• Seven Costanza

Skillnader montessori/waldorf/reggio emilia

Hej!
    Ni som har era barn i någon "alternativ" pedagogisk verksamhet såsom montessori, waldorf, reggio emilia, freinet eller liknande, vad har ni för erfarenheter av detta om ni jämför med vanlig kommunal skola? Om ni har erfarenheter eller åsikter om likheter och skillnader mellan olika aletiva pedagogiska inriktningar såsom mellan montessori och waldorf är det också välkommet, oavsett om ni har barn i verksamheten, arbetar med detta eller enbart har läst eller hört om det. Själv läser jag just nu om olika pedagogiska inriktningar och tycker att flera verkar vara ganska lika, så vill höra vad folk anser om dem och ev. vad som skiljer dem åt.

• Svar på tråden Skillnader montessori/waldorf/reggio emilia
  • lindasvea

Finns en bra bok "Boken om pedagogerna". Där finns alla med beskrivna!

• Smultronbarnen

Tänkte precis skapa en sådan här tråd! Nu nöjer jag mig istället med att puffa i den här.

En stor fördel som jag vet att waldorf har är att de serverar mycket vegetariskt och bara ekologisk mat. Jag tycker också om att barnen får leva närmare naturen med årstidsfester och mycket friluftsaktiviteter. 
    Sedan gillar jag att det inte bara är "färdiga" plastleksaker på dagiset utan leksaker som stimulerar barnens fantasi och intellekt mer.
    Jag gick på Reggio emilia dagis och jag har för mig att vi var ute relativt mycket iaf. Gillar också iden om att barn föds med 100 språk.

Svar på tråden Skillnader montessori/waldorf/reggio emilia