Hjälp, krångel med att få ut min föräldrapenning!
Hej
F-kassan i ett nötskal! Struligare människor finns inte, jag talade tom med chefen efter att jag fått ett papper där det stod att jag skulle skicka in medgivandeutredningen till dem, vad ska de med hela vårt liv till? Jo de skulle ha den som bevis på att vi blivit föräldrar... Jag sa att utredningen inte var något som hellst bevis på att vi faktiskt fått barn utan bara var lämpliga att adoptera och undrade vad jag skulle skicka i stället. Svaret jag fick var: Det vet inte jag!
Tuillslut kom jag själv fram till att Haag konventions pappret på att vi adopterat måste vara det bästa beviset och skickade dem det och då blev de nöjda.
Du har rätt att få föräldrapenning och "pappadagar" från den dag du fick barnet i din vård även om det inte var ditt juridiskt då eller ni var hemma i Sverige. Ge dig inte!
PS. Be direkt att få ett papper där ni ska välja till vem som barbidraget ska utbetalas innan de fått det pappret som ingen talade om att vi behövde fylla i så fick vi varken barnbidrag eller vårt adoptionsbidrag.
LYCKA TILL!
Fabbemam