• Myra

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

i  Umeå ställer man sig i kö direkt när man bokar tid. På Fertinova ställer man sig i kö vid sitt första besök. Vi ska dit i början på Mars, dom tror behandling Augusti/sept. Har för mig att jag bokade den tiden till Fetinova i Okt. 
    Men som sagt, jag föredrar Finland om man nu måste betala själv. Då får man behålla alla äggen själv och har större chans att tina upp sina befruktade ägg och göra ett nytt försök utan att börja om  och betala lika mycket igen. 
    För det lär inte vi ha någon möjlighet till.

• Myra
    Zwillinge86 skrev 2014-02-09 00:54:06 följande:
    Jag pratade med både Åbo och Helsingfors i december och då hade Helsingfors längre kötid till första besöket, ca 3-4 månader men båda klinikerna uppgav 6-8 månaders kötid för att hitta donator och påbörja behandling. Vid egen donator kunde man få tid omgående.
    Vad intressant Myra att Umeå kör med kötid från att man hör av sig. Östergötland räknar från första besöket vilket man få vänta några månader på.
    Ja dom verkar köra olika.  Umeå är Privat tror jag, den enda som gör ÄD privat men jag är inte hundra. 
    Kanske har något med det att göra. Har för mig att dom sa att dom hade kö tid 6mån eller 1 år. Blev väldigt osäker. När jag ställde mig i kö där och fick svar från Fertinova preliminära behandlings start i augusti/sept skulle det bli samma tid så Umeå måste haft 1år. Men jag tänkte ändå att Fertinova är ändå bättre, där får jag behålla alla äggen vilket är bättre. Sen så trodde jag då att jag skulle få ersättning i Finland men inte i Umeå. Men nu verkar jag inte få ersättning och Umeå verkar har strul med sjuka läkare och troligen längre tid. Så Finland är fortfarande bättre alternativ. Det är Snabbare att få tid dit och att få behålla ala äggen är jätte viktigt. För lyckas man inte så är det mycket mycket billigare att använda frysta befruktande ägg än börja om. 

Det är mycket att att tänka om och göra sina val efter. 
  • Myra
    Zwillinge86 skrev 2014-02-09 15:53:32 följande:

Det är samma som står i socialstyrelsens föreskrifter som jag tipsade om igår, detta är bara ett förtydligande vad jag kan se.
    ok, det du nämnde tror jag inte jag hittade. men vad bra att jag hittad det..;) 

Sen är det lite i den här texten som jag inte förstår, dom sista styckena vem som är betalningsansvarig? Sen är socialstyrelsen inblandat och dom har andra regler så man blir lätt förvirrad, vad gäller?

www.regeringen.se/sb/d/17040/a/211053
  • Myra

Hallå tjejer. 

Jag kom på en sak. Läst noga deras formuleringar, så här står det. 

I Svenska författningssamlingar lag 2013:513 om ersättning för kostnad till följd av vård vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområden under rätten till ersättning § 5 pungt 3, Patienten skulle haft rätt till att få vården bekostad av det allmänna om den tillhandahållits i Sverige.

vaddå skulle haft rätt till vård.?? jag stod i kö sen jag var 39, skulle haft rätt till ersättning men fick ingen… Det borde fasen funka, dom har ju formulerat den så speciellt och undrar om formuleringen fungerar eller om det är nej ändå.

vad tror ni? 

• Myra
    Dustpuppy skrev 2014-02-09 19:44:11 följande:
    Proxima: se till att söka ersättning och överklaga om du får avslag. Idag vet ingen hur den nya lagstiftningen ska tolkas. Det vet man först när någon överklagat (kostar inget) och Förvaltningsdomstolen sagt sitt.

Svensk lag är inte bara lagtext rätt upp och ned, utan består av lagarna, förarbetena och domstolspraxis. Idag finns INTE praxis för den nya lagen och därför bör man läsa lagen med en nypa salt. FV kan säga att FKs första, för ÄD-patienter, negativa tolkning är fel. Men FV säger sitt först när någon överklagar FKs avslag. Avslag eller "Ja du får pengar" får man inte om man inte ansöker, så ansök och håll tummarna och överklaga vid behov.

/Dustpuppy
    Ja man ska alltid söka för båda sig själv att man vet att man gjort allt man kan och sen för att kunna överklaga om man får avslag. 
    Vem är FV? FK förstår jag är försäkringskassan och gillar att du menar att FV är förvaltningsrätten med är såser. 
    Ja det är inte lätt det där med lagar och allt runt omkring, är inget jag är van vid och säkert flera med mig så det blir en jäkla soppa för mig. Men tänk på dom som är riktigt sjuka och inte har tid, möjlighet eller förmåga att söka hjälp eller bråka om sin rätt till vård.
  • Myra
    Lillan15 skrev 2014-02-09 23:09:57 följande:
    Detta är en ren soppa...
    Jag har inte hört någe mera. Väntar på svar. FK skall ringa mig i veckan.
    ja det är fruktansvärt. det är så surt att att skulle kunna få innan 1/10 men inte efter. Det hände verkligen på målsnöret och det känns väldigt orättvis. Jag är glad för dom som fått men varför helt plötsligt sluta?
  • Myra

Jag sitter och skriver brev till FK och sal ge min åsikt till deras övervägande att ge min avslag. 

Den nya lagen från 1/10 som heter 2013:513, men jag har för att det finns en annan internationell lag som pratats om i trådarna eller om det bara är jag som blandat ihop den med den nya. 
    Någon som kan påminna mig om lagen eller rätta mig om jag snurrat till det.

• Myra
    Zwillinge86 skrev 2014-02-11 20:37:53 följande:

Det enda jag vet är att FK innan den nya lagen kunde bevlja ersättning för vård utomlands med hänvisning till EUF-föredraget (eller vad det nu heter, vilket det har jag redan informerat dig om) men från och med 1/10-13 är det utifrån den nya lagen den bedömer.
    Jo jag kom ihåg att du nämnde en lag för mig men bara att jag inte kom ihåg vad den hette. Man har googlat runt och sett massa lagar och förordningar så man blir snurrig i skallen. Till slut blandar man ihop saker och blir lite snurrig. 

Jag satt ock läste igenom lagen 2013:513 här om dagen och la märke till formuleringen dom hade skrivit. Patienten skulle haft rätt till att få vården bekostad av det allmänna om den tillhandahållits i Sverige.

Skulle?? 
    Nu kanske jag famlar i mörker och letar efter alla hopp. Men Jag stod i kö innan 39 då hade jag rätt till ersättning och skulle  ha fått om inte kön var så lång. Så om man hävdar att jag skulle ha fått ersättning men inte fått det jag hade rått till. Så enligt lagens formulering  så säger den att jag har rätt till ersättning trots min ålder eftersom jag stått i kö innan 39 och ej fått den vård jag hade rått till. 

Vad tror du?
  • Myra
    Zwillinge86 skrev 2014-02-11 20:37:53 följande:

Det enda jag vet är att FK innan den nya lagen kunde bevlja ersättning för vård utomlands med hänvisning till EUF-föredraget (eller vad det nu heter, vilket det har jag redan informerat dig om) men från och med 1/10-13 är det utifrån den nya lagen den bedömer.
    Nu kollade jag det du tidigare tipsade mig om, dom har jag kollat upp. Dom var bra. Jag tror jag fått någon annan lag om bakfoten och blandat ihop. Man blir lite knäpp av all den här psykologiska stress att bli gravid, kampen med FK och allt annat runtomkring i känslor. Så det blir lite kortslutning biland.

Det enda jag inte hittar är EUF föredraget. 
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011