TyraochMärtasmamma skrev 2011-06-13 21:14:50 följande:
Vet inte om tråden är aktiv ännu, men jag testar.
Har precis köpt ny stol och valde mellan Britax Hi-way och Maxi Cosi Mobi (har en multi tech sedan tidigare åt stora tjejen = också en bra stol!). Ville dock ha en mindre stol än MT denna gång, mera anpassad för de riktigt små. Mobin var jag intresserad av för att jag tyckte den verkade så smart med olika lägen som man lätt ändrade under färd. Dessutom är den riktigt snygg!!
När vi sedan testade de 2 stolarna i bilen (en saab 95) funkade mobin verkligen inte alls. Mobin måste placeras med en del av underredet utanför sätet, detta är markerat med ett streck på underredet vilket innebar att den kom i "onödigt" långt fram och tog sjukt mkt plats! I mitten bak gick det inte alls, då hamnade stödbenet mitt uppe på mittkonsollen (där man kan vila armen när man sitter fram). Men inte ens fram gick den ens in, vi har passagerarstolen fram lite framskjuten för att ge plats åt barnstolen (MT) bakom, men det är ändå plats fram så att min man, nästan 1.90 kan sitta där. Trots det gick det inte ens att ställa in mobin fram, förvånande faktiskt!!
Vill bara uppmärksamma dig på detta, så att ni provar ordentligt i er bil, och lägger märke till "strecket". Har nämligen läst annat inlägg från en person som provade i bilen men inte fick veta att stolen måste stå med en del utanför sätet, och därför upptäckte försent hur mkt plats den faktiskt tog. Synd, för i övrigt verkar Mobin vara en riktigt bra stol. En MT har vi som sagt sedan tidigare, vår äldsta dotter fick en sådan strax innan året och den funkade bra då och funkar bra nu vid 3.5 års ålder. Så mitt val hade helt klart blivit en MT, särskilt om man i framtiden skall ha flera stolar i bilen och då utrymmet blir än mera viktigt!
Ps. Själva köpte vi en Hi-way, passade både fram och i mitten bak, med MT:n bredvid. Sen får lillan ta över MT:n när hon blir större och vår stora tjej får med största sannolikhet ytterligare en bakåtvänd stol, beroende på hur länge hon kan klara sig i MT:N (troligen då en Two way).
okej, tack så mycket, tar emot all info jag kommer åt ^^
just nu har vi en renault megane, men den ska vi byta ut för nu är den trasig igen för 3de gången detta året, så nu bytar vi i veckan eller nästa hoppas jag!