig i MT:N (troligen då en Two way).
    okej, tack så mycket, tar emot all info jag kommer åt ^^ 
    just nu har vi en renault megane, men den ska vi byta ut för nu är den trasig igen för 3de gången detta året, så nu bytar vi i veckan eller nästa hoppas jag! 
  • Mia386
    m2b skrev 2011-08-22 00:34:15 följande:
    Intressant tråd för en som funderar på nästa stol efter babyskyddet. JAg va och kikade idag på stolar, har haft mobin (utan att testa i bil) som favorit efter att ha läst om den, funktioner och tester, men jag bara kände lite på sätet och den va ju stenhård? Hur har ni andra upplevt det? Kändes som barnet skulle sitta på en sten hela tiden i bilen, så blev besviken, då va jag inne på britaxen, hi-way och multitec först och främst. two-way känns inte som en stol direkt när de byter? Kändes så stor för det. Ska så klart testa med bebis och i bil när det blir dax. Men jag funderar på hur ni som har mobin upplevt den i sitsen? MT:en tyckte jag med kändes som den va väldig rak, men kanske som sagt blir annat när man sätter in den i bilen?
    MT, Lutar lite, men inte alls mycket. Jag kan fota vår när jag får tillfälle, ska opereras i morgon så kommer ta ett par dagar innan jag kan visa. :) 
Svar på tråden Britax Multi-Tech eller Maxi-Cosi Mobi?