• sofran83

Rymde på förskolan

Hej,

När min fru hämtade våran dotter på förskolan igår berättade de att de hade hittat henne utanför på gården gåendes med stövlar och paraply. De hade sett ett paraply guppandes utanför fönstret på gården och de var så de hade upptäckt att hon var borta. Sen var det inget mer med det....

Det känns lite olustigt minst sagt att de inte märkte att hon var borta innan dess? Hon är minst på en blandat avdelning. Hon blir 2 i september. Hon hade alltså utan att någon märkt, öppnat dörren till kapprummet, satt sig för att ta på sig stövlarna, tagit en annan tjejs paraply, gått ut i hallen för att öppna ytterdörren, tagit sig ut på gården....och ingen lägger märke till de? Tur att alla föräldrar är bra på att stänga alla grindar efter sig!

Jag tänkte att jag skulle prata med dom om detta på fredag när hon ska dit igen men vad tycker ni? Hur hade ni reagerat? När man har barn i blandade åldrar så får man ju inte glömma bort att de minsta behöver kanske lite mer tillsyn än de äldre barnen.. inte så att de ska vara med dom hela tiden men ett extra öga.

Sen har jag lite förståelse att sånt här händer eftersom de drar ner så mycket inom skolan och att de har för många barn på få lärare. Men ska man markera att det inte är ok?

• Svar på tråden Rymde på förskolan
  • Together90

Absolut ska du markera..det är absolut inte okej ovansett hur lite personal dem har.. man måste ha dubbel stenkoll då. Jag skulle blivit fly förbannand om det "tappat bort min son" för någon sekund för att sedan inte upptäcka det förrens dem ser honom genom fönstret gående bortåt.. !
    Min son är också 2 år i september nu ..så jag vet hur ledsen jag skulle blivit om det hända oss!!
    Du behöver ju inte skäll ut efter noter men ialla fall säga något om det...!

Min son Oliwer föddes 10/9-09 || MA v9 10/4-11
  • sofran83
    Together90 skrev 2011-06-08 15:56:08 följande:
    Absolut ska du markera..det är absolut inte okej ovansett hur lite personal dem har.. man måste ha dubbel stenkoll då. Jag skulle blivit fly förbannand om det "tappat bort min son" för någon sekund för att sedan inte upptäcka det förrens dem ser honom genom fönstret gående bortåt.. !
    Min son är också 2 år i september nu ..så jag vet hur ledsen jag skulle blivit om det hända oss!!
    Du behöver ju inte skäll ut efter noter men ialla fall säga något om det...!
    Tack.. eller ja.. känns bra att man inte är själv att tycka att det INTE är ok! Det känns lite som om de avdramatiserar det hela eftersom inget "hände". Men ska prata med dom på fredag. Jag är inte den som skäller så det kommer jag inte göra.
  • Together90
    sofran83 skrev 2011-06-08 16:01:11 följande:
    Tack.. eller ja.. känns bra att man inte är själv att tycka att det INTE är ok! Det känns lite som om de avdramatiserar det hela eftersom inget "hände". Men ska prata med dom på fredag. Jag är inte den som skäller så det kommer jag inte göra.
    Fast jag skulle nog tycka att en liten utskällning skulle passa ..det är så typsikt förskolelärare att avdramtisera saker..likadant när min son blev biten på dagis förut.. !!
    Men men allt kanske inte kan vara 110% bäst i alla lägen men dem måste åtminstonde kunna hålla koll på barnen!!
    Min son Oliwer föddes 10/9-09 || MA v9 10/4-11
  • sofran83
    Together90 skrev 2011-06-08 16:03:10 följande:
    Fast jag skulle nog tycka att en liten utskällning skulle passa ..det är så typsikt förskolelärare att avdramtisera saker..likadant när min son blev biten på dagis förut.. !!
    Men men allt kanske inte kan vara 110% bäst i alla lägen men dem måste åtminstonde kunna hålla koll på barnen!!
    Får se hur de reagerar på fredag, avdramatiserar dom igen och "klappar mig på axeln" så kanske jag inte kan hålla mig från lite utskällning. Men känner att man kommer längre utan. Annars blir det lätt taggaran utåt..
  • Kotthare
    Together90 skrev 2011-06-08 16:03:10 följande:
    Vilken taskig attityd! Jag hade varit väldigt bekymrad om det hade hänt på min förskola och lovat både mig själv och barnets föräldrar att vi noga ska gå igenom våra rutiner och även vara uppmärksamma på varför barnet fick lust att gå. Hemlängtan? Ensam? Utsatt? 

Dessutom, för att håll koll på 22 barn behövs 22 pedagoger +reserver när ordinarie personal behöver kissa. Det händer - precis som hemma, olyckor när vi inte ser.  
  • Kotthare
    sofran83 skrev 2011-06-08 15:52:59 följande:
    Hej,

När min fru hämtade våran dotter på förskolan igår berättade de att de hade hittat henne utanför på gården gåendes med stövlar och paraply. De hade sett ett paraply guppandes utanför fönstret på gården och de var så de hade upptäckt att hon var borta. Sen var det inget mer med det....

Det känns lite olustigt minst sagt att de inte märkte att hon var borta innan dess? Hon är minst på en blandat avdelning. Hon blir 2 i september. Hon hade alltså utan att någon märkt, öppnat dörren till kapprummet, satt sig för att ta på sig stövlarna, tagit en annan tjejs paraply, gått ut i hallen för att öppna ytterdörren, tagit sig ut på gården....och ingen lägger märke till de? Tur att alla föräldrar är bra på att stänga alla grindar efter sig!

Jag tänkte att jag skulle prata med dom om detta på fredag när hon ska dit igen men vad tycker ni? Hur hade ni reagerat? När man har barn i blandade åldrar så får man ju inte glömma bort att de minsta behöver kanske lite mer tillsyn än de äldre barnen.. inte så att de ska vara med dom hela tiden men ett extra öga.

Sen har jag lite förståelse att sånt här händer eftersom de drar ner så mycket inom skolan och att de har för många barn på få lärare. Men ska man markera att det inte är ok?
    Upplever du att personalen inte var särskilt upprörda och inte tog situationen på allvar?
  • Nemiia

Oh ja du måste prata med dom! Det är ju en mardröm. Jag kan relatera även om det inte hände just mitt barn. Men förra veckan kom vi för att hämta dottern och då berättade dom att en 4 åring hade rymt. Det var någon förälder som inte hade stängt grinden på gården (där barnen var), barnet hade gått hem (som tur var) för att tvätta händerna. Jag vågar inte ens tänka på vad som kunde ha hänt om det var min lilla tjej på 20 mån som hade fått för sig att knalla ut. Hon som inte kan säga vart hon hör hemma eller har någon som helst respekt för bilar och tycker att alla främmande människor är roliga. Usch jag får ont i magen!!

Nu har dom satt upp stora lappar på grindarna att man måste stänga. Fattar inte hur folk tänker,

Men absolut ska du ta upp detta för det är ju minst sagt läskigt att dom inte upptäcker att hon är borta, hon är ju dessutom bara 2 år!

• sofran83

Jag pratade med våran ordinarie lärare sen som också hade varit med vid tillfället och det hela hade visst gått väldigt snabbt. Hon rymde i samband med att ett annat barn skulle gå hem, så de föräldrarna hade inte stoppat henne när hon gick ut eller alt. inte sett henne. Sen hann hon bara runt hörnet innan denna lärare hade fått se henne på utsidan och tagit in henne igen.

Så hon som berättade detta för min fru uttryckte sig minst sagt lite klumpigt när hon antagligen ville skämta till det hela eller nått?

Men vi pratade om det och hur vi hade tolkat det och nu känns det ändå bra.    

Svar på tråden Rymde på förskolan