• Myra

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Idag kom fakturan, 47400euro och då är 1500 av det donatorns medicin. trodde det skulle ingå i den hutlösa kostande. 
    Det är som du säger NilaCamilla dom kan ta betalt. Kan dom göra i sverige också. 
    Tycker det är så tråkigt att inte det här räknas in som sjukvård. Den här biten är det så mycket känslor inblandade med massa hopp och förtvivlan. 
    'Det är inte alla som har den här möjligheten att ha dom här pengarna eller låna på banken. 
    Sen att medicinen ska betalas utan högkostnadsskyddet. Sen ska man bråka om sina rättigheter till ersättning, få betala 100% vid kontroller i Sverige. 

Jag ska leta fram papperna från Helsingfors där hon markerat att nedfrysningen ingår. Jag hoppas dom kan erbjuda samma i Åbo om man blivit lovad i Helsingfors

• Myra
    JZ79 skrev 2014-10-27 19:26:41 följande:
    Myra, har du fått fakturan än? Där fanns nya samtyckes blanketter och ett häfte med info med. Ungefär som det vi fick i Helsingfors, men den bild du la upp nu finns inte med här. Minns inte om det stod i pappren från Helsingfors, men du kommer skriva nytt kontrakt med Åbo kliniken..All info står i papper du får på posten.
    Jag fick också fakturan idag och all info. Det är samma info från Åbo men den här lappen har lite annat utseende. Åbos är lite snyggare.
    Fick också samtyckes blanketten. Kryssar ni i den sista rutan?
  • Myra
    JZ79 skrev 2014-10-27 21:19:43 följande:
    Nu såg jag du skrivit samtidigt som mig tidigare ikväll ang att du fått fakturan Skäms Ja vi kryssar i sista rutan, det gäller ju embryon som kasseras efter flera års frysning som vi senare inte väljer att använda. SU har samma fråga och de får gärna forska för att komma fram till bättre metoder osv. De gör inget med friska embryon så det vi kör på det. Dessutom har vi ju med tidigare läkare pratat fram och tillbaka angående 1 eller 2 embryon. Glömde ta upp det med läkaren när vi talades vid häromdagen, men vi kryssar i rutan för "egna villkor" att vi vill ha 2 embryon tillbaka enligt vad tidigare läkare sagt om inte embryona är av toppkvalité. Om makens spermier gör att embryot inte är tiptop så vill vi ha två. Det var planen med SU och läkaren i Helsingfors.
    Jag skummade bara lite snabbt igenom men minns inte om att på sammtyckesblanketten står man vi vill ha ett eller två embryon. 
    ,måste läsa noga i morgon. 
    Vid tidgare IVF har vi sagt 3 ägg tillbaka, vi fick det vid första försöket.
    Men nu vet jag inte längre. En tvillinggraviditet skrämmer mig, är större risk för både mig och barnen. Jsg är inte ung eller smal heller. 
  • Myra
    JZ79 skrev 2014-10-27 22:00:45 följande:
    Nej det står inget på samtyckesblanketten angående 1 eller 2 embryon. Standard är 1 embryo tillbaka. Jag menar att eftersom vi även har manlig faktor så finns risken att embryona inte blir av bästa kvalité (diskuterats på Sahlgrenska..) så om det blir så vill vi gärna ha möjligheten till att sätta in 2. Vi får se vad de säger om det.

..men ni har inte satt tillbaka 3 ägg väl på en och samma gång? eller hur menar du? Med friska ägg så lär ni ju få "normalt" med ägg av god kvalité..det är bara vi som garderar oss eftersom makens simmare är allt annat än tiptop..
    ha ha vad fel det blev. hua mig inte 3 ägg..;) 2 ägg fick vi tillbaka på 1:a IVF försöket. Ett toppen ägg och ett halvdant. 2:a ivf bara 1 halvdant tillbaka. 
  • Myra

Tog Procren sprutan i kväll. 
    Herregud vilken avancerad  smart spruta. Inte undra på att den kostar 1400kr. 
    Jag hade nog hellre blandat själv än en sådan avancerad smart spruta om jag kunnat spara lite pengar.

• Myra
    JZ79 skrev 2014-10-27 22:25:19 följande:
    Hej! Jo jag hör ju att många av er har svårt att få pengar från FK. Jag är 35 år, vi har inga barn och står i kö för ÄD på Sahlgrenska. Så det känns som vi borde få pengarna tillbaka eftersom vi har rätt till vården i vårt landsting. Måste väl ändå vara stor chans att få pengarna tillbaka?
    Ni har nog inga problem att få pengarna tillbaka från FK när ni är under 40. Hur lång kö är det på Sahlgrenska?
  • Myra

Också nyfken på resorna till Åbo. Sitter själv och funderar hur jag ska göra. 
    Jag tycker det är jobbigt med jobbet också hur man ska göra där med att vara bort. 
    Man vill ju sköta det snyggt, vara shysst och samtidigt inte säga för mycket. 
    Pratade med min närmaste chef idag. satt jag av privata själ kommer vara bort på lite kort varsel snart och jag inte vet just nu vilken eller vilka dagar det gäller. Men kommer troligen veta det mer och mer ju närmare det blir. Jag är så skenhelig och klarar inte av att ljuga eller sjuka mig sådär.
    Har man rätt att vara sjukskriven för en sådan här typ av vård?

Jag har precis börjat äta Herbalife vitaminer/örter. Någon som vet om det är ok eller inte under en sådan här behandling?

• Myra

Kollade in SAS flygen och det tidigaste går 8:40  ank 10.35 på morgonen. Är inte det lite sent för mannen när han ska lämna sitt prov??
    För dom gör det väl väldigt tidigt på morgonen?

• Myra

Promixa: vad spännande. Det kommer gå bra och du kommer få ett fint plus. 
    Varför fick dom tina så många ägg? Tur ni fick så många ägg från början. 

Idag kom vallningarna från Procren sprutan och trötthet som slog till ordentligt. 
    Vet att dom andra tabletterna och progesteronet kommer göra mig super super trött så ska försöka gå in i en bubbla för att orka. Tyvärr så är det lite tjafs på jobbet mellan några som sänker stämningen för alla och en som jag jobbar nära som är en energitjuv. allt kretsar kring henne hon är egoistisk, allt är så jobbigt och hon gör så mycket. Jag orkar inte med sådan just nu. tålamodet är inte på topp med hormoner i kroppen. 
    Hur gör man för att hålla sig borta från sådana människor? 

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011