• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej alla,

Status uppdatering från oss: 10 ägg varav 7 st mogna, 5 st befruktad och hoppningsvis får vi några in i frysen. Snart blir det ...På fredag är det due date

Lie1: Vecka 48 är snart. Fint att ni har kommit så snabbt fram.

Fru xx: Själv är jag 165 cm men vi har blivit erbjuden 3 donatorer: 2 av dem var kortare än jag; 158 cm som vi tackade nej till (för kort tyckte vi) och vår donator nu - 163 cm. Andra donator var 165 cm men blev sjuk. Längden verkar vara där rund 165 cm.

Kram

• NinaCamilla

Hej allihopa,

Statusuppdatering från mig. Vi fick till slut 4 embryos alla klass nr 3 - OK alltså. En av dem är nu in och resten till frysen. Jag hade hoppas på bättre kvalitet men OK är bättre än ingenting Jag hade lite molnande värk i magen i lördags och igår men nu känner jag ingenting. Ni som har varit med om det här tidigare - kände ni något eller är det bara inbildning?

Det har varit stressigt både hemma och på jobbet och jag hoppas att lilla embryos hittar sin väg ändå men den 25 nov vet vi...

• NinaCamilla

myran: jag är så ledsen för din skull - stort kram. Men du ska testa väl efter några dagar igen? Läkaren sa till mig att  även om jag skulle få minus, ska jag fortsätta med mediciner 4 dagar till och testa igen. 

Jag befruktar att samma sak händer här. Jag har haft väldigt stressig på jobbet och med flytten och känner inga känningar alls - inte iaf efter en vecka. Andra sidan vet jag inte heller om man borde känna något. Jag försökte googla lite men kanske är det bättre att inte analysera utan låta bli.

Myrslok69: Va härlig med graviditeten. Det ger en liten hopp till oss andra att ibland kan det gå!

Lie1: Du har helt rätt. Ingen har frågat efter blodgrupp och om man tänker på andra donationer, är det inte livsviktig att blodgrupp passar?! Jag tycker att du skulle kunna ställa krav som en kund - om man tänker bara på pengar. Man vill ha bästa möjliga förutsättningar att få ett barn.

• NinaCamilla

Fru xx: Jag har inte testat stickan än och även om jag kunde göra det på fredag, avvaktar jag till lördagen. Om resultatet blir minus, vill jag ta det lugnt hemma och gråta i tysthet än åka till jobbet. Jag har väldig ömma bröst hela tiden men jag kan inte säga om det beror på att jag är gravid eller på alla dessa hormoner som jag knapprar 5 ggr per dag. Om vi inte lyckas den här gången, ska jag och mannen åka bort för några dagar att samla krafter. Jag läste någonstans i nätet att efter 3 försöket är 80% av kvinnor gravida. Det ger lite hopp att om man inte lyckas på den här gången, ska vi prova på vidare.

Om mediciner mådde jag mest illa av var Procren - sprutan, som du får först. Den stänger av dina egen mens och räknas från din menscykeln. Jag fick värmevallningar, humörsvängningar och fet hud och finnar. Det är förstås individuellt men det är bäst att du förvarnar din man om det Min kille visste vad jag upplevde och tolererade lite mer än vanligt.

Dags att jobba vidare här

• NinaCamilla

myran: Så tråkigt att höra! Det är bara kämpa vidare. Som sagt - jag läste någonstans att efter 3. försöket är 80% av kvinnor gravida. Vila upp nu och sen har ni nya krafter igen.

Fru xx: Om jag inte minns helt fel, tog jag procren spruta på dag 19. efter mensen. Sen avvaktade jag med nästa mediciner. 2 veckor innan ET började jag knappra Östrogen att slemhinnan blir tjockare, och gick till gyn för utmätningen av slemhinnan. Efter ET började jag ta vaginatorgel. Det blir 3 ggr tabletter per dag och 2 ggr gel..jag har påminnelse i telefonen. 

Jag tog ledig från jobbet men hade ställt mig att vara sjuk den dagen/dagarna. Problemet är att de informerar dig bara några dagar innan när ska du till Finland. Då blir det svårt att planera besöket och ansöka ledighet från jobbet. Det är också svårt att hitta på rätta tider när man springer på gyn besök. Nu har jag avbokat alla julfester på jobbet att jag skulle inte behöva ljuga om drickandet eller smygdricka vatten hela kvällen.

Jag misstänkte det också att mediciner ger grav.symptom och att det säger ingenting om jag är gravid. Det blir tugnt på lördag om stickan visar minus men vi måste kämpa vidare helt enkelt. Det är är jag 100% säkert att jag tar ett glas vin på lördag om jag inte är gravid!

Kram

• NinaCamilla
    Villblifler skrev 2011-11-26 08:33:53 följande:
    God morgon vänner. Särskilda tankar till Lie1 och NinaCamilla. Vill att allt ska gå bra för alla! Men tankar också till er alla denna soliga lördag. En liten till... Längtan gör ont ibland! Kram!!
    Tackar WannabeFler. Tyvärr var inte den här morgonen så bra - stark minus här. Det finns ingen hopp för att få plus efter 4 dgr heller. Idag är det 1. dag efter testdagen eftersom jag kunde göra testet redan igår. Jag ska ändå göra en ny test på tisdag men tomt är det. Jag försöker bita ihop och tänka på att 80% av kvinnor är gravida efter 3. försöket! Om bara lilla embryos klarar upptiningen...

Solen värmer inte idag men måste tänka på positivt.  

Lie1: Lycka till och försök att få 2 st på en gång. Berätta sen hur det gick - om AVA godkände 2 st ägg.

Kram till alla och ha en mysig första Advent!
  • NinaCamilla

Tackar för alla styrekramar och omtanke!  Jag ska göra grav test imorgon också - dag 4 menjag känner att mensen är på gång - bara om jag slutar mina tabletter, får jag byta till starka värktabletter istället.

Andra sidan om jag får mens nu, kommer jag snabbare till nästa försök med frysta embryos Läkaren sa att jag måste ha en vanlig menscykeln innan jag kan prova igen. I bästa fall kommer vi dit i januari - om embryos klarar upptiningen.

Lie1: Lycka till igen!

• NinaCamilla

myran:  Vi kommer ringa till läkaren imorgon och kolla när jag får åka till FInland igen . Vad menar du med "riktiga mens"? Jag gjorde andra grav test i går och kände redan då att mensen var på väg - direkt på morgonen. Jag har iaf väldig kraftiga mens just nu samt mensvärk som vanligt. 

Jag känner bara allmänn frustration att ingenting funkar. I Huddinge var vi i kö på äggdonation men troligtvis blev jag ratat pga. min ålder eftersom jag närmade mig 40 år. Jag har läst att vissa har kommit in redan efter ett år. Vi väntade på 1,5 år utan ett samtal. Pengarna börjar ta slut men som du säger - vi måste ta nya tag och ha styrka till nästa försöket.  Jag hoppas bara att embryos klarar upptiningen.

Fru xx: Tackar för kramar. Jag hörde att FET är enklare än ET. Jag slipper iaf den hemska hormonsprutan

• NinaCamilla

Jag pratade med kliniken idag och nyheterna var lite si och så. Varje embryo har 50% möjlighet att de klarar upptiningen och vi har bara 3 st i frysen. Jag frågade om jag kan få 2 st nästa gång eftersom jag lider av endometrios och varje gång som jag behandlas med östrogen, blir det värre. Läkaren sa att det är möjligt om 2 st klarar upptiningen.

Med frysta ägg har jag 30% chans att plussa och 20% chans att få ett barn - alltså lite lägre chanser än med färska men vi måste kämpa. Jag önskade en ny behandling så fort som möjligt och vårt fall blir det i januari i så fall. Jag vill inte vänta längre.

Kram till alla.

• NinaCamilla

Lie1: Grattis! Hoppas att det går hela vägen Kommer du skicka andra ansökan till F-kassan senare om det här behandling? Jag försökte fråga lite om fortsättningen om de inte klarar upptiningen men läkaren ville inte gå in på detaljer än.

Kram

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011